تحصیل 322 طلبه در مرکز تخصصی تفسیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
کد خبر: 3684662
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶

تحصیل 322 طلبه در مرکز تخصصی تفسیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

گروه فعالیت‎های قرآنی: مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از تحصیل 322 طلبه قرآنی در مرکز تخصصی تفسیر این مرکز خبرداد.

 حجت‎الاسلام والمسلمین نورموسوی در گفت و گو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)بدون حمایت‎های دولت و با استقلال مالی فعالیت می کند و هیچگونه اعتبار تخصیصی و مقطعی ازدولت دریافت نکرده است.
وی افزود: مرحوم آیت‎الله‎العظمی فاضل لنکرانی اعتبارات دولتی را در حوزه علمیه حرام می دانستند؛ ایشان و آیت‎الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی معتقد بوده و هستند که حوزه علمیه باید با وجوهات و حمایت‎های مردم دلسوز به دین اداره شود.
وی تصریح کرد: این مرکز یادگار ماندگار آیت الله فاضل لنکرانی است؛ در زمان حیات ایشان 4 شعبه در این مرکز وجود داشت که الان 11 شعبه در ایران و خارج از کشور فعالیت دارند؛ بیش از 1120 طلبه سطوح عالی و خارج حوزه در این مرکز فعالیت علمی دارند.
مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: این مرکز 15 سال است که تربیت مدرس تقریب را در دستور کار خود دارد همچنین این مرکز برای پاسخگویی به شبهات در خصوص شیعه در دنیا فعالیت می کند.

