هواشناسی، شرایط جوی را پیش‌بینی کرده بود/ از برف هم باید بترسیم؟!
کد خبر: 3686084
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹

هواشناسی، شرایط جوی را پیش‌بینی کرده بود/ از برف هم باید بترسیم؟!

گروه جامعه: در شرایطی که به علت بارش سنگین برف، راه‌های حساس مواصلاتی به تهران مسدود شده، بسیاری از مردم بدون غذا و لباس کافی در راه مانده‌اند، برق بعضی مناطق تهران قطع شده و خیابان به خوبی برف‌روبی نشده‌اند، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور می‌گوید: این سازمان «شرایط مخرب جوّی» را از روز چهارشنبه پیش‌بینی و به همه مسئولان مربوط اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نزول برکات آسمانی در بسیاری از استان‌های کشور به خصوص استان تهران که در چند سال اخیر با کمبود بارش مواجه بوده، بسیار مسرت‌بخش است.

 هواشناسی، شرایط جوی را پیش‌بینی کرده بود/ از برف هم باید بترسیم؟!

بارش برف، نعمت الهی

در شرایطی که رفتار غیرصحیح ما انسان‌ها با طبیعت و سیاست‌گذاری‌های اشتباه برخی مسئولان در طول سالیان اخیر، خطر خشکسالی را در کشور تقویت کرده است بار دیگر لطف خداوند متعال چنان آیتی بر ما نازل شد: «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلالِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ جِبَالٍ فِيهَا مِنْ بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ يَشَاءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالأبْصَارِ» (نور، 43) :آيا نديدى كه خداوند ابرهايى را به آرامى مى‌‏راند، سپس ميان آنها پيوند مى‏‌دهد، و بعد آن را متراكم مى‌‏سازد؟ سپس از آن، باران می‌بارد و از رشته ابرهای آسمانی، تکه‌های برف می‌بارد ...

اما انگار قرار نیست ما در قبال این نعمت آسمانی نیز قدردان و شاکر باشیم، بنا بر آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت(ع)، شکرگزاری از مشیت الهی باید با عمل همراه شود و از مرحله زبان فراتر رود: «وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَیئْـا وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَالْأَفْـِئدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» (نحل، 78) و خدا شما را از شکم مادرانتان - در حالى که چیزى نمى‌دانستید- بیرون آورد و براى شما گوش و چشم‌ها و دل‌ها قرار داد، باشد که شکرگزارى کنید.

همانگونه که قابل ملاحظه است، قرآن کریم صریحاً استفاده از ابزارهای شناختی و معرفتی که تجلی بارز آن گوش و چشم است را راه وصول به شکرگزاری می‌داند، باید این قید که چه بسا امروز مسئولیت ما در قبال استفاده از ظرفیت‌های الهی سنگین‌تر باشد چرا که ابزارهای علمی، رسانه‌ها و لوازم ارتباطی هم به کمک چشم و گوش ما آمده‌اند.

شکرگزار نعمت الهی هستیم؟

در حالی که باید از همه ابزارهای شناختی و معرفتی خود برای شکرگزاری نعمت الهی استفاده کنیم، راه‌های حساس مواصلاتی به تهران به کلی مسدود، برق بعضی مناطق قطع شده، درختان بسیاری سقوط کرده و خیابان‌های تهران به خوبی برف‌روبی نشده است. آیا بهتر نبود که مسئولان مربوط برای بهره‌مندی بیشتر مردم از زیبایی‌های این نعمت الهی و جلوگیری از وارد آمدن خسارات به وسایل نقلیه و اعصاب مردم، دقت خود را برای کنترل راه‌های مواصلاتی به خصوص راه‌های پر تراکم منتهی به تهران بیشتر می‌کردند؟ آیا بهتر نبود مردمی که به سفر می‌روند، وضعیت هواشناسی را رصد کنند و منطبق با آن خود را تجهیز کنند؟. این نگرانی از بارش سنگین برف در حالی است که تا چند وقت قبل فکر می‌کردیم حادثه‌ای مثل زلزله، به علت غیرقابل پیش‌بینی بودن می‌تواند منجر به بحران شود اما گویا بارش برف هم می‌تواند برای ما چالش‌های سنگین نیست. 

 

در همین راستا، احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایکنا گفت: از روز چهارشنبه اطلاع دادیم و شرایط «مخرب جوّی» را پیش‌بینی کرده بودیم، هر استانی نیز برای خود یک مرکز پیش‌بینی دارد که از آن طریق نیز وضعیت پیش‌بینی هواشناسی اعلام شده است.

وی افزود: این اطلاعات هم در وب هست، هم فکس می‌شود و حتی مسئولان مربوط به شکل تلفنی هم توجیه می‌شوند.

وظیفه همچنین درباره میزان بارش برف در تهران نسبت به سال‌های قبل گفت: هنوز بررسی دقیق انجام نشده اما به نظر می‌رسد در بعضی مناطق استان تهران میزان بارش برف نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

 از برف هم باید بترسیم؟! 

captcha