توجهات رهبری به سینما، راهگشایی اعتلای هنر هفتم
کد خبر: 3684595
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
شفیع آقا‌محمدیان تبیین کرد:

توجهات رهبری به سینما، راهگشایی اعتلای هنر هفتم

گروه هنر: مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: مقام معظم رهبری بارها در دیدارهای خود با اهالی سینما تاکیدات راهگشایی برای اعتلای سینمای مستند بیان فرموده‌اند که باید از آن در جزء جزء سینما بهره برد.

توجهات رهبری به سینما، راهگشایی اعلای هنر هفتم

شفیع آقا‌محمدیان کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که رهبری سینما را با نگاه دقیق ارزیابی و پیگیری می‌کند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری هفته پیش دیداری با اهالی سینما داشتند. در این دیدار رهبری تاکید کردند که سینمای مستند، محل مناسبی است تا بسیاری از موضوعات و معضلات جامعه در آن مد نظر قرار گیرد، حتی ایشان تاکید کرده بودند که کارهای مستند را تماشا می‌کنند و نسبت به آنها دقت نظر دارند.

وی افزود: حضرت آقا در دیدار اخیر خود با مستندسازان تاکید داشتند، مستند محل مناسبی برای پرداختن به موضوعات اجتماعی است؛ عرصه‌ای که در آن می‌شود به بسیاری از معضلات پرداخت. در ضمن تاکید رهبری این بود، همیشه به موضوعات اجتماعی به ویژه کارهایی که به معضلات می‌پردازند، باید به شکلی امید بخش پرداخته شود. منظور این‌که پرداختن به دردهای اجتماعی به نحوی نباشد که جامعه دستخوش ناامیدی شود، بلکه باید مسیری را نشان داد که علاوه بر تصویرگری دردها، آینده پیش رو روشن ترسیم شود.

این فیلمساز ادامه داد: یکی دیگر از تاکیدات مقام معظم رهبری این بود که مستندسازان تفکرات انقلابی را سرلوحه کارهایشان قرار دهند. منظور از انقلابی بودن نیز تنها این نیست که فیلمساز وابسته به نظام یا پیرو کامل آرمان‌های سال 57 باشد، بلکه اندیشه سینماگر می‌بایست با داشتن اختلاف سلیقه در جهت ارتقای وضعیت کشور حرکت کند. این مسئله را من به نوعی در دغدغه‌مندی هنرمند معنا می‌کنم.

مدیرعامل سابق مرکز سینمای مستند و گسترش و در پاسخ به این پرسش که دغدغه‌مندی رهبر، نسبت به سینما برای همه آشکار است. ایشان بارها توصیه‌های ارزشمندی در این حوزه ارائه کرده‌اند، اما این رهنمود‌ها در سینما به شکلی عملی دیده نمی‌شود، دلیل این اتفاق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: پاسخ این مطلب پیچیده است، چون ما به لحاظ سیستماتیک در سینما دچار مشکل هستیم، چون در این حوزه مشکلات عدیده‌ای داریم که با دیدگاه‌های حضرت آقا فاصله جدی دارند.

آقا‌محمدیان ادامه داد: در فضای موجود به نظرم این سینماگران متعهد هستند که باید در این حوزه ورود کنند و بانی اقدامات لازم باشند، والا اگر غیر از این باشد ما به این زودی نخواهیم توانست سینما را به سویی هدایت کنیم که توصیه‌های امام(ره) و رهبری در آن ویژگی اصلی باشد. در همین رابطه برایم جای سوال است، چرا باید با گذشت تنها 4 دهه فضا در سینما به گونه‌ای شود که فیلمسازان انقلابی تا به این اندازه به حاشیه رانده شوند؟

وی با بیان اینکه رواج تفکرات غربی یکی از آسیب‌های جدی در حوزه سینماست؟ گفت: متاسفانه در زمان حال یک آسیب جدی سینما را تهدید می‌کند، آن‌هم رواج اندیشه‌های غربی در جای جای سینماست، برای همین هم تاکید دارم تا نیروهای انقلابی در سینما حضور فعال داشته باشند، زیرا اگر بخواهند سینماگران متعهد دستخوش نا‌امیدی شوند و به سمت گوشه‌نشینی روی آوردند به تفکر غربی اجازه داده‌اند تا اندیشه‌های خود را در جای جای سینما رسوخ دهند.

کارگردان فیلم «تلفن» تاکید دارد: بخش‌هایی در سینما هستند که سعی می‌کنند قدم‌هایی در جهت رواج اندیشه‌های انقلابی بردارند. برای مثال از حوزه هنری نام می‌برم که با برگزاری جلساتی چون گردهمایی فیلمسازان مسلمان سعی می‌کند، انسجامی جدی در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشند. این اقدام پسندیده است ولیکن باید به شکل همه جانبه دنبال شود. موضوع دیگر این‌که فیلمسازان متعهد و انقلابی به انسجام و گردهمایی‌های بیشتری نیاز دارند تا انسجامشان بیشتر شود، زیرا سدی که در مقابل آنهاست بسیار سخت و دشوار است.

وی در پایان سخنان خود به مستندسازان متعهد پیشنهاد کرد: برای آنکه سینماگران به ویژه مستندسازان در مقابل کارهای سیاه‌نما موفق باشند، نیاز است تا آنها آگاهی خود را کامل کنند. منظور این‌که خود با تفکرات کسانی که مروج موضوعات غربی هستند آشنا باشد و به لحاظ تئوریک آنها را بررسی کنند، چون برخی مواقع ما فکر می‌کنیم، تنها راه محکوم کردن است، درصورتی‌که این باور به نظرم اشتباه است و باید به شکلی علمی و سینمایی با آن برخورد کرد.

در انتها نکاتی که رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با مستندسازان تاکید داشتند به شرخ زیر آورده می‌شود.

۱.جهت انقلابی را با دقت تمام حفظ کنید. بازی‌های تکنیکی و شهرت حرفه‌ای، بر صفا و درستکاریِ انقلابیِ کار، غلبه نکند. با سرِ افراشته، زبان و عمل، نشان دهید که مؤمن انقلابی‌اید.

۲.جنگ نرم دشمن، برپایه‌ دروغ، تحریف، شایعه، سانسور و بایکوت بنا شده است؛ هنر شما می‌تواند با سند، کار دشمن را بی‌اثر کند. تاریخ چهل‌ساله‌، لبریز از سندها بر حقانیت جمهوری اسلامی و کج‌روی و گمراهی دشمنان است.

۳.یک هدف اساسی دشمن، ترویج بدبینی و نومیدی است؛ دستمایه‌های امید درکشور بی‌شمار است. هنر شما قادر است با استناد به واقعیات، سرچشمه‌ امید و شوق و حرکت باشد.

۴.مستند انتقادی، مفید و لازم است. لحن اثر باید ناصحانه و چاره‌جویانه باشد. در انتقاد، لحن خصمانه و یأس‌آلود و هرج‌ومرج‌طلبانه، فایده‌ آن را تبدیل به زیان می‌کند. زبان طنز به رسایی و سودمندی اثر کمک می‌کند.

۵.رضای خدای را در کارها در نظر بگیرید و از او کمک بخواهید.

captcha