بنگلادش با تصمیم ترامپ علیه قدس مخالف است/ تعامل؛ لازمه معرفی اسلام
کد خبر: 3684876
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
نایب‌رئیس‌ دانشگاه شرق داکا در گفت‌و‌گو با ایکنا:

بنگلادش با تصمیم ترامپ علیه قدس مخالف است/ تعامل؛ لازمه معرفی اسلام

گروه بین‌الملل: نایب‌رئیس ‌دانشگاه شرق داکا با اشاره به به واکنش مردم بنگلادش به تصمیم اخیر ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفت: بنگلادش با این تصمیم غیرمنصفانه مخالف است.

ارتباط آکادمیک و آموزشی با دانشگاه های بزرگ ایران/ رشته های اسلامی دانشگاه شرق داکاپروفسور محمد مشکات‌الدین، نائب‌رئیس دانشگاه شرق داکا در بنگلادش در گفتگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) وضعیت فعالیت‌های اسلامی در دانشگاه‌های این کشور، چگونگی معرفی درست اسلام به غیرمسلمانان و روند واکنش مردم بنگلادش به مسائل جهان اسلام به ویژه تصمیم ضد فلسطینی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را تبیین کرد.

وی ابتدا ضمن معرفی خود اظهار کرد: قبل از رفتن به آمریکا برای تحصیل در دانشگاه ایندیانا در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و مقطع دکتری در دانشگاه اوهایو، تحصیلات کارشناسی را در دانشگاه داکا شروع کردم و به مدت سه سال در این دانشگاه تدریس کردم.

محمد مشکات‌الدین افزود: پس از بازگشت به بنگلادش در دانشگاه خصوصی مشغول تدریس شدم و اکنون رئیس یکی از دانشگاه‌های خصوصی و نایب رئیس دانشگاه داکا هستم.

مشکات‌الدین در مورد رشته‌های اسلامی دانشگاه شرق داکا اظهار کرد: دانشگاه داکا یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌ها در بنگلادش است زیرا 12 هزار دانشجو و 400 کارمند و استاد دارد و در آن تمام رشته‌های سنتی از قبیل تجارت، مهندسی و علوم تدریس می‌شود اما یک واحد به اسم مطالعات اسلامی در این دانشگاه وجود دارد که رشته‌هایی در مورد تاریخ و فرهنگ اسلامی و جنبه‌های مختلف اسلامی در آن ارائه می‌شود.

وی گفت:: همچنین مرکزی برای آموزش زبان فارسی و زبان‌های دیگر مانند عربی، فرانسه، چینی و انگلیسی در دانشگاه داکا وجود دارد.

فعالیت‌های اسلامی در دانشگاه‌های بنگلادش
نایب‌رئیس دانشگاه شرق داکا تصریح کرد: فعالیت‌های اسلامی مختلفی در دانشگاه داکا انجام می‌شود زیرا بخش ویژه‌ای به این امر اختصاص دارد و دانشجویان مختلفی از کشورهای اسلامی با زبان‌های مختلف در این دانشگاه فعالیت‌های اسلامی انجام می‌دهند.

وی افزود: اما در بیشتر دانشگاه‌های خصوصی رشته‌ها و موضوعاتی که ارائه می‌شود در زمینه دست‌یابی به تخصص و پیدا کردن شغل است و دانشجویان این دانشگاه‌ها تنها با هدف یافتن شغل مناسب تحصیل می‌کنند.

ارتباط آکادمیک و آموزشی با دانشگاه های بزرگ ایران/ رشته های اسلامی دانشگاه شرق داکا


روابط با ایران
مشکات الدین در مورد روابط دانشگاه داکا با سایر دانشگاه‌های اسلامی دنیا اظهار کرد: دانشگاه داکا همکاری‌هایی با ایران دارد زیرا سفارت ایران در داکا همچنین مراکز فرهنگی و مدارس ایرانی روابط خوبی با دانشگاه برقرار کرده است.

وی افزود: پس از بازدید از مرکز فرهنگی و همچنین مدرسه بین‌المللی ایران در داکا که یک ماه قبل به عنوان مهمان در یکی از برنامه‌های مدرسه بین‌المللی دعوت شده بودم با سفارت ایران و این مراکز ارتباط برقرار کردم و دانشگاه داکا همکاری خوبی با این مراکز دارد.

ارتباط آکادمیک و آموزشی با دانشگاه های بزرگ ایران/ رشته های اسلامی دانشگاه شرق داکا


بنگلادشی‌ها و حوادث جهان اسلام
نایب‌رئیس دانشگاه شرق داکا درباره میزان آگاهی مردم بنگلادش از حوادث جهان اسلام به واکنش مردم این کشور به تصمیم اخیر ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اشاره کرد و گفت: این تصمیم از سوی هیچ کس مورد پذیرش نیست و بنگلادش با این تصمیم غیرمنصفانه مخالف است.

