به یاد استاد گرانقدر، مرحوم حجت‌الاسلام محمدنقی نظرپور
کد خبر: 3686041
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹

به یاد استاد گرانقدر، مرحوم حجت‌الاسلام محمدنقی نظرپور

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدنقی نظرپور، استاد گرانقدر حوزه اقتصاد و بانکداری اسلامی در بامداد هفتم بهمن در اثر سانحه تصادف دار فاني را وداع گفت.

به یاد استاد گرانقدر، مرحوم حجت‌الاسلام محمدنقی نظرپور

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، ایشان در سال 1342 در شهرستان آمل در خانواده‌ای مذهبی متولد شـد و تحصـیلات ابتـدایی، راهنمـایی و دبیرسـتان را در همان شهر گذراند. در سال 1361 بلافاصله پس از اتمام امتحانـات سـال چهـارم دبیرسـتان بـه جبهـه جنـگ تحمیلـی رهسپار شد و در عملیات رمضان در منطقه شلمچه شركت نمود. پس از ورود به حوزه علمیه نیز بارها در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حاضر بود.
ایشان پس از اخـذ دیپلم ریاضی فیزیك به جهت علاقمندی فراوان به دروس حوزوی و متاثر از فضای معنوی انقلاب اسـلامی و اخـلاق و منش والای آیت االله شهید دكتر بهشتی و آیت‌االله جوادی آملی وارد حوزه علمیه شـد. چنـد مـاهی در حـوزه علمیـه مشهد و حدود یك سال و نیم در حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) خوانسار و سپس در حوزه علمیه قـم، دروس مقـدمات و سطوح عالیه را محضر اساتیدی همچون حجج اسلام و آیات شریعتی، مرحـوم روحـانی، ابـنالرضـا، رفیعیـان، مرحـوم تقدیری، مرحوم اشتهاردی، مرحوم محامی، مرحوم وجدانی فخـر، مرحـوم سـتوده، مرحـوم بنـی فضـل، دوزدوزانـی، مرحوم اعتمادی و مرحوم صالحی مازندرانی تلمذ كرد و همزمان و پس از گذراندن دروس مقدماتی فلسـفه، برخـی مباحث عالی فلسفه را در محضر آیت‌االله جوادی آملی و آیت االله حسن زاده آملـی فـرا گـرفت. در ایـام تعطـیلات نیـز برخی از مباحث نجومی را از محضر آیت االله حسن زاده تلمذ نمود.
همچنین مرحوم دکتر نظرپور از سال 1367 در دروس خارج فقه مرحوم آیت االله‌العظمی تبریزی، آیت االله جوادی آملی و آیت‌االله كریمی و دروس اصول آیت‌االله العظمی وحید خراسـانی و مرحـوم آیت االله العظمی فاضل لنكرانی و آیتاالله سبحانی شركت نمود.
مرحوم دکتر نظرپور همزمان با تحصیل دروس حـوزوی در سـال 1368 پـس از موفقیـت در آزمـون دانشـگاه مفیـد در رشـته اقتصـاد نظـری تحصیلات دانشگاهی را آغاز كرد؛ در سال 1373 از دوره كارشناسی فارغ التحصیل شد و در همان سال با شركت در كنكور سراسری كارشناسی ارشد در رشته توسعه اقتصـادی و برنامـه ریـزی دانشـگاه علامـه طباطبـایی پذیرفتـه شـد و همزمان در سال 1376 با دفاع از پایان نامه خود تحت عنوان (ارزشها و توسعه، بررسی موردی قـانون اساسـی جمهـوری اسلامی) از مقطع كارشناسی ارشد فارغالتحصیل گردید و از شهریور سال 1376 به عنوان عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید فعالیت پژوهشی و آموزشی خود را آغـاز كـرد.
ایشان در مهـر مـاه 1380 پـس از شـركت در آزمـون دكتـری اقتصاد، تحصیلات خود را در رشته علوم اقتصادی در مقطع دكتری در دانشگاه مفید آغاز نمود. گرایش دکتر نظرپور در دوره دكتری علاوه بر خرد و كلان، اقتصاد پولی به عنوان گرایش اصلی و اقتصاد اسلامی به عنوان گرایش فرعی بـود.
