مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / آغاز ثبت‌نام بیمه فعالان قرآنی استان تهران
کد خبر: 3684836
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / آغاز ثبت‌نام بیمه فعالان قرآنی استان تهران

گروه سیاسی: «ثبت‌نام بیمه فعالان قرآنی استان تهران آغاز شد»، «چه کسانی دعوت قرآن را نمی‌پذیرند؟» و «آغاز فرآیند نظارت بر فعالیت بقاع متبرکه شاخص کشور» از جمله مهم‌ترین اخبار معارفی رسانه‌ها در روز جاری هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رسانه‌های مختلف کشور، امروز سه‌شنبه 3 بهمن 96 نیز همانند روزهای قبل به انتشار برخی اخبار معارفی پرداختند که مهم‌ترین آنها در ادامه می‌آید.
فارس
خبرگزاری فارس، امروز در صفحه فعالیت‌های قرآنی خود، روز پرکاری را پشت سر گذاشته و تعداد 11 خبر منتشر کرده است. این خبرگزاری در خبری با اشاره به آغاز ثبت نام بیمه فعالان قرآنی آورده است: صمد مؤمنی مدیر دفتر قرآن و عترت اداره ارشاد استان تهران با اشاره به اختصاص 136 سهمیه ویژه ثبت ‌نام بیمه فعالان قرآنی مؤسسات استان تهران گفت: با توجه به اختصاص این تعداد سهمیه به مؤسسات استان تهران، متقاضیان می‌بایست بر اساس دستورالعمل بیمه فعالان قرآنی ابلاغی سال 94، نسبت به دریافت و تکمیل فرم معرفی فعالان قرآنی و تحویل این فرم به دفتر قرآن و عترت اداره ارشاد استان تهران اقدام کنند.
مؤمنی با بیان اینکه متقاضیان تا 24 بهمن ماه جهت ارائه مدارک خود به امور قرآنی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت دارند، افزود: پس از آن در صورت احراز شرایط، لازم است به سامانه صندوق اعتباری هنر مراجعه و نسبت به ثبت اطلاعات و عضویت در این سامانه اقدام کنند.
این خبرگزاری در خبری دیگر آورده است: آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن امسال به صورت مشترک به همت معاونت قرآن و عترت ارشاد و سازمان اوقاف و امورخیریه برگزار می‌شود.
مهلت شرکت در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در ابتدا 20 دی‌ماه اعلام شد که پس از آن مهلت ثبت‌نام تا پایان دی‌ماه تمدید و با توجه به درخواست استان‌ها و پیش‌بینی متولیان برپایی این آزمون زمان ثبت‌نام بازهم تمدید شد و متقاضیان تا 6 بهمن‌ماه فرصت دارند آمادگی خود را برای حضور در آزمون اعلام کنند.
با توجه به گذشت یک ماه و نیم از زمان آغاز ثبت‌نام، تاکنون 153 هزار و 777 نفر برای شرکت در آزمون نام‌نویسی کرده‌اند.
این امر در حالی است که در سال‌ گذشته تعداد متقاضیان آزمون قرآن و عترت ارشاد 70 هزار نفر در بخش مؤسسات، 75 هزار نفر در بخش دولتی و حدود 500 هزار نفر نیز در بخش آموزش و پرورش بود. آزمون اوقاف هم که تا سال قبل مستقل برگزار می‌شد 400 هزار شرکت‌کننده داشت. البته امسال آموزش و پرورش در آزمون مشارکت ندارد اما با این که آزمون سازمان اوقاف امسال با آزمون ارشاد در هم ادغام شده انتظار استقبال بیشتری از آزمون حفظ و مفاهیم قرآن می‌رفت.
براساس این گزارش، چرا هشدارهای قرآن بر کافران تأثیری ندارد؟، سومین دوره رقابت‌های «شوق تلاوت» امروز آغاز می‌شود، پرستاری را از حضرت زینب(س) هدیه گرفتم/ استعانت از قرآن سختی‌های کار را آسان می‌کند، اندوه پیامبران و دلداری خداوند/ چرا دنیا پر زرق و برق آفریده شد؟، جدیدترین تلاوت استاد «احمد احمدنعینع»+فیلم، دو وزارتخانه عضو کمیسیون تبلیغ و ترویج شدند/ تصویب 4 کارگروه‌ در کمیسیون، برگزاری مسابقات «درس‌هایی از قرآن» در 30 هزار دبیرستان برای 3 میلیون دانش‌آموز، ترتیل صفحه ۲۸۴ قرآن کریم با صدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات و سهمیه بیمه فعالان قرآنی ۱۶ استان باقی‌مانده سال ۹۶ ابلاغ شد، دیگر اخبار صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس در روز جاری هستند.

 تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم ، در روز جاری با انتشار 11 خبر، روز پرکاری را پشت سر گذاشته است. این خبرگزاری در خبری با عنوان «چه کسانی دعوت قرآن را نمی‌پذیرند؟» آورده است: آیت الله محمدی ری‌شهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که هر هفته یکشنبه‌ها بعد از نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود، در تفسیر آیه ششم از سورۀ مبارکه بقره گفت: در این آیه تاکید شده است که هشدارهای قرآن برکافران تاثیری نخواهد داشت، زیرا آنها به هیچ وجه ایمان نخواهند آورد.
وی با استناد به آیه 19 سوره انعام بیان کرد: بنا بر تصریح قرآن کریم، خداوند میان پیامبر(ص) و مردم گواه و شاهد است و قرآن به پیامبر(ص) وحى شده تا با آن مردم را و هر آنکس را که این پیام به او برسد هشدار دهد.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: در روایت آمده است که روزی پیامبراکرم(ص) بر بلندی کوهی در مکه قرار گرفت و فریاد «یا صباحا » سرداد که نوعی فریاد هشدارآمیز برای مردم آن دوره شناخته می‌شد و پس از اینکه همه مردم در آن منطقه جمع شدند، ابتدا پیامبر(ص) فرمودند که اگر به شما بگویم دشمنی امشب می‌خواهد به شما شبیخون بزند، سخن مرا باور می‌کنید؟ همه گفتند: ما از تو دروغی نشنیده‌ایم تو صادق و امین هستی، پس سخنت را باور می‌کنیم، رسول اکرم (ص) در پاسخ فرمودند که من شما را از عذاب شدید و خطرناکی می‌ترسانم که اگر راهی که به شما معرفی کرده‌ام، انتخاب نکنید، آن عذاب در انتظار شماست، در این میان ابولهب با اینکه عموی پیامبر بود، خطاب به پیامبر(ص) فریاد زد: ما را دعوت کرده‌ای از این سخنان به ما بگویی «تباً لک»(یعنی دستهایت بریده باد) و در این حال سوره شریفه « تبت یدا ابی لهب و تب» نازل شد.
تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اظهار داشت: مردم در پاسخ به هشدارهای قرآن دو دسته‌اند، یکی کسانی که دعوت قرآن را می پذیرند یعنی متقیان و نیز کسانی که دعوت قرآن را نمی پذیرند که آنان نیز به دو گروه کافران و منافقان تقسیم می شوند.
این صفحه در خبری دیگر با عنوان « فراخوان دوره آموزشی تربیت معلم نهج‌البلاغه منتشر شد » آورده است: دوره با حضور دکتر «بخشعلی قنبری» دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه و با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود».
سایر اخبار منتشر شده در این صفحه، شامل راز عظمت حضرت زینب (س) چیست؟، متفکران اندیشه خود را برای فهم «ما رأیت الا جمیلاً» به کار گیرند، حضرت زینب از نگاه رهبر انقلاب و آیت‌الله جوادی آملی + نماهنگ، ادامه راه حضرت زینب(س) یعنی تقیّد به تقوا، آیا طلبگی شغل است؟، سروده‌ای در رثای عقیله بنی‌هاشم: بی تو نشانی ز محرم نبود، مولودی‌خوانی «محمود کریمی» در وصف زینب کبری(س) + صوت «ستاد عالی مسابقات قرآن» ستاد اقماری کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی شد و قدیانی در شانزدهمین کرسی تلاوت تسنیم تلاوت کرد + فیلم، است.

ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران نیز در صفحه دین و اندیشه خود در روز جاری به ارائه گزارشی از نشست تبیین کتاب «منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» پرداخته است. حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه - مؤلف کتاب «منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای» - در این نشست که در فرهنگسرای گلستان برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و با بیان اینکه امید است که مدیران ما از این اندیشه‌های ناب مقام معظم رهبری بهره لازم را ببرند، اظهار کرد: این منظومه کار دو سال تمام وقت بنده است. در این دو سال به سراغ مطالب انتشار نیافته رهبری هم رفتم و این منظومه پس از ۱۴ بار ویراستاری منتشر شده است.
