دلیلی برای نفی قرآن مطلا وجود ندارد/ خدمت به قرآن در هر سطحی مجاز است
کد خبر: 3685105
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷

دلیلی برای نفی قرآن مطلا وجود ندارد/ خدمت به قرآن در هر سطحی مجاز است

اگر کسی با این نیت به کارها و فعالیت های قرآنی ورود کند که غبار از روی آن معارف بزداید و دل ها و قلب ها و دیده ها را متوجه قرآن کند، این امری ممدوح و قابل ستایش است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: " خدمت به قرآن و معارف نورانی آن در هر سطحی که باشد مجاز است. اگر کسی با این نیت به کارها و فعالیت های قرآنی ورود کند که غبار از روی آن معارف بزداید و دل ها و قلب ها و دیده ها را متوجه قرآن کند، این امری ممدوح و قابل ستایش است. حالا اگر کسی می خواهد به واسطه هنر و استفاده از زیورها و طلا و آفریدن یک اثر هنری به واسطه اشیای باارزش به این کار مبادرت کند دلیلی برای نفی وجود ندارد . بله می توانیم بگوییم که ورود این مباحث باید به گونه ای باشد که ارزش و حرمت قرآن حفظ شود اما به صورت مصداقی قضاوت کردن در این باره کار سختی است."

آنچه در ادامه می آید گفتگوی کوتاه ُسرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام فاکر میبدی، مدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم در ارتباط با حاشیه ها و جنجال های رونمایی از کشتی مطلای قرآنی در روزهای اخیر است.

همزمان با رونمایی از کشتی مطلا که آیات قرآن بر روی آن نقش بسته بود شاهد اعتراض ها و نقدهایی نسبت به این رخداد بودیم و برخی اشاره به این داشتند که این حرکت نه با شرع و سیره معصومین (ع) و نه با عرف ما مطابقت دارد. می خواستیم از جنابعالی دیدگاه تان را در این باره جویا شوم؟

قضاوت و داوری کردن درباره این نوع فعالیت ها کار ساده ای نیست. البته به طور کلی کارهایی که بخواهد اصل قرآن را زیر سوال ببرد و مساله دار باشد و در بین عامه ایجاد شبهه و چالش کند مسلما نباید به این امور بهای زیادی داده شود و بر صدر نشانده شود اما از آن سو هم به این نکته توجه داشته باشید که هر فعالیت قرآنی که با هدف شناخت قرآن و شناساندن معارف قرآنی در جامعه صورت می گیرد در هر وجه آن که ممکن است ما تخصص لازم را در همه این حوزه ها و شاخه ها نداشته باشیم قابل تایید است.

موضع آیات و روایات در این باره چگونه است؟ برخی معتقدند که نباید آیات قرآن بر روی اجسام نوشته شود.

ما آیات و روایاتی نداریم ناظر به این که بخواهد سخت گیری هایی در این باره داشته باشد. تطبیق دادن آیات و روایات هم در این باره کار ساده ای نیست، یعنی ممکن است کسی به آیه یا روایتی استناد کند اما آن تطبیق درست نباشد. من مشخصا درباره آن چیزی که شما نظرخواهی می کنید نه تایید می کنم و نه با آن مخالفتی دارم اما آن چیزی که می توانم بگویم این است که خدمت به قرآن و معارف نورانی آن در هر سطحی که باشد مجاز است. اگر کسی با این نیت به کارها و فعالیت های قرآنی ورود کند که غبار از روی آن معارف بزداید و دل ها و قلب ها و دیده ها را متوجه قرآن کند، این امری ممدوح و قابل ستایش است. حالا اگر کسی می خواهد به واسطه هنر و استفاده از زیورها و طلا و آفریدن یک اثر هنری به واسطه اشیای باارزش به این کار مبادرت کند دلیلی برای نفی وجود ندارد . بله می توانیم بگوییم که ورود این مباحث باید به گونه ای باشد که ارزش و حرمت قرآن حفظ شود اما به صورت مصداقی قضاوت کردن در این باره کار سختی است.

captcha