اجرای برنامه‌های قرآنی دهه فجر در ۲۰ محور
کد خبر: 3685543
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
قره‌شیخلو خبر داد:

اجرای برنامه‌های قرآنی دهه فجر در ۲۰ محور

گروه فعالیت‌های قرآنی: نشستی با حضور مسئول کمیته قرآن ستاد اجرایی دهه فجر انقلاب اسلامی به منظور تشریح برنامه‌های قرآنی سی و نهمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هم‌اکنون در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری مهدی قره‌شیخلو،‌ مسئول کمیته قرآن ستاد اجرایی دهه فجر انقلاب اسلامی در رابطه با تشریح برنامه‌های این کمیته طی ایام گرامیداشت سی و نهمین سال پیروزی انقلاب اسلامی صبح امروز شنبه، هفتم بهمن‌ماه از ساعت ۱۰:۳۰ با حضور اصحاب رسانه در محل سالن کنفرانس سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، مهدی قره‌‌شیخلو، مسئول کمیته قرآن ستاد اجرایی دهه فجر انقلاب اسلامی طی سخنانی ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی به تشریح برنامه‌های این کمیته در ایام دهه فجر پرداخت و با بیان اینکه به موازات فعالیت‌های کمیته مرکزی، کمیته‌های قرآن استانی نیز با مسئولیت مدیرکل تبلیغات اسلامی استان‌ها و عضویت دستگاه‌های استانی، برنامه‌های متنوع و قرآنی را در سطح استا‌ن و شهرستان‌های تابعه برگزار می‌کنند، گفت: برنامه‌هایی که برای امسال تدارک دیده شده، در 20 محور قرار دارند که مانند سنوات گذشته آغازگر رسمی برنامه‌های ما حضور جامعه قرآنی در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) به منظور تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) و انقلاب است که این برنامه روز سه‌شنبه، 10 بهمن‌ماه از ساعت 11 در مرقد مطهر امام راحل(ره) برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: محور دوم برنامه‌های کمیته قرآن دهه فجر برگزاری راسم مختلفی است که در سطح کشور با عنوان تجلیل و تکریم چهره‌های قرآنی برگزار می‌شود که این مراسم یک مراسم محوری و ملی تحت عنوان دوازدهمین مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی دارد که روز جمعه، 13 بهمن‌ماه همزمان با روز انقلاب اسلامی، تربیت قرآنی، تحکیم بنیاد خانواده و منزلت زن مسلمان در محل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود که در این برنامه از تعداد 41 نفر از چهره‌های قرآنی مختلف کشور در حوزه‌های مختلف آموزش و حفظ قرآن کریم، خوشنویسی قرآنی، ناشران برتر، خیّران و مدیران موفق مؤسسات قرآنی و ... تجلیل خواهد شد.

