رهبر معظم انقلاب موسس فقه راهبردی بود‌ه‌اند
کد خبر: 3684680
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
خسروپناه:

رهبر معظم انقلاب موسس فقه راهبردی بود‌ه‌اند

گروه اندیشه: نشست تبیینی کتاب منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله) به قلم استاد عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران، همزمان با سالروز نامه رهبر انقلاب اسلامی به جوانان کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی عصر دوشنبه ۲ بهمن‌ماه در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست «اندیشه ولایت» با موضوع تبیین و تحلیل کتاب «منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای» به قلم عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران عصر دوشنبه ۲ بهمن‌ماه همزمان با سالروز صدور نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی با حضور نویسنده اثر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی مسئول بررسی ابعاد انعکاس نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، سیدمحمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس چاردولی استاد دانشگاه، جعفر درونه دبیر همایش طلوع حقیقت و رئیس اسبق سازمان آموزش و پرورش تهران، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از پژوهشگران در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
 
بنابر نقل رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای این همایش جعفر درونه دبیر همایش طلوع حقیقت با اشاره به این که اول بهمن ماه سالروز صدور اولین نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان در اروپا و آمریکای شمالی در سال ۱۳۹۳ و همچنین سالروز صدور پیام ایشان به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا در سال ۱۳۹۵ است، از این اقدام رهبر معظم انقلاب به عنوان اقدامی هوشمندانه، ابتکاری و به هنگام نام برد که صرفا در چارچوب مناسبات رسمی سیاسی، دیپلماتیک و حتی دیپلماسی عمومی قابل تحلیل و تفسیر نیست.

درونه با بیان علل عدم فهم عمیق نامه رهبر معظم انقلاب در قالب مناسبات رسمی و دیپلماسی عمومی گفت: اولین دلیل این مطلب آن است که این نامه از جانب یک رهبر سیاسی صادر نشده بلکه از جانب یک رهبر معنوی و مذهبی صادر شده، ثانیاً مخاطبش یک قشر خاص یعنی جوانان هستند، ثالثاً هدف از این اقدام تحمیل نرم خواسته‌های سیاسی و فرهنگی یک کشور در کشور دیگر از طریق ابزار دیپلماسی عمومی نیست بلکه به دنبال ایجاد یک تحول خودآگاهانه در مخاطبان هدف است و مقصود این نیست از بیرون پیامی را به آن‌ها منتقل کنیم.
 
وی ادامه داد: ظاهر نامه نشان می‌دهد که بهانه صدور نامه، محکومیت اقدام جنایتکارانه داعش در حمله به شهروندان فرانسوی در شهر پاریس است، اما هدف اصلی این اقدام برهم زدن پروژه اسلام هراسی سیاستمداران و رسانه‌های غربی بود که رفته رفته به اسلام ستیزی و مسلمان ستیزی تبدیل شده بود. ایشان با این اقدام ابتکاری خود تهدید اسلام هراسی و اسلام ستیزی را به فرصتی برای شناساندن اسلام واقعی تبدیل کردند.

درونه در ادامه با تأکید بر این که پیام رهبر انقلاب با پیام‌های فرهنگی و سیاسی سایر رهبران جهان متفاوت است، ماهیت اصلی این نامه را دعوت، آن هم دعوتی از جنس دعوت انبیا و اولیای الهی دانست و گفت: یکی از روش‌های به کار گرفته شده در این نامه، روش سوال کردن از مخاطب است.

وی در توضیح این مطلب گفت: استراتژی سوال کردن یکی از استراتژی‌های مهم پیامبران و اولیای الهی برای دعوت مردم به حقیقت بوده است. پیامبران به فطرت حقیقت‌جوی انسان‌ها اعتقاد دارند و سوال، بیدارساز فطرت است، سوال برای حقیقت‌طلبی ایجاد انگیزه می‌کند و همچنین زمینه‌ساز پذیرش پاسخ صحیح در مخاطب است. همچنین سوال برای انسان مسئولیت‌آفرین و حرکت آفرین است.

