مستندسازی تاریخ قرائت قرآن در گرو رفع مشکل بودجه
کد خبر: 3686385
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶

مستندسازی تاریخ قرائت قرآن در گرو رفع مشکل بودجه

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم علت اصلی آماده نشدن مستندسازی سیر تاریخی پیدایش قرائت قرآن به سبک نوین را کمبود بودجه دانست و ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال با تزریق مقداری از بودجه، مراحل ابتدایی تولید این طرح کلید بخورد.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ایرنا نوشت: محمدتقی مروت را کسانی می شناسند که در حوزه قرائت قرآن عمری را سپری کرده اند و آنان که جوانترند از زبان اساتید خود شنیده اند که او چگونه برای اعتلای قرآن در کشور از هیچ فعالیتی دریغ نکرد و با جان و مال خود در دوران سیاه ستمشاهی بارقه امید و نور را برای آموزش جوانان کشور ایجاد کرد.
مهر ماه سال گذشته بود که عباس سلیمی استاد و پیشکسوت قرآنی در مراسم بزرگداشت محمدتقی مروت گفت که سازمان دارالقرآن الکریم برنامه دقیقی برای مستندسازی از زندگی اساتید تلاوت قرآن کشورمان با ثبت خاطرات این بزرگان در دستور کار دارد.
سلیمی که از جوانان و نوجوانان می خواست تا درباره اساتید و پیشکسوتان قرآنی شناخت بیشتری پیدا کنند، به این نکته نیز اشاره کرد که ما هرگز نمی توانیم شرایط زمانی را که مرحوم مروت، قرائت قرآن را در قالب یک مجاهدت در کشور مطرح کرد، توصیف کنیم زیرا درباره زمانی برای جوانان صحبت می کنیم که در سایه شوم رژیم شاهنشاهی، برگزاری جشن هایی مبتذل مانند جشن هنر شیراز، ارزش تلقی می شد.
وی افزود: وضعیت قرآنی قابل افتخار امروز جامعه اسلامی که به برکت خون ۲۲۰ هزار شهید سرافراز، مجاهدت های امام(ره) و هدایت های بی دریغ مقام معظم رهبری است از برکت تلاش مردانه بزرگانی چون استادان علی اربابی، ابراهیم مولایی، محمد غفاری، مهدی شکوهنده، رضا مختاری، بیوک اصل محمدی و دیگر خوبانی است که مانند یک کهکشان نورانی هستند.
همان زمان برای رسیدن به این کهکشان نورانی به سراغ مهدی قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم رفتیم تا از کم و کیف مستندی که سلیمی از آن تعریف می کرد، با خبر شویم و این قاری ممتاز کشور، مستندسازی سیر تاریخی پیدایش قرائت قرآن به سبک نوین در ایران را با زندگی پیشکسوتان قرآنی گره زد و درباره ساخت این مستند سخن گفت.
قره شیخلو گفت: مقدمات مستندسازی زندگی اساتید تلاوت قرآن آماده شده و باید تا زمانی که اساتید نسل اول در قید حیات هستند، الگوهایی را برای نسل جدید آماده کنیم تا این تاریخ حفظ شود.
وی تهیه چنین مستندی را کاری سخت دانست که باید با انجام مصاحبه های صوتی و تصویری، پیاده سازی این گفت وگوها و بررسی اسناد و مدارک موجود این طرح به سرانجام برسد و لذا در مرحله اول حداقل یک گروه 20 نفره با کسب اطلاعات از شاگردان اساتید و پیشکسوتان تلاوت می توانند مقدمات تهیه چنین مستندی را فراهم کنند.
قره شیخلو با اشاره به تلاش برخی پیشکسوتان قرآنی در شهرهای مختلف گفت: جریان آموزش قرآن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرهایی همچون مشهد، تهران و اصفهان و برخی از استان ها مطرح بوده است و لذا تلاش می کنیم تا آثار این عزیزان نیز گردآوری شود.
حالا بیش از یک سال از این گفت وگوها می گذرد و دوباره به سراغ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم رفتیم و از روند پیشرفت این مستند پرسیدیم که مشکل بودجه را بزرگترین مانع ساخت این اثر هنری دانست و گفت: طرح این مستند نوشته و هماهنگی های آن نیز انجام شده ولی با مشکل بودجه روبرو هستیم و تا کنون فقط 50 درصد از اعتبارات سازمان دارالقرآن الکریم را دریافت کرده ایم ولی با این وجود، بیش از 80 درصد از برنامه هایمان را اجرایی کرده ایم.
قره شیخلو روز دوشنبه درباره بودجه های سازمان دارالقرآن الکریم گفت: بودجه شورای توسعه فرهنگ قرآنی صفر است و تاکنون که در ماه بهمن هستیم، فقط 50 درصد از بودجه قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی را دریافت کرده ایم و در خوشبینانه ترین حالت شاید بتوانیم 70 درصد بودجه سازمان تبلیغات را دریافت کنیم.
وی تاکید کرد: اگر بودجه برسد، کار را آغاز می کنیم چون کارهای اولیه آن مانند شناسایی اساتید، جمع آوری اطلاعات و تنظیم این آثار انجام شده است. البته برای ساخت این مستند حداقل به دو سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم اثری ماندگار ارائه کنیم. چون در این برنامه با صد نفر مصاحبه خواهیم داشت.
این داور مسابقات قرآنی اظهار امیدواری کرد که سازمان دارالقرآن الکریم تا پایان سال موفق به دریافت اعتبار اولیه این طرح شود و اگرچه کل این طرح در درازمدت به سرانجام خواهد رسید ولی پرداخت اعتبار این بودجه می تواند شروعی خوب را در سال جاری رقم بزند و چشمان سازندگان آن و جامعه قرآنی را به دیدن این مستند تا دو سال آینده محقق کند.

captcha