اجرای برنامه‌های قرآنی دهه فجر در ۲۰ محور
مسئول کمیته قرآن ستاد اجرایی دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: برنامه دیگری که در این ایام اجرا خواهد شد، سفارش سه ویژه برنامه آوایی شامل تولید شعر، آهنگ‌سازی و آهنگ‌گذاری جهت اجرا در مراسم 12 بهمن، 22 بهمن و مراسم تکریم چهره‌های قرآنی است که سه گروه تواشیح ممتاز کشور به نام‌های ضحی، طوبی و محراب این کار را آماده کرده‌اند و موضوع این برنامه‌های آوایی نیز قرآن، امام(ره) و انقلاب است.
قره‌شیخلو در ادامه افزود: برنامه دیگر کمیته قرآن ستاد دهه فجر برگزاری محافل قرآنی و کرسی‌های تلاوت در سراسر کشور است که این محافل و کرسی‌ها در سطح مساجد، مدارس، مؤسسات قرآنی، سازمان‌ها، نهادها و نیروهای مسلح برگزار می‌شود. آماری که ما داریم آمار بسیاری بالایی است چراکه تنها آموزش ورورش تعهد کرده که این محفل‌های قرآنی را در نیمی از مدارس کشور برگزار کند که اگر همین آمار تحقق پیدا کند، نزدیک به 60 هزار محفل قرآنی خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین، به صورت ویژه نیز دو برنامه خاص در این زمینه در نظر گرفته شده است که 10 برنامه محوری در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، قزوین، کردستان، گلستان، لرستان و همدان اجرا می‌شود که طی هر روز ازا یام دهه فجر یکی از این برنامه‌ها در استان‌ها به صورت محوری اجرا می‌شود که توسط شبکه قرآن و معارف سیما نیز ضبط و پخش خواهد شد. همچنین، به همت فرهنگسرای قرآن نیز 10 محفل ویژه قرآنی در 10 مسجد ویژه تهران برگزار می‌شود و در این زمینه تلاش شده است تا مساجدی انتخاب شوند که در ایام انقلاب حضور فعال و جدی داشته‌اند.
قره‌شیخلو تصریح کرد: همچنین، برنامه دیگری که خواهیم داشت، اجرای مسابقات و جشنواره‌های مختلف قرآنی در سطح کشور است که این مسابقات به صورت حضوری، اینترنتی و تلویزیونی توسط مؤسسات، سازمان‌ها و نهادهای قرآنی، نیروهای مسلح، خانه‌های قرآن و رسانه ملی اجرا می‌شود. یکی از این مسابقات، برگزاری مسابقات پیامکی به صورت روزانه با همکاری سیمای قرآن و رادیو قرآن است که با محوریت قرآن، انقلاب و امام(ره) برگزار می‌شود و در پایان نیز به 114 نفر به قید قرعه جوایزی اعطا خواهد شد.
وی در ادامه افزود: همچنین، برگزاری چهار جشنواره قرآنی کودک و نوجوان در استان‌های ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی و گلستان با مشارکت بانک پارسیان و نیز برگزاری مسابقات کتابخوانی با موضوعات مختلف قرآنی توسط ارتش جمهوری اسلامی در سطح کارکنان و خانواده‌ای ایشان، از دیگر برنامه‌های این ایام خواهد بود.
مسئول کمیته قرآن ستاد اجرایی دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: توزیع 15 هزار جلد قرآن در مناطق محروم نیز از دیگر برنامه‌های ایام دهه فجر خواهد بود که این قرآن‌ها هم‌اکنون چاپ و آماده شده است و طی این ایام در مناطق محروم کشور توزیع خواهد شد. همچنین، تعداد 30 هزار پوستر قرآنی مزین به جملاتی از امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز برای ایام آماده و در سطح کشور توزیع شده است که در ایام دهه فجر از آن‌ها استفاده خواهد شد.
وی بیان کرد: برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی قرآنی با حضور اصحاب و چهره‌های قرآنی در استان‌های مختلف با موضوعات مختلف نقش قرآن در پیروزی و بقای انقلاب، نقش جامعه قرآنی در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی، نقش مردم و تشکل‌های قرآنی مردمی در پیشبرد اهداف قرآنی نظام و ... از دیگر برنامه‌هایی است که در ایام دهه فجر در استان‌های مختلف کشور اجرا می‌شود.
قره‌شیخلو در ادامه افزود: همچنین، برگزاری هفته‌های قرآنی توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با بخش‌های مختلف فرهنگی در تعدادی از استان‌های کشور و برگزاری طرح سراسری حفظ قرآن کریم و حفظ سوره مبارکه فجر (الحافظون)‌ توسط نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای کارکنان این نهادها و خانواده‌های ایشان نیز از دیگر برنامه‌های کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در این ایام خواهد بود.
مسئول کمیته قرآن ستاد اجرایی دهه فجر انقلاب اسلامی تصریح کرد: اعزام کاروان‌های قرآنی شامل قاریان و حافظان قرآن گروه‌های تواشیح به شهرستان‌ها و مناطق محروم با هدف تحت پوشش قرار دادن شهرستان‌ها و روستاها به ویژه مناطق محروم و برپایی غرفه‌های قرآنی با عنوان «قرآن بخوانید، هدیه بگیرید» ویژه کودکان و نوجوانان در مسیرهای راهپیمایی 22 بهمن که توسط بخش‌های مختلف انجام می‌شود نیز از برنامه‌هایی است که در ایام دهه فجر از سوی کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر اجرا خواهد شد.