دبیرجمع آوری نامه‌های رهبر با بیان سه نمونه قرآنی که پیامبران نیز از روش سوال استفاده می‌کنند، گفت: روش حضرت آیت الله امام خامنه‌ای برای دعوت جوانان کشور‌های غربی به اسلام در این نامه، استفاده از این استراتژی بوده است.
رهبر معظم انقلاب موسس فقه راهبردی بود‌ه‌اند
درونه با اشاره به آیه ۱۵۷ سوره اعراف وظیفه مؤمنان در برابر پیامبران الهی و اولیای حق را احترام و بزرگداشت، نصرت و یاری آنان در پیام رسانی و تبعیت از محتوای پیام‌های آنان دانست و بر همین اساس از دو اقدام زیر به عنوان اقداماتی اساسی برای نصرت و یاری رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف نامه‌ها یاد کرد. اول شناساندن اسلام واقعی یعنی همان اسلامی که رهبری معظم انقلاب در این نامه جوانان غربی را به شناخت بی‌واسطه از آن دعوت کرده اند. دوم شناساندن شخصیت صادر کننده این نامه‌ها یعنی شناساندن مبانی فکری و سیره عملی رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان جویای حقیقت در غرب.

وی ضمن ارزشمند و تحسین برانگیز دانستن اقدام حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه و همکارانشان در تدوین منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای به عنوان پاسخی درخور به این نیاز گفت: برای شناخت ابعاد علمی و عملی هر شخصیتی باید بررسی کنیم که او خود به سئوال «من کیستم؟» چه پاسخی داده است و چه تعریفی از خودش ارائه داده است.

وی افزود: در بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در می‌یابیم که ایشان در پاسخ این سئوال فرموده اند: «من انقلابی‌ام» لذا شایسته است ابعاد فکری، عملی و انگیزشی ایشان از این منظر بررسی شود.

درونه در پایان انقلابی بودن شخصیت فکری آیت الله خامنه‌ای را در پایبندی به اسلام انقلابی و اسلام ناب محمدی (ص) و ابعاد عملی انقلابی‌گری ایشان را در تقابل جدی با نظام سلطه و استکبار جهانی و مصداق آن یعنی آمریکا و خاستگاه اقدام و عمل انقلابی و وجوه انگیزشی ایشان را در تکلیف گرایی و یاری دین خدا و باورمندی به نصرت الهی دانست.

رهبر معظم انقلاب همچون منظومه شمسی

در ادامه عباس چاردلی استاد دانشگاه در این نشست با بیان اینکه منظومه نویسی توسط خیلی از اندیشمندان صورت گرفته است، گفت: برخی تلاش می‌کنند از اجتهاد شخصی در منظومه نویسی بهره ببرند؛ اما در منظومه امام خمینی (ره) چنین نبوده و منظومه فکری رهبر انقلاب ادامه منظومه فکری امام راحل است. حجت الاسلام خسروپناه در منظومه نویسی روشی را ابداع کرده‌اند که وارد بحث روش استنباطی شوند. رهبر انقلاب در جمع دانشجویان امام صادق (ع) خطاب به آن‌ها تذکر دادند که منظومه فکری امام راحل را جمع‌آوری کنند. همچنین سرباز تربیت شده مکتب امام خمینی (ره) یک ویژگی بود و سربازان به دلیل حضور و در صحنه بودن ویژگی‌های بیشتر و برتری دارند.

چاردلی در توضیح لفظ «منظومه» گفت: لفظ «منظومه» برای این کتاب اینگونه است که؛ همان‌گونه که منظومه شمسی، خورشیدی دارد و سایرین به دور آن می‌گردند، فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز از این ویژگی برخوردار است؛ چون اگر می‌خواهیم کسی را بشناسیم باید روش، منش و بینش او را بشناسیم.

وی ادامه داد: این کتاب را من با هشت اثر مقایسه کردم. یکی از بهترین فراز‌های این کتاب بحثی است که نویسنده کتاب دال مرکزی را قرار داده و دور این دال چند مدال را قرار داده است که به منش و کنش نورافشانی می‌کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در تبیین این کتاب همانطور که می‌گویند در اسلام راه را گم نکنیم، باید تمام مبانی را مبتنی بر امام راحل قرار دهیم و در تفسیر این مبانی از رهبر انقلاب بهره ببریم.

مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و انگاره‌های منطقی و منسجم

همچنین در این نشست سید جلال دهقانی فیروزآبادی، مسئول بررسی ابعاد انعکاس نامه رهبر انقلاب اسلامی نامه مقام معظم رهبری برای نظم بین‌المللی موجود بخش بسیار مهمی از اندیشه ایشان است که جای شرح و بسط بسیاری دارد. این کتاب شریف و عزیزی است که هم به واسطه صاحب این منظومه و هم شارح آن و موضوعاتی که در آن مطرح شده امید داریم بیش از این مورد استفاده قرار گیرد. طبیعتا بررسی یک موضوع از منظر یک صاحب اندیشه لازم است. ما اگر از مجموعه منظومه استفاده کنیم آن کتاب می‌تواند یکی از آن منابع باشد.

وی همچنین ادامه داد: روش تالیف کتاب نیز ارزنده است. به صورت روش استقرایی، اکتشافی، عملی است که ما از طریق استقرار واکنش‌ها به عنوان یک تصمیم گیرنده سیاسی بتوانیم اندیشه ایشان را استنباط کنیم. روش دیگر روش عمیق‌تر است از همین روش اکتشافی بررسی استقراری کنیم و اندیشه‌های ایشان را که پیوستگی بین آن وجود داشته باشد. به عنوان یک اندیشمند این دو ساحت متفاوتی است و روش دوم نافع‌تر است. نکته دیگری که به نظرم می‌رسد، در پایان هر منظومه فکری در این کتاب اگر یک مدل نظری مفهومی را استخراج کنیم به عنوان یک چهارچوب استفاده کنند. این یک منظومه فکری مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و انگاره‌های منطقی و منسجم هدفمند که شیوه خاصی از اندیشیدن را ایجاب و ایجاد می‌کند.

فیروزآبادی درباره این منظومه تاکید کرد: اگر در منظومه فکری رهبر توجه کنیم بخش مهمی از آن مربوط به روابط بین‌الملل که هم ایجابا و هم سلبا است، روابط بین‌الملل و سیاست خارجی را می‌توانیم داشته باشیم. در اندیشه ایشان بسیار بر حوزه قدرت تاکید شده است. پس برای تغییر نظم موجود باید یک نظام مقتدر را ایجاد کرد که با ابزار‌های دیگر بتواند آن را توسعه دهد.

هنر مطلوب از منظر مقام معظم رهبری

مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران کارشناس دیگری که در این نشست حضور داشت به جای خالی برگزاری چنین نشست‌هایی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: جای خالی منظومه‌نویسی در دانشگاه‌های ما به چشم می‌خورد. یکی از جفا‌هایی که طی این سال‌ها به مقام معظم رهبری شده، این بوده که بیانات ایشان را هنوز تئوریزه نکرده‌ایم. درست است دشمن امروز جنگ اقتصادی را به ما تحمیل کرده است، اما جنگ اصلی ما جنگ اندیشه است. جنگ اندیشه‌ای که مبتنی بر تفکر اسلامی و اندیشه مخالف آن است. پس زمینه اتفاقات اقتصادی نیز فرهنگی است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران بیان کرد: هرچند شعار‌های اغتشاشات اخیر اقتصادی بود، اما زمینه آن فرهنگی بود. چند سال پیش رهبر انقلاب هشدار دادند که به اقتصاد بپردازیم؛ اما ما فقط شعارنویسی کردیم. مدیران فرهنگی امروز تریبون‌هایی را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که اصل نظام را مورد هجمه قرار می‌دهند؛ این هم یکی از مظلومیت‌های نظام اسلامی است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