وی ادامه داد: این کتاب را نباید به صورت مجموعه مقالات دید؛ بلکه این کتاب دانشنامه‌ای است که از ابتدا بر روی عناوین و کلمات آن کار شده است. با تأمل در رفتارها و تصمیمات رهبری در قبل از ریاست جمهوری و پس از آن یعنی در دوران رهبری می‌توانیم تصمیمات درست ایشان را در زمان‌های مختلف ببینیم.
رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه خاطر نشان کرد: در اوایل انقلاب برخی به دنبال انحلال ارتش بودند اما یکی از شخصیت‌هایی که با این موضوع برخورد کرد و با لباس ارتشی در منطقه حاضر می‌شد رهبر انقلاب بود. ایشان همواره می‌گویند ارتش و سپاه دو بازوی انقلاب هستند و همواره از این دو نهاد حمایت داشته است. در زمان انقلاب ما حتی سیم خاردار هم نداشتیم اما رهبری پس از پایان جنگ به فکر تولید موشک با برد بالا بود. این تصمیمات در زمان‌های حساس به ذهن چه کسی می‌رسد.
«نام‌نویسی ۱۵۰هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن» عنوان خبری دیگری است که در این صفحه منتشر شده است. براساس این گزارش، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن امسال به صورت مشترک به همت معاونت قرآن و عترت ارشاد و سازمان اوقاف و امورخیریه برگزار می‌شود.
مهلت شرکت در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در ابتدا ۲۰ دی‌ماه اعلام شد که پس از آن مهلت ثبت‌نام تا پایان دی‌ماه تمدید و با توجه به درخواست استان‌ها و پیش‌بینی متولیان برپایی این آزمون زمان ثبت‌نام بازهم تمدید شد و متقاضیان تا ۶ بهمن‌ماه فرصت دارند آمادگی خود را برای حضور در آزمون اعلام کنند. با توجه به گذشت یک ماه و نیم از زمان آغاز ثبت‌نام، تاکنون ۱۵۳ هزار و ۷۷۷ نفر برای شرکت در آزمون نام‌نویسی کرده‌اند.
سالروز ولادت عابده آل علی، نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه برگزار می‌شود و آغاز سومین دوره رقابت‌های «شوق تلاوت» دیگر اخبار منتشر شده در این صفحه در روز جاری هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری در روز جاری با انتشار شش خبر به روز شده است. این خبرگزاری در خبری با عنوان « آغاز فرآیند نظارت بر فعالیت بقاع متبرکه شاخص کشور » آورده است: حمید عسکری سوادجانی؛ مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف در گفت وگویی اظهار کرد: در راستای ترویج فرهنگ زیارت و تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و در راستای تحقق اهداف و اولویت برنامه‌های سال جاری، همزمان با ایجاد اداره کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی، عملیات نظارت تخصصی از بقاع شاخص کشور با مسئولیت این اداره کل طی برنامه ریزی لازم و با تهیه چک لیست‌های تخصصی مربوطه از 6 ماهه دوم سال جاری آغاز شد که طی این مدت تاکنون از 180 بقعه و امامزاده شاخص در 23 استان توسط ناظرین اعزامی معاونت فرهنگی واجتماعی بازدید میدانی انجام شده است. وی افزود: براساس فرآیندهای مشخص این بازدیدها همزمان با حضور مدیران، معاونان، روسای ادارات و کارشناسان ادارت اجرایی، هیئت‌های امناء و مدیران مراکز فرهنگی و قرآنی بقاع متبرکه انجام شده است.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل شمار ثبت‌نام‌کنندگان در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم از مرز 150 هزار نفر گذشت ، هیئت نوجوانان قرآن و عترت، محفلی برای آشنایی جوانان با مفاهیم قرآن ، زندگی نامه شهید معصوم احمدی ، گریه پیامبر(ص) بعد از ولادت حضرت زینب(س)، و حدیث امام على (ع) درباره تقوای الهی، است.

ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در روز جاری با شش خبر، صفحه معارف خود را به روز کرده است. این خبرگزاری در خبری آورده است. ٩٠٠ سهمیه جدید بیمه فعالان قرآنی به ١٦ استان ابلاغ شد. براساس این گزارش، عبدالهادی فقهی زاده سهمیه بیمه سال ٩٦ فعالان قرآنی را به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، همدان و یزد ابلاغ کرد.
بر اساس این گزارش، بقیه استان‌ها سهمیه بیمه خود را طبق آمایش سرزمینی دریافت کرده اند و ٨٠٠ بیمه نامه توسط صندوق اعتباری هنر در دست صدور است.