مرحوم حجت‌الاسلام نظرپور مجموعه دروس دكتری و امتحانات جامع مربوط به آنها در اردیبهشت 1384 به اتمام رسانید و سر انجـام در سـال 1387 از رساله خود تحت عنوان «ماهیت فقهی و كاركرد بانكی عقد استصناع و معرفی اوراق استصناع ابـزاری بـرای سیاسـت مالی و پولی» دفاع نمود.
ایشان سال‌ها عضو شورای مشورتی فقهی بانک مرکزی بودند و خدمات ارزنده ای از خود در این شورا برجای گذاشتند. دکتر نظرپور در دوران تحصیل، تحقیق و تدریس در دانشگاه كه كاری نسبتا سخت و پـر تـلاش بـود از دروس حـوزه و اشـتغال بـه تحصیل و تدریس در حوزه غافل نشدند. ایشان همواره عمر شریف و بابرکت خویش را در مسیر تدریس و تحقیق در حوزه‌های بانکداری اسلامی و اقتصاد اسلامی سپری نمودند که حاصل آن تدوین ده‌ها کتاب و مقالات علمی ارزنده شده است.
از جمله آثار ایشان می‌توان به کتاب «عقد و اوراق استصناع (کاربردهای استصناع در بازارهای مالی اسلامی)» و کتاب «بانکداری بدون ربا، از نظریه تا تجربه» با همکاری سیدعباس موسویان، کتاب «ارتباط متقابل بانکداری اسلامی و بازار سرمایه» با همکاری میثم حقیقی اشاره داشت.
همچنین از جدیدترین مقالات علمی ایشان می‌توان به مقاله «شناسایی و رتبه بندی ریسكهای اسناد خزانه اسلامی در بازار اوراق بهادار ایران» با همکاری محمدحسین صدرایی، مقاله «ساختار مالی بانك محور و نقش آن در بروز پدیده ركودتورمی در اقتصاد ایران» با همکاری ناهید مومنی‌نژاد و میثم حقیقی، مقاله «بررسی کاربرد قاعده شرط در قراردادهای بانکی» با همکاری فرشته ملاکریمی، مقاله «استفاده از اسناد خزانه اسلامی برای تامین مالی طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولت» با همکاری محمدتقی فیاضی و مقاله «نقش منابع تملیكی (آزاد) در تامین مالی و وصول مطالبات غیرجاری نظام بانكی» با همکاری اکبر کشاورزیان اشاره کرد.
به یقین می‌توان گفت کمتر محقق و اندیشمندی در حوزه بانکداری اسلامی وجود دارد که با آثار باارزش مرحوم حجت‌الاسلام دکتر محمدنقی نظرپور آشنا نباشد و یا از آن استفاده نکرده باشد. ایشان بارها در کارهای مختلف با پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نیز همکاریهای مجدانه و خالصانه داشته اند.
ایشان در بخشی از رزومه پربار علمی تحقیقاتی خود در خصوص خاطراتشان از دوران جنگ تحمیلی می‌نویسد:«رهبری بیبدیل امام خمینـی قـدس سـره، تـلاش خالصـانه رزمندگان، روحیه بسیار بالای نوجوانان، جوانان، میانسالان و پیرمردان برای از خودگذشتگی و ایثـار جـان و آمـادگی برای شهادت در راه محبوب واقعی و فضای فوق العاده صمیمی حاكم بر جبهههای نبرد حق علیه باطل، خاطرات بسیار خوشی از آن روزگار را همواره در ذهنم تداعی میكند و برای همرزمان شهیدم علو درجات از خداوند مسئلت دارم و احس اس میكنم آنان گوی سبقت را از دیگران ربودهاند و ما از قافله جا ماندیم. این قصه سر دراز دارد...»
پورتال بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی، با تاثر و تالم فراوان درگذشت این اندیشمند فرهیخته را به محضر مبارك حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، حوزههای علمیه، جامعه علمی و دانشگاهی كشور و بهویژه خانواده محترم آن استاد فقید تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌نماید.

captcha