وی با طرح این سوال که آیا رهبر انقلاب به موضوع هنر توجه داشته اند، ادامه صحبت‌های خود را به موضوع هنر مطلوب از منظر مقام معظم رهبری اختصاص داد و گفت: رهبر انقلاب مجموعه کاملی از فردی است که عالم در موضوعات متعدد است. ایشان یک مرجع دینی ممتاز، سیاستمدار، مدیری توانا، روشنفکر و با واقعیات فرهنگ آشنا هستند. رهبر انقلاب در فقه، شرع و اصول دینی ممتاز هستند و می‌توان به رای ایشان اعتماد کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: رهبری به مساله هنر آگاه و منتقد هنری هستند و بر خلاف ما که در یک رشته تخصص داریم، ایشان به مساله هنر احاطه دارند. رهبر انقلاب به تمام حوزه‌های هنری دقت دارند، اما به برخی از موضوعات توجه بیشتری دارند. عدم تبیین اصول هنری از سوی علما یکی از مشکلات ماست؛ یعنی حدود برخی از هنر‌ها را نمی‌دانیم. متاسفانه در حوزه هنر‌های تجسمی، تئاتر و سینما بعد از انقلاب معیار‌های نظری مبتنی بر اصول اعتقادی تبیین نشده است.
رهبر معظم انقلاب موسس فقه راهبردی بود‌ه‌اند
وی ادامه داد: ما در سطوح بالای سیاست‌گذاری هنری، به یک سیاست جامع دست نیافته‌ایم. در تعریف هنر رهبر انقلاب نگران تحریف هستند و اینکه نسل آینده نداند در جنگ چه گذشت و انقلاب بر چه پایه‌ای استوار بود. یکی از تقصیر‌های هنرمندان این است که نتوانسته‌اند درست تبیین کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: رهبر انقلاب محتوا را در هنر خیلی مورد توجه قرار می‌دهند. هنر می‌تواند جذاب و سرگرم کننده هم باشد؛ اما محتوای خوب یکی از شروط هنر اسلامی است. متاسفانه امروز زیر سوال بردن حیا در جامعه مد شده است.

سرسنگی ادامه داد: نظام هنری در زمینه تربیت نیروی مسلمان در عرصه هنر غفلت کرده است و به همین دلیل نیرو‌های متعهد به هنر انقلاب، به بهانه عدم توانایی در فرم کنار گذاشته می‌شوند. رهبر انقلاب بین هنر مسلمانان و هنر اسلامی فرق قائل هستند.

وی گفت: مرز بین هنر مطلوب و غیر مطلوب سخن رهبر انقلاب اسلامی است که می‌فرمایند «هنر مطلوب در خدمت خلق خداست.» سهم حضور بین المللی هنر ایران تقریبا هیچ است؛ یعنی نتوانسته ایم آثار هنری را به عرصه بین‌المللی ارسال کنیم و اگر فیلمی در عرصه بین المللی داریم، نقطه سیاهی را از کشور نشان داده است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران به عنوان نتیجه‌گیری صحبت‌های خود اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری و رهبری به هنر علاقه نشان داده‌اند. دیدگاه‌های ایشان از نظر یک مرجع تقلید و مدیر ارشد قابل تامل است. مشکل اصلی ما مدیریت فرهنگی است. انتصاباتی که براساس معیار‌های سیاسی انجام شده‌اند، باعث شد تا ما در ۴۰ سال گذشته کسانی را در منصب مدیریت فرهنگی ببینیم که شناختی نسبت به مبانی اسلامی نداشتند.

اندیشه رهبر انقلاب به خوبی تبیین نشده است

سیدمحمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با تشکر از حجت‌الاسلام خسرو پناه بیان کرد: گاهی مانند ماهی غرق در آب قدر هستیم و قدر رهبر معظم انقلاب را نمی‌دانیم، در حالی که حضرت امام خمینی (ره) خطاب به ایشان فرمودند: ایشان را یکی از بازو‌های توانای جمهوری اسلامی می‌دانم.

حسینی گفت: ما غفلت کرده‌ایم و در حجاب عصر این روزگار، اندیشه رهبر انقلاب را به خوبی تبیین نکرده‌ایم. جهاد کبیر جهاد فرهنگی و علمی است که توسط بچه‌های انقلاب شکل می‌گیرد. در نظام اسلامی برخی از مدیران و سیاسیون احاطه و اشرافی بر مبنای فکری نظام ندارند و لذا تفکرات دینی را نفی و به لیبرال بودن خود افتخار می‌کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری جور بسیاری از علمای این عصر را به تنهایی می‌کشند. نظام‌های فرهنگی، علمی، مدیریتی، حقوقی، امنیتی و دفاعی یک پازل برای نظم دادن به کتاب «منظومه فکری آیت الله خامنه ای» است که در کنار هم قرار گرفته و بیشتر نیاز به گسترش دارد. در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب باید سینما و تئاتر با تراز انقلاب اسلامی مشخص شود و بیشترین تکیه بر دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب است.

