گزارش ایکنا از بانوی کارآفرین بجستانی/ مددجویی که مدد رسان شد
کد خبر: 3684706
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۵

گزارش ایکنا از بانوی کارآفرین بجستانی/ مددجویی که مدد رسان شد

گروه اجتماعی_ تاب آوردن انجام مسئولیت اداره یک زندگی با ناملایمات اجتماعی و زیر نگاه‌های سنگین جامعه مرد می‌خواهد، اما هستند زنانی که مردانه در این راه ایستاده‌اند و مددرسان دیگران نیز هستند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حکایت دردها و رنج‌های زنانی که بار سرپرستی خانواده را به دوش می‌کشند قصه جدیدی نیست، اما با افزایش آمار اعتیاد، طلاق و معضلاتی از این دسته و با فروپاشی نهاد مقدس خانواده در دهه‌های اخیر آمار جمعیت این قشر نیز رو به فزونی است، زنانی که علاوه بر تحمل ناملایمات اجتماعی نان آور خانوار شده‌اند و در گستره آسیب پذیرترین اقشار جامعه قرار گرفته‌اند، اما برخی از این بانوان با همت و پشتکار خود، مدد رسان آن عده‌ای هستند که دست روزگار بار سنگین زندگی را نیز بر دوش آنان نهاده است.

از 16 سالگی قالی بافی را برای گذران زندگی آغاز کردم
زهرا یوسفی مزار، بانوی کارآفرین بجستانی در گفت‌وگو با ایکنا بیان می‌کند: از زمانی که می‌خواستم طعم زندگی را بچشم، به دلیل از کارافتادگی پدر پیرم مجبور شدم همپای برادرو خواهر بزرگتر از خودم که آنان نیز سن و سالی نداشتند کار کنم.
وی ادامه می دهد: شانزده سال بیشتر نداشتم که قالی بافی را در اتاقی کوچک از منزل‌مان آغاز کردم اما بعد از یک ازدواج ناموفق و از هم پاشیده شدن زندگی‌ام، اکنون با پدر و ماردم زندگی می‌کنم.

وی می‌گوید: در ابتدا با یارانه و حقوقی که از کمیته امداد دریافت می‌کردم، زندگی را به سختی می‌گذراندیم اما با وجود بیماری پدرم و هزینه‌های بالای درمان این مبلغ کفاف زندگی‌مان را نمی‌کرد، لذا با جدیت کار قالی بافی را  ادامه دادم و از آنجا که تحت پوشش کمیته امدد امام خمینی(ره) بودیم با سرمایه‌ای که در اختیارم گذاشتند، توانستم کارگاهی بزرگ‌تر در روستا اجاره کرده و تعداد دستگاه قالی بافی را اضافه کنم.
این بانوی کارآفرین اظهار می‌کند: در حال حاضر 36 سال دارم  و حدود 20 سال است که به این کار مشغولم، اما حدود سه سال است که بحث آموزش بانوان سه روستا از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) به من واگذار شده که بابت این نیز حقوقی دریافت می‌کنم.

گزارش ایکنا از بانوی کارآفرین بجستانی/ مددجویی که مدد رسان شد

کارآفرینی برای هشت بانوی مددجوی
وی می‌گوید: آموزش هر دوره حدود یک تا دو ماه طول می‌کشد و تاکنون 20 نفر از بانوان سه روستا آموزش قالی بافی دیده‌اند و هم اکنون هشت تن از بانوان روستایی که در آن ساکن هستم، در این کارگاه مشغول به کار هستند و ماهیانه حدود 300 هزار تومان درآمد دارند که بخشی از هزینه‌های زندگی آنان را تأمین می‌کند.

این بانوی کار آفرین ادامه می‌دهد: مدد رسانی به بانوانی که عزت‌مندانه بار زندگی را به دوش می‌کشند لذت بخش است و انگیزه مرا برای وسعت بخشیدن به کار بیشتر می‌کند.

یوسفی مزار ابراز می‌کند: قالی که در کارگاه بافته می‌شود شامل سه اندازه 6، 12 و 40 متری است که اگر بعد از اتمام در صورتی که مشتری نداشته باشیم، کمیته امداد بازاریابی کرده و برای ما به فروش می‌رساند.

تنوع  نقشه قالی و نگرانی ازدست دادن مشتری
وی با اشاره به تنوع نقشه‌های قالی بیان می‌کند: در حال حاضر پرفروش‌ترین مدل قالی طرح لچک ترنج است اما در زمان‌های متفاوت این سلیقه فرق می‌کند، مثلا یک زمان طرح افشان فروش داشت و زمانی نقش زیر خاکی اما در حال حاضر کمتر موردپسند مشتریان است لذا این نقشه‌ها دیگر مورد استفاده نیست با وجود اینکه مبلغ زیادی برای خرید آن صرف شده است.
یوسفی مزار می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکل ما تغییر ذائقه مشتریان است، چرا که هزینه زیادی برای تهیه نقشه جدید باید صرف کرد در حالی که هر چند وقت یکبار بازار خرید براساس نقشه کاهش پیدا می‌کند لذا درخواست ما از کمیته امداد این است که زمینه فراهم شود تا ما بتوانیم به جای خرید نقشه که هزینه‌ای حدود یک میلیون و 200 هزار تومان دارد آن را با مبلغ کمتر اجاره کنیم.
وی ادامه می‌دهد: البته شرایط اقتصادی مردم ضعیف است و با توجه به اینکه قیمت  قالی 40 متری بین 38 تا 40 میلیون تومان است، بیشتر برای اماکن مذهبی خریداری می‌شود اما قالی 6 و 12 متری یبیشتر برای سفارشات خانگی است که با سفارش پیشنهاد مشتری بافته می‌شود.
این بانوی کارآفرین بیان می کند: از آنجا که تابلو فرش صنعتی در بازار به وفور و با قیمت ارزان وجود دارد، تابلو فرش دست بافت فروش چندانی ندارد لذا از همان ابتدا اقدامی برای تهیه دار قالی در ابعاد تابلو نکردم.

انتهای پیام

captcha