اراده مسکو بر برپایی نشست سوچی علی‌رغم تحریم مخالفان
کد خبر: 3685732
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱

اراده مسکو بر برپایی نشست سوچی علی‌رغم تحریم مخالفان

گروه بین‌الملل: وزارت خارجه روسیه امروز(7 بهمن‌‌ماه) بر برگزاری نشست سوچی با وجود تحریم این نشست از سوی معارضان سوری تاکید کرد.

تاکید مسکو بر برگزاری نشست سوچیبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتینک؛ یک منبع خبری در وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: نشست سوچی در هر شرایطی حتی در صورت عدم مشارکت معارضان سوری برگزار خواهد شد.

این منبع خبری با اشاره به این که مسکو تاکنون هیچ بیانیه‎ای از کمیته هماهنگ‌کننده معارضان سوری مبنی بر عدم مشارکت آن‌ها در نشست سوچی دریافت نکرده، تصریح کرد: ما برای آنها دعوت‌نامه فرستاده‌ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم و تا‌کنون هیچ پاسخ رسمی دریافت نکرده‌ایم.

براساس این گزارش، عدم حضور معارضان سوری هیچ تأثیری در برگزاری این نشست که قرار است با حضور حدود 1600 تن از شخصیت‌های بین‌المللی در نهم و دهم بهمن ماه برگزار شود، نخواهد داشت.

این درحالی است که برخی رسانه‎ها صبح امروز از عدم مشارکت معارضان سوری در نشست سوچی خبردادند.

طبق گزارش شبکه خبری الجزیره، از میان 36 عضو گروه موسوم به «هیئت عالی مذاکرات»، وابسته به معارضان سوریه، 26 نفر به عدم شرکت در کنفرانس سوچی رأی دادند.

هیئت عالی مذاکرات سوریه، که نماینده بزرگترین گروه از مخالفان سوری محسوب می‌شود رسما اعلام کرد که در نشست سوچی مشارکت نمی‌کند.

نصر حریری، رئیس این هیئت امروز(شنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر وین اعلام کرد که مخالفان سوری تصمیم گرفته‌اند در نشست سوچی شرکت نکنند و این تصمیم براساس درخواست‌های زیادی که گروه‌های سوری از آنها داشته‌اند و نیز جمع‌بندی بوده که خود به آن رسیده‌اند.

حریری در عین حال گفت که مخالفان از هر نشستی که در راستای تقویت مذاکرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل باشد، حمایت می‌کنند.

وی گفت: ما به همکاری با سازمان ملل برای پیشبرد مذاکرات سیاسی ادامه می‌دهیم و نشست وین را که اکنون در جریان است، به عنوان آزمایشی برای سنجش جدیت دولت‌های سوریه و روسیه قلمداد می‌کنیم

نشست سوچی که ابتکارعملی از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه محسوب می‌شود، از سوی غرب مورد انتقاد قرار گرفته و در نیات پشت پرده آن تردید زیادی وجود دارد. غربی‌ها به ویژه آمریکا و نیز سازمان ملل می‌گویند این نشست نقش سازمان ملل در مذاکرات صلح سوریه را به حاشیه می‌راند و هدف از آن دادن امتیازاتی به دولت دمشق است/.

 

captcha