حسینی با بیان اینکه درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب مدت‌ها به موضوع موسیقی اختصاص داشت، گفت: اشراف و احاطه ایشان در مسیر علامه طباطبایی، علامه جعفری و شهید مطهری است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما برخی مواقع برای بزرگان ادب و هنر مراسم بزرگداشت می‌گرفتیم و وقتی یک گروه محقق درباره آن‌ها گردآوری اطلاعات می‌کرد و در محضر رهبر انقلاب گزارش کار می‌دادیم، ایشان نیز نظراتی را مطرح می‌فرمودند که قابل تامل بود.
 
رهبر معظم انقلاب موسس فقه راهبردی بود‌ه‌اند
 
در ادامه این نشست با حضور محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری و چند تن از پژوهشگران حاضر در نشست لوح تقدیری به حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه تقدیم شد و از زحمات او قدردانی شد.

رهبر انقلاب جامع شهیدان مطهری و بهشتی است

در پایان حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه پشت تریبون قرار گرفت و با تبریک ولادت حضرت زینب کبری (س) گفت: این منظومه فکری کار دوسال زحمت تمام وقت حقیر با جمعی از دوستان بوده است که یک سال تمام به تنهایی بخش عظیمی از نوشته‌هایی که منتشر نشده را تهیه کردیم و دیدم. ساختار کتاب ۱۴ بار ویراست شده تا به این نتیجه‌ای که می‌بینید برسد. این کتاب مجموعه مقالات نیست. نوعی دانشنامه است که روی تک تک جملات و عناوین آن بحث شده است. شهید مطهری با توجه به داشتن بحث‌های استراتژی یک ایدئولوگ بود و استراتژیست نبود و شهید بهشتی نیز با توجه به داشتن بحث‌های ایدئولوژیک یک استراتژیست بود، اما ایدئولوگ نبود، من رهبر معظم انقلاب را جامع شهیدان مطهری و بهشتی می‌شناسم.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در بخش مبانی نظری مانند یک ایدئولوگ کامل و جامع ورود پیدا می‌کنند، گفت: فق‌های ما عمدتا فقیه احکام هستند، اما رهبر معظم انقلاب موسس فقه راهبردی بوده و راهبرد‌های ابلاغی ایشان در زمینه‌های مختلف همچون سیاست‌های انتخابات، سیاست‌ها و راهبرد‌های اقتصاد مقاومتی براساس روش اجتهادی است.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، صداقت را ویژگی اخلاقی و ایمانی مهم رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و افزود: صداقت اکسیر کمال آدمی است و نشان صداقت تهجد است، رهبر معظم انقلاب به سخنانی که می‌گویند از جمله مردم سالاری اقتصادی باور دارند، نمی‌خواهند مردم را فریب دهند و معتقدند که باید به مردم تکیه کرد.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، رهبر معظم انقلاب را به دلیل داشتن جامعیت و نظام فکری حکیم دانست و گفت: این ویژگی در کتاب «منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه ای» بیان شده و علاوه بر آن رهبر معظم انقلاب، مجتهد، فقیه، مورخ، هنرمند، سیاست مدار مدیر بوده و دارای نگرش ملی و بین المللی هستند.

وی با اشاره به اینکه محور منظومه فکری رهبر معظم انقلاب توحید است، افزود: این توحید با توحید متکلمان و فلاسفه متفاوت است و تنها یک باور نیست و در منش، نگرش و کنش انسان جریان دارد و چنین ویژگی در منظومه فکری حضرت امام خمینی (ره) هم مشاهده می‌شود.