مجموع ٩٠٠ سهمیه جدید به استان‌هایی تعلق یافته که هنوز سهمیه خود را کامل نکرده اند و واجدان شرایط آیین نامه می توانند تا ٢٤ بهمن مدارک خود را به امور قرآنی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه و در صورت احراز شرایط، پروفایل عضویت خود را در سامانه صندوق اعتباری هنر به نشانیhonarcredit.ir/membership کامل کنند.
600 موسسه قرآنی ارزیابی شدند، جشن میلاد حضرت زینب(س) در زینبیه دمشق برگزار شد، مهلت ارسال آثار به جشنواره بین المللی خوشنویسی آیات تمدید شد، کوچکترین قرآن 8ضلعی جهان به کتابخانه ملی منتقل شد، و تاثیر انقلاب اسلامی ایران برغرب بررسی می شود، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.
مهر
خبرگزاری مهر نیز در صفحه قرآن و متون دینی در روز جاری، پرکار بوده و تعداد هشت خبر را منتشر کرده است. در یکی از این اخبار به گفت وگویی با مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان سمنان پرداخته شده است. حجت‌الاسلام علی شکری صبح سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی اعضای مجمع اساتید قرآنی استان سمنان با رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور و فعالان قرآنی به میزبانی دفتر وی، ضمن تأکید بر لزوم استفاده از معلمان آموزش‌دیده قرآنی، تأکید کرد: نقش خانواده‌ها و آموزش‌وپرورش درزمینهٔ آموزش قرآنی بسیار مهم است چراکه ما نیازمند تربیت مربی توانمند قرآنی خصوصاً در حوزه معنایی و مفهومی هستیم. وی افزود: اگر اصلاحات رفتاری و اعتقادی از پایه شروع نشود در آینده، مشکلات عمیق‌تری گریبان‌گیر جامعه خواهند شد.
دیگر اخبار این صفحه از خبرگزاری مهر در روز جاری شامل عناوین ذیل است: ۲۰۰ هزار گواهی تربیت معلم قرآن صادر شد/ وجود ۱۵ هزار تشکل قرآنی، ٩٠٠ سهمیه جدید بیمه فعالان قرآنی به ١٦ استان ابلاغ شد، رحیم بودن خداوند تنها به متقین اختصاص دارد، فیلم مستند قرآن توسط اداره دینی روسیه ساخته می شود، «محمد سلیمی» به سمت مدیرگروه محافل قرآنی رادیو قرآن منصوب شد، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن موجب افزایش تعامل دستگاه هاست و هم افزایی نهادهای قرآنی مقدمه اقدامات بیشتر در این راستاست.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه معارفی خود در روز جاری تعداد دو خبر منشر کرده است. در یکی از این اخبار به گفت‌وگو با نویسنده کتاب «پژواک اسارت» پرداخته شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسحاق حسینی کوهساری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا می‌گوید: به تحلیل نقش اسارت حضرت زینب سرنوشت حضرت زینب (س)، به سرنوشت مادرش حضرت زهرا (س)، تشابه و پیوند دارد. حادثه کربلا مانند دو روی یک سکه است؛ یک روی آن شهادت امام حسین (ع) و روی دیگر حضرت زینب است. ماجرای شهادت حضرت زهرا (س) نیز دو وجه دارد؛ یک وجه شهادت حضرت زهرا (س) و وجه دیگر حضرت زینب (س)در تکمیل حماسه حسینی، مهار بحران‌های رخ ‌داده در مسیر اسارت و تقابل نرم و کوبنده ایشان با طاغوت زمانه، پرداخت. وی با اشاره به اینکه توفیق داشتم پنج سال از عمرم را صرف تالیف این کتاب کنم، بیان کرد: نهضت حسینی، حماسه پرشکوهی است که از دو زاویه و جهت قابل بررسی است؛ دلاوری‌ها و جانبازی‌های امام حسین (ع) و یارانش و دوران اسارت خاندان اهل بیت (ع) که فرماندهی آن‌را حضرت زینب (س) برعهده داشت.

دانشیار گروه الهیات دانشگاه تهران، ادامه داد: سرنوشت حضرت زینب (س)، به سرنوشت مادرش حضرت زهرا (س)، تشابه و پیوند دارد. حادثه کربلا مانند دو روی یک سکه است؛ یک روی آن شهادت امام حسین (ع) و روی دیگر حضرت زینب است. ماجرای شهادت حضرت زهرا (س) نیز دو وجه دارد؛ یک وجه شهادت حضرت زهرا (س) و وجه دیگر حضرت زینب (س). عقیله بنی‌هاشم، بحران حادثه کربلا را با دو هدف مدیریت کرد؛ افشاگری بدون درگیری در جهت حفظ جان امام سجاد (ع) و صیانت از عفت و حرمت دودمان نبوی در بدترین شرایط اسارت.
