دانش، دانایی و تخلق به قرآن؛ مهمترین ملاک‌های شناخت چهره‎‌های قرآنی
کد خبر: 3686196
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
منتخبان دوازدهمین مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی/ طرقی تأکید کرد:

دانش، دانایی و تخلق به قرآن؛ مهمترین ملاک‌های شناخت چهره‎‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: چهره برتر قرآنی سال 96 تخلق به قرآن کریم را مهمترین ملاک در شناخت چهره‌های برتر قرآنی دانست و اظهار کرد: فرد قرآنی که انتخاب می‌شود باید معروف و متخلق به اخلاق قرآنی و به نوعی زبانزد همگان باشد.

تخلق به قرآن؛ مهمترین ملاک شناخت چهره‎‌های قرآنی

حسین طرقی، مدرس و حافظ کل قرآن کریم و نیز چهره برتر قرآنی سال 96 که در دوازدهمین همایش تکریم چهره‌های برتر قرآنی مورد تجلیل قرار خواهد گرفت، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با آغاز فعالیت قرآنی خود اظهار کرد: تقریباً از چند سال قبل از انقلاب اسلامی به همراه پدر در جلسات قرآن محله هفت چنار تهران شرکت می‌کردم.
وی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی نیز در جلسات قرائت و حفظ قرآن اساتید قرآنی همچون مرحوم استاد مولایی، استاد خواجوی و استاد حنیفی شرکت کرده و از محضر ایشان تلمذ ‌کردم. پس از چندی به حفظ قرآن علاقه پیدا کردم و در جلسات این اساتید به‌ویژه در جلسه استاد مولایی و استاد خواجوی به حفظ قرآن و ارائه محفوظات پرداختم.
طرقی اظهار کرد: در این سیر و در ادامه فعالیت قرآنی خود با مسابقات قرآن آشنا شدم و در مسابقات قرآن استان تهران و سپس، مسابقات کشوری شرکت کردم. همچنین، در سال 1370 در مسابقات کشوری که در کرمانشاه برگزار می‌شد در رشته 10 جزء قرآن حائز رتبه اول شدم.
چهره قرآنی برتر سال 96 تصریح کرد: همچنین، چون بنده جزء کارکنان نیروهای مسلح و صنایع هواپیمایی ایران بودم که زیر نظر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرار دارد، در مسابقات قرآن نیروهای مسلح و در رشته حفظ قرآن از جمله 5 جزء، 10 جزء و در ادامه نیز حفظ کل قرآن کریم شرکت کردم و توانستم به توفیق الهی رتبه اول این مسابقات را نیز کسب کنم.
وی در ادامه بیان کرد: همچنین، در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه نیز که سال 1370 در مسجد سیدنصرالدین برگزار می‌شد، شرکت کردم و توانستم با کسب رتبه برتر به مسابقات کشوری قرآن کریم راه پیدا کنم که پس از کسب رتبه اول در این مسابقات به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی کشوری عربستان اعزام شدم.
طرقی افزود: در سال‌های 72 و 74 نیز در مسابقات کشوری و رشته حفظ 20 جزء این مسابقات شرکت کرده و مقام اول را کسب کردم و به مسابقات بین‌المللی راه یافتم که در مسابقات بین‌المللی اوقاف نیز در رشته حفظ 20 جزء توانستم تا رتبه دوم را کسب کنم. همچنین، در همان سال نیز درمسابقات قرآن نیروهای مسلح و رشته حفظ کل قرآن کریم شرکت کرده و مقام اول را به دست آوردم.
چهره قرآنی برتر سال 96 تصریح کرد: پس از این سال‌ها و حضور در مسابقات مختلف قرآنی، به بخش داوری و آموزش قرآن کریم روی آوردم که در این زمینه به‌عنوان مدرس و داور در خدمت بسیاری از دوستان در سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌های مختلف در تهران و سایر استان‌های کشور بودم. همچنین، بارها به‌عنوان کارشناس قرآنی در بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما در رادیو قرآن و نیز شبکه قرآن شرکت داشتم.
مدرس قرآن با اشاره به معیارهای مهمی که در زمینه انتخاب چهره‌های برتر قرآنی باید در نظر گرفته شود، بیان کرد: یکی از این معیارها سطح دانش و دانایی افراد، سوابق هر فرد در زمینه فعالیت‌های قرآنی از جمله آموزش و تعلیم قرآن و نیز خدمت به جامعه قرآنی از لحاظ مدیریتی و اجرایی است.
طرقی تصریح کرد: البته در درجه اول مهمترین نکته و موضوع اخلاق فرد است یعنی اینکه کسی که به‌عنوان چهره برتر قرآنی انتخاب می‌شود باید وارسته به اخلاق قرآنی باشد. فرد قرآنی که انتخاب می‌شود باید معروف و متخلق به اخلاق قرآنی و به نوعی زبانزد جامعه قرآنی باشد.
چهره قرآنی برتر سال 96 در ادامه در رابطه با مشکلات و مسائل مهمی که در راه اجرای موفق و تأثیرگذار فعالیت‌های قرآنی کشور وجود دارد نیز گفت: با توجه به اینکه مردم کشور ما در دوره‌های مختلف قرآنی با حکومت‌ها و قدرت‌هایی سروکار داشتند که برخی از آن‌ها زیاد به امر قرآن و فرهنگ قرآنی توجه نداشتند، شاید امر توجه به قرآن در سطح جامعه مقداری ضعیف باشد.
وی افزود: البته پس از انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی خیلی کارهای باارزش و خوبی در سطح کشور و در زمینه نهادینه شدن فرهنگ قرآنی انجام شده است تا ضعف‌های گذشته برطرف شود اما به تناسب اینکه حکومت ما حکومتی مذهبی و منتسب به قرآن و اهل بیت(ع) است، کار زیادی صورت نگرفته و برخی اوقات نیز رفتاری را از مسئولان مشاهده می‌کنیم که از ایشان انتظار آن نمی‌رود لذا باید کار فرهنگی خیلی بیشتر در کشور انجام شود.
طرقی تصریح کرد: همچنین، توجه به بزرگان و قهرمانان قرآنی در کشور باید بیش از پیش باشد چراکه اگر در جامعه‌ای بخواهیم پیشرفتی در زمینه خاصی داشته باشیم باید قله‌های این زمینه را ارج نهیم که در همین رابطه جامعه‌ای نیز که بخواهد به سمت قرآنی شدن حرکت کند باید برای بزرگان و قهرمانان قرآنی خود ارج و احترام فراوانی قائل شود.
چهره قرآنی برتر سال 96 افزود: بحث بودجه‌های قرآنی نیز در این زمینه بسیار مهم است چراکه تخصیص و شفافیت بودجه‌های قرآنی در راه ترویج فرهنگ قرآنی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. در این رابطه نیز اداره مؤسسات قرآنی به صورت سازمان یافته به نحوی که بودجه‌های قرآنی در این مؤسسات و سازمان‌ها کاملاً شفاف تخصیص داده شده و مصرف شود، امری بسیار حساس و مهم است.
طرقی در پایان سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: اگر سازمان‌هایی که کار قرآنی می‌کنند، به صورت خودمحور فعالیت نکنند و با یک سازماندهی و انسجام خاصی فعالیت کنند، می‌توانند تا خیلی بیشتر به رونق کارهای قرآنی در سطح کشور کمک کنند.

captcha