نیاز کشور کارآفرین است نه کارمند؛ مدرسه کارمند تربیت می کند
کد خبر: 3685273
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۶

نیاز کشور کارآفرین است نه کارمند؛ مدرسه کارمند تربیت می کند

گروه فرهنگی: استاد حوزه و دانشگاه گفت: مدرسه در این کشور برای تربیت کارمند بنا شده است در صورتی که نیاز ما کارآفرین است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی (ایکنا) از همدان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان کارشناس مذهبی و مدرس حوزه و دانشگاه چهارم بهمن ماه در سومین همایش بزرگ خانواده و مدرسه اظهار کرد: آموزش و پرورش الگوی بسیار خوبی برای مردمی شدن امور کشور است. حضرت امام(ره) فرمودند «کار مردم را به کارمند نسپارید» فلسفه‌ی انقلاب ما هم قوی شدن مردم بود مملکت، زمانی اسلامی خواهد شد که مردمی قوی داشته باشد.

وی افزود: دولت بزرگ دولت خوبی نخواهد بود امروزه مردم دولت را بزرگ کردند و نمی‌توانند مسئولیت‌هارا از دولت مردان بگیرند ۴۰٪ شرکت‌ها دولتی هستند یقینا اینها به واسطه‌ی دولت کارکرد خوبی ندارند. وقتی همه‌ی کارها به دولت سپرده شود، اگر میان صد مدیرخوب دو مدیر بد وجود داشته باشد تمام کارها مختل می‌شود باید کارهای کلی را به دولت بسپارید.

پناهیان در ادامه بیان کرد: پیشرفته‌ترین آموزش و پرورش را کشور فنلاند دارد چراکه دولت در تمامی کارهای آن حتی ساعات درسش هیچ گونه دخالتی ندارد. کاش تمامی مردم به جای قرار دادن سرمایه‌ی خود در بانک‌ها باهم و با مشورت یکدیگر برای سود آن تصمیم می‌گرفتند با ورود بانک‌ها دزد و سارقان نیز به وجود آمدند، شعب بانک در ایران بیش از تمام کشورهای پیشرفته‌ی اقتصادی دنیاست. ما باید باهم باشیم.

وی افزود: مردم زمانی که پول و سرمایه‌ی خود را در بانکها قرار می دهند، ضعف را برای خود می خرند، یا باید کار را به دولت بزرگ و یا به سرمایه‌گذاران بزرگ بسپارید که در هر دو صورت کارمند این دو گروه می‌شوید کارمند شدن در اسلام بد است. ما کارمند نمی‌خواهیم کارآفرین می‌خواهیم.

وی تصریح کرد: مدرسه در این کشور برای تربیت کارمند بنا شده است در صورتی که نیاز ما کارآفرین است. به خدا معتقد بودن و دلبسته بودن به کارمندی بنا به فرموده‌ی پیامبر(ص)  فرد را از چشم اسلام می‌اندازد.

وی افزود: روانشناسی در سالهای قدیم سعی داشت با آزمایشی ساده شخصیت دانش‌آموزان را در آینده بفهمد او آنهارا به گروه‌های سه‌نفره تقسیم کرد و هرکدام از آنها را در کلاسی قرار داد جلوی هر یک از گروه‌ها ظرفی از شیرینی وجود داشت او هنگام خروج از اتاق که به دوربین مدار بسته نیز مجهز بود به بچه‌ها گفت «اگر تا یک ساعت دیگر که من برمی‌گردم به این شیرینی‌ها دست نزنید جایزه خواهید گرفت» و رفت.

وی تصریح کرد: گروه اول سریع بعد از خروج روانشناس شروع به خوردن کردند و گروهی با کمی تامل خوردند اما گروه سوم تمام یک ساعت را بدون دست زدن به شیرینی‌ها منتظر او شدند. با گذشت پانزده سال از آن اتفاق، روانشناس جویای احوال آنها شد و در کمال ناباوری متوجه شد گروهی که به شیرینی‌ها دست نزده بودند با وجود کند ذهنی‌ها بسیار موفق و گروه اول با وجود باهوشی در تمام زمینه‌های زندگی بیچاره و مغلوب شده‌اند.

وی در ادامه بیان داشت: او در مقالات اخیر خود نوشت«سطح IQ هیچگاه عامل موفقیت یک دانش‌آموز نیست» هوش گرایشی (هیجانی) یعنی کسی که بتواند تعاملات خود را کنترل کند قطعا در آینده خلاق و موفق خواهد بود. امروزه در غرب مدرسه‌ای تاسیس شده است با شعار شیرینی‌ات را دیرتر بخور! مبنی بر همان آزمایش ساده.

وی اذعان کرد: پدر و مادر باید نظم داشته باشند اما به کودک زیر هفت سال خود باید اجازه‌ی برهم زدن این نظمی را که برایش تعیین کرده اند را بدهند چرا که با این کار او احساس امنیت و قدرت می‌کند اما بعد از هفت سالگی کودک نباید نظم پدر و مادر را برهم بزند، لبخند را از او دریغ نکنید در عین حال رفتاری پادگانی در خانه داشته باشید. نماز خواندن‌های طولانی شما تاثیری را که اول وقت خواندن بر کودک می گذارد را ندارد اگر هنگام اذان این را بر خود تکلیف بدانید او نظم و اقتدار را درک خواهد کرد. پیامبراکرم (ص)بارها و بارها بخاطر نشستن کودکان بر دوششان سجده‌های طولانی را داشتند با این کار اقتدار و قدرت او را به خود می‌فهماند.

پناهیان تصریح کرد: به کودکان خود بیآموزید که خداوند از شما نیز قدرتمند‌تر است به او بفهمانید قدرت مطلق اوست بفهمانید که شما نیز گاهی اشتباهاتی را مرتکب می‌شوید بابت آنها شرمنده هستید چراکه کودک در تصورات خود پدر مادرش را قدرتمندترین موجود می‌پندارد و با مشاهده‌ی چیزی بر خلاف آن احساس ضعف می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حق فرزندان خود جنایت نکنید به دنبال حقوق‌های ماشینی نباشید اجازه دهید خلاقانه عمل کنند، شما از هفت سالگی تا چهارده سالگی می‌توانید کنترل خویش را به آنان بیاموزید.

captcha