بررسی زندگی شهید ثانی در بافت تاریخی و در قالب تک‌نگاری، عنوان گزارشی دیگر از این خبرگزاری در روز جاری است.
خبرگزاری میزان برای امروز دو خبر منتشر کرده است که در یکی از این خبرها، در گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین عطاالله میرزاده کارشناس علوم قرآنی ، به بررسی شخصیت حضرت زینب(س) پرداخته شده است. در بخشی از این مصاحبه آمده است: خواهر بزرگوار حضرت سیدالشهدا(ع) نقش اساسی در زنده نگه داشتن اسلام داشتند. جمله معروفی وجود دارد که بیان می کند "الاسلام نبوی الحدوث حسینی البقا". "شروع و احداث اسلام با پیامبر اکرم(ص) بود اما بقا و دوام آن با امام حسین(ع) است". یعنی اگر قیام عاشورا و زحمات امام حسین(ع) نبود بنای یزیدیان این بود که از اسلام چیزی باقی نماند.
وی درباره اقدامات خواهر بزرگوار حضرت سیدالشهدا(ع) توضیح داد: حضرت زینب(س) در شرایط خفقان دستگاه حکومت یزید با نطق های خود در کوفه و شام، برملا کردن یزیدیان و معرفی این که چه کسانی کشته شدند به پاسداری از قیام عاشورا پرداخت و جبهه فرهنگی نهضت عاشورا را مدیریت کردند. بخش عظیمی از این قیام و نقشی که عاشورا در پاسداری از اسلام داشته؛ مرهون و مدیون این حضرت است. چون یزیدیان به دنبال این بودند که کربلا را در کربلا دفن کنند به این معنی که واقعه عاشورا در تاریخ بشریت تاثیرگذار نباشد.
این صفحه در خبری دیگر، به انتشار حدیثی با عنوان «در جست و جوی عیوب دیگران نباشیم» پرداخته است.
روزنامه کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان در روز جاری به انتشار گزارشی درباره مقامات حضرت زینب(س) پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: تقارن میلاد پرخیر و برکت حضرت زینب(س) با عنوان روز پرستار ما را بر این نکته رهنمون می­‌سازد که نسبت سیرۀ حضرت زینب با مقولۀ پرستاری غیر قابل انکار است، به عنوان نمونه على بن الحسين(ع) مى‌گويد: «شبى كه پدرم فرداى آن به شهادت رسيد، بيمار بودم و عمه‌ام زينب از من پرستارى‏ مى‌كرد.
در روايتى دیگر آمده است: هنگامى كه امام حسين (ع) تنها شد،به خيمه‏ هاى برادرانش سر كشيد... آنگاه به سوی خيمه‌هاى زنان روانه شد و به خيمه فرزندش امام زين العابدين(ع) رفت.او را ديد كه بر روى پوست خشنى خوابيده و عمه‏‌اش زينب (س) از او پرستارى‏ مى‏‌كند. چون حضرت‌على بن الحسين نگاهش به پدر افتاد خواست از جا برخيزد، ولى از شدت بيمارى نتوانست، پس به عمه ‏اش زينب گفت: «كمكم كن تا بنشينم چرا كه پسر پيامبر(ص) آمده است» زينب (س) وى را به خود تكيه داد و امام حسين از حال فرزندش پرسيد. در فراز دیگر نیز می‌­توان به خطاب امام حسین(ع) نسبت به خواهرش زینب(س) مبنی بر نگهداری و مراقبت از كوچكترين فرزند امام حسن مجتبى‌اشاره کرد و فرمود؛ خواهرم! او را نگهدار... حال با این تفاسیر می­توان نسبت نامگذاری تولد آن حضرت با روز پرستار را بیش از پیش دریافت که همۀ این موارد حاکی از عمق ایثار وفداکاری و اوج مقام پرستاری آن حضرت است.
همچنین در این صفحه، برخی گزارشات و یادداشت‌‌ها با عناوین، اعتراف انسان به اعمال خود، گریه آسمان و زمین برای مؤمنان، پیچیدگی نفاق و قلب حقیقت(سلوک عارفانه) و اصلاح دنیا برای سفرآخرت(چراغ راه) منتشر شده است.

captcha