20 درصد علوم ائمه(ع) در حوزه مورد بحث است/ تاکید بر عصمت
کد خبر: 3685042
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
آیت‌الله جوادی آملی:

20 درصد علوم ائمه(ع) در حوزه مورد بحث است/ تاکید بر عصمت

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی جوادی آملی ضمن تاکید بر عصمت ائمه(ع) گفت: حوزه تنها به 20 درصد مباحث علمی که انبیاء مطرح کرده‌اند پرداخته است و از 80 درصد آن غافل مانده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛ آیت‌الله العظمی جوادی آملی ۴ بهمن‌ماه در درس خارج فقه و اصول خود با اشاره به اهمیت عقل در استنباط گفت: اساس کار این است که عقل را از فکر، اجماع، سیره و بنای عقلا جدا کنیم؛ البته عقل، هم قوه مولده علم است و ابزار لازم دارد.

وی افزود: البته عقل خودش به اینکه در فهم بسیاری از مسائل محتاج به نقل است اعتراف دارد و از قوانین عالم غیب نیز خبری ندارد و سرمایه آن بدیهیات و اولیات است.

وی با بیان اینکه انبیاء مبعوث شدند تا عقول مردم را شکوفا کرده و غبارروبی کنند افزود: عقل در فطرت مردم وجود دارد و مدفون شده است و انبیاء با بعثت خود در آن انقلاب ایجاد می‌کنند.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه حضرت امیر(ع) فرمود: میدان انقلاب، علی و اولاد علی(ع) هستند تصریح کرد: 80 درصد معارف ائمه اطهار در حوزه مورد بررسی و ارزیابی قرار نمی‌گیرد و تنها به 20 درصد علم این بزرگواران پرداخته‌ایم و این علوم، با رسائل و مکاسب، قابل مقایسه نیست البته این‌ها هم، علم است.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به مباحثی پیرامون عصمت و علم ائمه(ع) گفت: ائمه(ع) عالم غیب هستند و در مسائل فکری، از خطای فکری و در مسائل عملی از خطا‌های عملی مصون هستند و در عملیات فقهی نیز از خطا مصون هستند، اما در اجرای احکام فقهی، مامور به ظاهر هستند.

وی تاکید کرد: ائمه و پیامبر در بیان احکام، سهو و جهل ندارند، ولی در هنگام عمل و اجرای حکم، مامور به ظاهر هستند مگر اینکه به اذن الهی خلاف ظاهر، حکم کنند.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: اگر این مسئله به درستی فهمیده شود دیگر نه مشکل مطالبی را که در کتاب شهید جاوید داریم خواهیم داشت و نه با عصمت ائمه (ع) مشکلی هست.

وی با تاکید مجدد بر عصمت ائمه(ع) عنوان کرد: پیامبر(ص) وقتی دو نفر وارد محکمه قضاوت می‌شدند با اینکه می‌دانست فردی با زرنگی به چیزی که مستحق نیست رسیده حکم به ادله و ظاهر می‌کردند.

این مفسر قرآن در تمجید عروه‌الوثقی که مباحث کلامی را هم وارد فقه کرده است بیان کرد: اینکه عروه مقبول همه مراجع شده و سکه قبولی گرفته است، چون عده زیادی از دانشمندان عرب و غیر عرب بر روی آن کار کرده‌اند و کتاب ارزشمندی است.

وی با بیان اینکه فرع‌بندی و دسته‌بندی آن با کتب دیگر فرق زیادی دارد افزود: شیخ محمدحسین، نوه کاشف الغطاء نقل کرده است که آیت‌الله خوانساری می‌گفت: من از حضرت حجت(عج)، وقتی ظهور کنند هیچ چیزی نمی‌خواهم جز اینکه شبهه ابن کمونه را رفع کند که مرتبط با بحث وجود دو خداست.
captcha