نویسنده کتاب «منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه ای» با ذکر نمونه‌هایی از تصمیم‌های رهبر معظم انقلاب در دوران ریاست جمهوری و دوران رهبری نظام گفت: جلوگیری از منحل شدن ارتش در اوایل انقلاب و حمایت از این قشر با پوشیدن لباس ارتش و همراهی با آنان در منطقه جنگی، در نظر گرفتن ارتش و سپاه به عنوان ۲ بازوی نظامی نظام جمهوری اسلامی، توصیه به فرماندهان ارتش و سپاه برای ساخت موشک جنگی در زمانی که ایشان رهبری نظام را برعهده گرفتند از جمله این تصمیم‌ها بود و اگر ما اکنون قدرت موشکی را نداشتیم، ده‌ها و صد‌ها بار مورد حمله نظامی قرار می‌گرفتیم.

حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به تاکیدات و پیگیری رهبر معظم انقلاب برای ارتقای علمی کشور افزود: در گذشته رتبه علمی کشور در جهان ۶۰ بود که رهبر معظم انقلاب این رتبه را شایسته کشوری با جایگاه تمدنی برجسته ندانستند و بر رشد علمی و تدوین نقشه جامع علمی کشور تاکید کردند و حتی از بعضی تحقیقات علمی به شخصه حمایت می‌کردند و در نهایت با توجه به این مطالبات و پیگیری‌ها رتبه علمی کشور در جهان به ۱۶ رسید.

وی، تصمیم‌های مدبرانه، حکیمانه، عادلانه و حلیمانه رهبر معظم انقلاب نسبت به فتنه‌های مختلف کشور را از دیگر اقدامات ایشان عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب توانستند فتنه‌های داخلی را با تدبیر، عادلانه و منصفانه خنثی کرده و بصیرت‌زایی کنند.

رهبر معظم انقلاب موسس فقه راهبردی بود‌ه‌اند
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با اشاره به فاجعه منا افزود: دولت عربستان در این فاجعه، به گونه‌ای متکبرانه سخن گفته و قصد نداشتند پیکر‌های پاک شهدا را به دولت ایران بدهند که پس از سخنان مقتدرانه رهبر معظم انقلاب، دیدگاه دولت عربستان تغییر کرده و پیکر‌های شهدا با همراهی تیمی از ایران به کشور بازگشت.

حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به تصمیم رهبر معظم انقلاب درباره مبارزه با داعش در بیرون از مرز‌های کشور گفت: در ابتدا تمام چهره‌های سیاسی کشور با گرایش‌های مختلف مخالف این تصمیم بودند، رهبر معظم انقلاب مقتدرانه در تصمیم خود ایستادگی کرده و گفتند که اگر ما ریشه فتنه داعش را در بیرون از مرز‌های کشور از بین نبریم و این فتنه وارد کشور شده و امنیت داخل کشور را از بین می‌برد.

وی افزود: براساس این تصمیم سردار سلیمانی و فرماندهان ارتش و سپاه از رهبر معظم انقلاب اطاعت کرده و مقابل داعش ایستادند و زمانی که جنایت‌های داعش در جهان منعکس شد، به تدریج تمام سیاسیون گفتند که تصمیم رهبر معظم انقلاب در مبارزه با داعش درست بوده است و اگر این تصمیم گرفته نمی‌شد، در ایران فاجعه رخ می‌داد.

نویسنده کتاب «منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای» با اشاره به تصمیم رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: ایشان معتقدند که وضع اقتصادی کشور جز با مردم سالاری اقتصادی، تکیه و اعتماد به مردم و اقتصاد مقاومتی تحول‌پذیر نیست و در این حوزه سند اقتصاد اسلامی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تدوین کرده و ابلاغ کردند.

حجت الاسلام خسروپناه تصریح کرد: هر تصمیمی که رهبر معظم انقلاب اتخاذ کردند، درست بود و هر موقع که ما به این تصمیم‌ها توجه کردیم موفق بودیم، اما در اقتصاد مقاومتی گوش نکردیم، در این حوزه صحبت کردیم، اما اقدام دیگری انجام دادیم و روز به روز مسائل اقتصادی بدتر می‌شود.

کتاب «منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه ای» در ۲ جلد و چهار بخش مشتمل بر نظام‌های بینشی و نگرشی، نظام‌های منشی و رفتاری، نظام‌های اجتماعی اسلام و اهداف اجتماعی اسلام و براساس اندیشه‌ها و نظریه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست تدوین و توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
captcha