وی گفت: تا کنون 2236 طلبه نخبه سطوح عالی و خارج وارد این مرکز فقهی شده اند که شامل مراکز فقهی علمی در مشهد و تهران وافغانستان و قم هستند البته طلاب دیگری در کرج و تبریز و لندن و مالزی و اندونزی فعالیت دارند.
نورموسوی با بیان اینکه تا کنون 2907 مقاله علمی و تخصصی در این مرکز تدوین شده است اظهار کرد: طلاب این مرکز برای مدرک تحصیل نمی‎کنند؛ یعنی در این حوزه به هیچ طلبه ای مدرک نمی دهند و طلاب این مرکز صرفا برای تحصیل علم به این مرکز مراجعه می کنند.
وی افزود: این مرکز در اردیبهشت ماه هر سال 20 نفر به تعداد طلاب خود می افزاید؛ این طلاب طلابی هستند سطح 2 حوزه را به اتمام رسانده اند؛ شیوه آموزشی این مرکز شاگرد محور است؛ تعداد جزوات تدوین شده در این مرکز نیز بیش از 4هزار جزوه است و هر طلبه در هر ماه باید یک جزوه را به استاد ارایه دهد.
مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: تا کنون 271 نشست علمی در این مرکز برگزار شده است که 30 درصد این نشست‎ها با حضور شخصیت های بین المللی انجام شده است؛ نشست علمی با اتاق فکر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این مرکز برگزار شد که با موضوع ولایت فقیه و حکومت های دیگر بود.
وی گفت: نشست هایی با رهبران اهل سنت عراق، تونس، مصر، اساتید دانشگاه مجارستان و ایتالیا و انگلستان، آمریکا و... در این مرکز برگزار شده است؛ نتیجه این نشست ها نیز 11 جلد کتاب علمی بوده است که این تعداد کتاب طی مراسمی رونمایی خواهد شد.
وی اظهارکرد: تعداد کلاس هایی که در روز در این مرکز برگزار می شود حدود 230 کلاس است و طلاب مرکز فقهی از بهترین طلاب حوزوی به شمار می آیند.
حجت‎الاسلام نورموسوی عنوان کرد: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تاکنون 355 تعداد کتاب منتشر کرده است و طرح های پژوهشی این مرکز نیز متناسب با نیاز جامعه انجام می شود که تا کنون 59 طرح پژوهشی نیز انجام شده و در حال انجام است.
وی گفت: مرکز فقهی، یک شخصیت علمی شاگرد و استاد پرور است و نیاز حوزه علمیه را به این شکل با پرورش نخبگان علمی پاسخ می دهد؛ این مرکز 616 نفر را تا کنون تربیت کرده است؛ تعداد طلاب بخش سطح و خارج فقه و اصول 244 نفر است؛ در شکل گروه های حداکثر تا 15 نفر نیز مشغول به تحصیل هستند؛ در این مرکز در قم 53 کلاس به شکل همزمان برگزار می شود؛ 450 مقاله علمی در سال 95 تدوین شده است.
وی تصریح کرد: در معاونت پژوهشی این مرکز، 14 گروه علمی فعالیت دارند که به شکل تخصصی فعالیت می کنند و پاسخگوی نیاز جامعه اسلامی و حوزه علمیه است؛ گروه هایی چون فقه اقتصاد، پزشکی، قضا، رسانه، امنیت، ثقلین، اصول فقه، اجتماعی، نفت و انرژی، محیط زیست، قواعد فقهیه، تقریرات، حقوق بشر اسلامی در این مرکز فعالیت دارند که اخیرا مصوب شده است که فقه مسایل مستحدثه نیز راه اندازی شود.
وی عنوان کرد: تا کنون 1580 درس آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی تنظیم و طبقه بندی شده است که شامل 2202 درس اصول، 388 درس تفسیر درس اخلاق و 281 سخنرانی این استاد حوزه علمیه است.
وی عنوان کرد: همچنین در 10 سال 4182 درس آیت‎الله‎العظمی فاضل لنکرانی جمع آوری شده است که شامل اصول و فقه و تفسیر و نهج البلاغه و اخلاق است.
مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار بیان کرد: کتابخانه آیت الله فاضل لنکرانی در قم شامل سه کتابخانه مرکز تخصصی کلام و دو کتابخانه و یک کتابخانه تخصصی محققین کم نظیر است که به شکل کابینی فعالیت می کند.
وی گفت: 25هزار عنوان کتاب در کتابخانه عمومی قراردارد؛ البته در کتابخانه محققین30 نفر ظرفیت موجود است که محققین با فراغ بال با بهترین امکانات پژوهشی مشغول به فعالیت علمی هستند.
حجت‏ الاسلام نورموسوی اظهارکرد: مرکز تخصصی تربیت مدرس مرکز فقهی نیز در این مرکز فعالیت دارد که 188 نفر در این مرکز تحصیل کرده اند که هم اکنون 113 نفر مشغول به تحصیل هستند؛ کلاس های برگزار شده شامل 32 عنوان کتاب است.
وی گفت: 38 عنوان کتاب در این مرکز چاپ شده است و 43 همایش علمی برگزار شده است که در رشته کلام بوده است همچنین 13 گروه علمی آموزشی و پژوهشی در این مرکز فعالیت دارند.
وی تصریح کرد: مرکز تخصصی تفسیر قرآن کریم امروزه ششمین سال خود را سپری می کند؛ تفسیر تخصصی و ترتیبی در این مرکز انجام می شود تا کنون 322 نفر در این مرکز به تحصیل پرداخته اند.
وی عنوان کرد: مدرسه علمیه ائمه اطهار در 5سال پیش افتتاح شده است و یکی از دلایل آن بود که طلاب را پرورش دهیم و وارد مرکز فقهی کنیم و طلابی که توانایی به اجتهاد رسیدن را دارند را جذب کنیم؛ این مدرسه با هماهنگی مرکز مدیریت 123 طلبه دارد که مشغول به تحصیل هستند و ورودی امسال 27 نفر بوده است.
حجت‎الاسلام نورموسوی بیان کرد: انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به زبان فارسی عربی و انگلیسی و اردو و روسی فعالیت دارد که عمده فعالیت آنها عربی است؛ یعنی 60 درصد آثار به زبان عربی است زیرا این کتب، علمی و دنیای اسلام نیز نیازمند این کتب بود به زبان عربی و انگلیسی ترجمه شده است.
مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: 5000 مسجد و هیئت و کانون فرهنگی و پایگاه مقاومت بسیج و دبیرستان های کشور در طول سال با این مرکز ارتباط دارند؛ مسابقات مختلفی در این رابطه برگزار می‎‌شود که گاهی 400 هزار نفر در این مسابقات شرکت می‌کنند و اغلب شرکت کنندگان در این مسابقات نیز از جوانان هستند.
وی گفت: یک میلیارد و 148 میلیون تومان تا کنون به این مسابقات جوایز هدیه شده است؛ تعداد شرکت کنندگان این مسابقات کتابخوانی نیز تا کنون 14 میلیون نفر بوده اند که شامل استان های اهل سنت نشین نیز برگزار شده است.
نورموسوی تصریح کرد: معاونت اخلاق و تهذیب در این مرکز راه اندازی شده است که تا کنون کتب مختلفی در اختیار طلاب و خانواده های آن ها قرار گرفته است.
وی اظهارکرد: در مرکز فقهی افغانستان 355 نفر طلبه مشغول به تحصیل هستند که 30 استاد کار تدریس را دنبال می‏ کنند؛ در مشهد نیز مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی نیز سه سال است که راه اندازی شده و اساتید مجربی نیز در این مرکز فعالیت دارند که شامل 32طلبه نخبه است که با 6 کلاس اداره می شود.
وی گفت: 6 استان نیز درخواست دایر کردن مرکز را دارند که جدای از آن درخواست مرکز تخصصی مطالعات مذاهب اسلامی نیز در سه استان مطرح شده است.

captcha