اجرای برنامه‌های قرآنی دهه فجر در ۲۰ محور
وی ادامه داد: با توجه به نام‌گذاری روز 13 بهمن به عنوان روز «انقلاب اسلامی، تربیت قرآنی، تحکیم بنیاد خانواده و منزلت زن مسلمان» و هماهنگی که در این زمینه با ستاد نماز جمعه انجام شد، مدیران کل و رؤسای ادارات تبلیغات اسلامی به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه روز 13 بهمن‌ماه جاری به ارائه گزارشی از دستاوردهای قرآنی نظام در طول 39 سالی که از انقلاب می‌گذرد، می‌پردازند.
قره‌شیخلو اظهار کرد: همچنین، افتتاح پروژ‌ه‌های قرآنی شامل ساختمان‌های مربوط به مؤسسات، خانه‌های قرآن شهر و روستایی و برگزاری ویژه‌برنامه‌های قرآنی از قبیل طرح قرآنی «ربیع‌القرآن» در استان بوشهر و نیز طرح «قرآن صاعد» در استان همدان نیز دیگر محورهای اجرایی برنامه‌های کمیته قرآن در ایام دهه فجر خواهند بود که طی این ایام نورانی در مناطق مختلف اجرا می‌شوند.
مسئول کمیته قرآن ستاد اجرایی دهه فجر انقلاب اسلامی تصریح کرد: رونمایی از کتاب پژوهشی «یافته‌های پیمایش حیات قرآنی» در سطح شهر تهران که با همکاری معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در شش حیطه «باورهای معطوف به قرآن، عواطف معطوف به قرآن، پیامدهای معطوف به قرآن، اعمال معطوف به قرآن، فراغت معطوف به قرآن، اطلاعات و مهارت‌های قرآنی تهیه شده است نیز ازجمله برنامه‌های این ایام خواهد بود.
وی در ادامه افزود: همچنین، تهیه این کتاب کار بسیار خوبی است که انجام شده و شاید گام اولی باشد که به صورت جدی در رابطه با پژوهش‌های قرآنی صورت گرفته است؛ چراکه ما برای برنامه‌ریزی‌های صحیح به این نوع پژوهش‌ها نیاز مبرم داریم. خیلی از اطلاعات قرآنی در کشور حالت حدس و گمان دارد و در پشت این اطلاعات نیز یک کار پژوهشی علمی قرار ندارد. تهیه این کتاب شاید آغازی باشد برای اینکه ما برنامه‌ریزی قرآنی خود را مبتنی بر پژوهش‌های آماری انجام دهیم تا این برنامه‌ریزی واقعا درست انجام شود.
قره‌شیخلو بیان کرد: دیدار با خانواده‌های شهدای قرآنی کشور توسط سازمان‌ها نهادها و جامعه قرآنی در سراسر کشور و تولید برنامه‌های قرآنی توسط رسانه ملی (رادیو قرآن و سیمای قرآن) شامل ویژه‌برنامه‌های قرآنی با حال و هوای سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی، پخش ویژه‌برنامه‌های قرآنی با حضور چهره‌های قرآنی و نیز معرفی دستاوردهای قرآنی نظام مقس جمهوری اسلامی ایران دیگر محورهای برنامه‌های قرآنی کمیته قرآن ستاد دهه فجر در این ایام خواهد بود.
مسئول کمیته قرآن ستاد اجرایی دهه فجر انقلاب اسلامی تصریح کرد: همچنین، آغاز فرآیند ثبت نام سیزدهمین دوره آزمون‌های تخصصی حفظ را نیز در این ایام داریم که درواقع از امروز که هفتم بهمن‌ماه است آغاز می شود وتا روز 27 اسفندماه سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. همچنین، تفاوتی که در این دوره نسبت به سال‌های گذشته وجود دارد این است که ما در سال‌های اول طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حفظ، 10 جزء، 20 جزء و کل قرآن را داشتیم که بعد از چند سال حفظ 5 جزء را نیز به این بخش‌ها اضافه کردیم و برای امسال نیز حفظ سه جزء قرآن کریم نیز به فرآیند آزمون‌های تخصصی حفاظ اضافه شد که ان‌شاء‌الله حفاظی که مایل هستند، می‌توانند طی تاریخ مقرر این آزمون ثبت نام کنند.
قره‌شیخلو در پایان سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: این 20 عنوان برنامه، محور برنامه‌های اصلی کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی بود که ان‌شاء‌الله با همکاری همه سازمان‌ها و نهادهای قرآنی در سراسر کشور و در ایام‌الله دهه مبارک فجر خواهیم داشت و امیدواریم این برنامه‌ها کمک کند تا رنگ و بوی ایام دهه فجر که مصادف با ایام فاطمیه نیز خواهد بود، هرچه بیشتر قرآنی و معنوی شود.

گزارش تصویری کامل را اینجا ببینید.

captcha