وی تصریح کرد: بنگلادش از لحاظ وسعت کشور کوچکی است اما بسیار پرجمعیت است و حدود 150 میلیون جمعیت دارد که به جرأت می توانم بگویم 95 میلیون نفر از مردم بنگلادش مخالف تصمیم ترامپ هستند؛ زیرا این تصمیم واقعا ناعادلانه است.

مشکات‌الدین در ادامه توصیه کرد که تمام مسلمانان باید برای مقابله با تصمیم ترامپ متحد باشند و گفت: برخی تصمیمات از سوی سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان در رابطه با این موضوع گرفته شده است اما ترامپ فرد احمقی است و تلاش می‌کند تصمیمات خود را بر تمام ملت‌های جهان تحمیل کند بدون اینکه با کسی مشورت کرده و واکنش کسی برایش مهم باشد.

وی تأکید کرد: مسلمانان باید متحد باشند و در برابر تصمیم نادرست ترامپ بایستند، بنگلادش نیز در این زمینه مخالفت خود را اعلام کرده است.

نقش گفتگو در حل مشکلات
نایب‌رئیس دانشگاه داکا با تأکید بر نقش گفتگو بین کشورهای اسلامی برای یافتن راه حل مشترک برای مشکلات دنیای اسلام افزود: گفتگو در حل مسائل نقش مؤثری دارد و در این گفتگوها باید روی روش‌هایی تمرکز کنیم که با آن بتوانیم روابط و پیوندهای بین ملت‌ها را بهبود بخشیده و تقویت کنیم.

وی گفت: همچنین باید روی روش‌های برقراری ارتباط با ملت‌های غیرمسلمان تمرکز کنیم زیرا اسلام بر همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان توصیه کرده است یعنی باید تلاش کنیم مردم ادیان دیگر با مسلمانان و اسلام به درستی آشنا شوند.

مشکات الدین ادامه داد: اگر ما جامعه‌ای را از ارتباط دوستانه محروم کنیم هرگز شناختی از اسلام حقیقی به دست نخواهد آورد به ویژه فردی مثل ترامپ اگر حقایق اسلام را می‌شناخت، هرگز چنین تصمیم غیرمنصفانه‌ای را در مورد قدس نمی‌گرفت و تلاش نمی‌کرد آن را به مردم فلسطین تحمیل کند.

وی در پایان اظهار کرد: هر چقدر مردم نسبت به ادیان آگاهی بیشتری پیدا کنند، احترام بین آن‌ها افزایش خواهد یافت و هرگز در برابر چنین تصمیم‌هایی که به احساسات مردم یک دین صدمه می‌زند، سکوت نخواهند کرد.

بنگلادش کجاست؟
کشور بنگلادش در جنوب شرقی آسیا واقع شده و از همسایگان برمه و هند به شمار می رود که این همسایگی باعث بوجود آمدن شباهت های زیادی در سبک زندگی مردم شده است. بنگلادش با جمعیتی در حدود 150 میلیون نفر در شمار کشورهای پر جمعیت دنیا قرار دارد.
از نظر آب و هوایی این کشور دارای آب و هوای معتدل است و دارای رودخانه های بسیار، که این امر باعث به وجود آمدن زمین های حاصلخیز شده و تعداد زیادی از مردم بنگلادش را به کشاورزی مشغول کرده است.

بنگلادش مانند هند از جمله کشورهای فقیر به شمار می‌رود و به این علت هزینه تحصیل و زندگی در این کشور به مراتب ارزان‌تر از دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی است.

روابط ایران و بنگلادش
ایران و بنگلادش به عنوان دو کشور آسیایی، علیرغم مسافت زیاد، از قدیم الایام روابط تجاری و بازرگانی با یکدیگر داشته‌اند و عوامل مختلفی آن‌ها را به یکدیگر پیوند داده و روابط آن دو را استحکام بخشیده است.

روابط فرهنگی رسمی ایران و بنگلادش با امضای موافقتنامه فرهنگی بین دو کشور در سال 1354 (1976) آغاز شد. اما اوج‌گیری فعالیت‌های فرهنگی دو کشور به دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران باز می‌گردد.

در این دوره با سفر مقامات عالی دو کشور، در روابط دوجانبه از جمله روابط فرهنگی جان تازه‌ای دمیده شد.

رایزنی فرهنگی سفارت و مرکز فرهنگی ایران از سال 1983 در داکا آغاز به کار کرد. این مرکز، اجرای برنامه‌های فرهنگی کشورمان در بنگلادش را بر عهده دارد/.

گفت‌و‌گو و تنظیم: سیده نرگس وهاب‌زاده

 ارتباط آکادمیک و آموزشی با دانشگاه های بزرگ ایران/ رشته های اسلامی دانشگاه شرق داکا

captcha