از تخصیص نامناسب بودجه‌های قرآنی تا ضرورت حمایت از موسسات قرآنی
کد خبر: 3686646
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
ایکنا بررسی می‌کند؛

از تخصیص نامناسب بودجه‌های قرآنی تا ضرورت حمایت از موسسات قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: گاهی بودجه‌های قرآنی به درستی تخصیص داده نمی‌شود که این امر باعث کاهش تربیت قرآن‌آموز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، چند وقتی است که بحث داغ کاهش بودجه‌های قرآنی بر سر زبان‌هاست؛ کاهش اعتباراتی که قرار است به تربیت قرآن‌‌آموز در جامعه کمک کند.
این امر بدیهی است که هرچقدر انسان تربیت یافته با فرهنگ عمیق قرآنی در جامعه زندگی کنند، بیشتر این سرزمین اسلامی خواد توانست در مقابل هجمه‌های دشمن بایستد و آینده خود و فرزندان خود را با سپر فرهنگ قرآنی و اسلامی تضمین کند.
اگر اعتبار درنظر گرفته شده برای فعالیت‌های قرآنی حتی بتواند یک فرد را نیز حافظ قرآن کند، تاثیرات آن در جامعه به مراتب بیشتر از بودجه‌ای است که صرف شده است.
ایکنا در گزارشی نتایج کاهش اعتبارات قرآنی را بررسی کرده و به ذکر این نکته می‌پردازد که کاهش بودجه مربوط به فعالیت‌های قرآنی در نهایت باعث رسیدن دشمن به اهداف شوم خود و تباه کردن آینده فرزندان این سرزمین اسلامی خواهد شد.
اعتبارات قرآنی؛ موتور فعالیت موسسات قرآن
حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: اعتبارات قرآنی نقش زیادی در ادامه فعالیت موسسات قرآنی دارد.
وی ادامه داد: درست است که فعالان قرآنی و موسسات قرآنی بسیاری از فعالیت‌ها را برای رضای خدا انجام می‌دهند اما حمایت از آنان باعث امیدواری برای ادامه فعالیت خواهد شد.
رئیس اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه حمایت هرقدر ناچیز دستگاه‌های قرآنی از موسسات قرآنی باعث دلگرمی و پشتیبانی است، افزود: این حمایت‌ها اگر تحلیل رود یا تخصیص داده نشود، امیدواری موسسات قرآنی از بین خواهد رفت.
سلمانی با بیان اینکه اگر مسئولان دغدغه دینی نداشته باشند؛ اعتبارات قرآنی تحلیل می‌رود، تصریح کرد: اعتبارات توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به سال گذشته کم‌تر شده است.

از تخصیص نامناسب بودجه‌های قرآنی تا ضرورت حمایت از موسسات قرآن
عدم توازن اعتبارات قرآنی
وی با بیان اینکه اعتبارات در حوزه فعالیت‌های قرآنی، خوب دیده نمی‌شود، افزود: همچنین اعتبارات به صورت متوازن بین دستگاه‌های قرآنی تقسیم نمی‌شود.
رئیس اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اعتبارات با توجه به حجم فعالیت‌های قرآنی در استان به طور متوازن و عادلانه توزیع نشده است و این، باعث کاهش امیدواری فعالان قرآنی می‌شود.
سلمانی ادامه داد: در دیدار مسئولان سازمان دارالقرآن استان و سازمان تبلیغات اسلامی استان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه خراسان‌جنوبی، مقرر شد اعتبارات قرآنی رشد بهتری داشته و توزیع عادلانه داشته باشد.
وی بیان کرد: عدم تخصیص نامناسب بودجه‌های قرآنی باعث می‌شود تا مباحث قرآنی با کیفیت مطلوب برگزار نشده و این امر به توسعه فرهنگ قرآنی در استان ضربه می‌زند.
رئیس اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: البته فعالان و موسسات قرآن با تمام رغبت و علاقه کار خود را انجام می‌دهند اما برای اجرای مطلوب‌تر برنامه‌های قرآنی نیاز به بودجه وجود دارد.
بوجه‌های قرآنی باید به تناسب وسعت و جمعیت تخصیص یابد
محمد الهی، مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: بوجه‌های قرآنی باید به تناسب وسعت و جمعیت هر استان تخصیص یابد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هجوم فرهنگی و جنگ نرم در دنیا وجود دارد، افزود: جلودار منطقه نبرد، موسسات قرآنی هستند.
مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی بیان کرد: موسسات قرآنی می‌توانند با ترویج فرهنگ قرآن در جامعه از هجوم فرهنگی جلوگیری کرده و یا در مقابل آن بایستند.
الهی با بیان اینکه موسسات قرآنی نیاز به تجهیزات و حمایت مالی دارند، اظهار کرد: شاید تاکنون این امر توسط مسئولین به درستی درک نشده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در بودجه امسال 70 درصد اعتبارات قرآنی را کاهش داده‌اند، تصریح کرد: با کاهش بودجه‌های قرآنی در حقیقت جبهه نبرد با هجوم فرهنگی تضعیف می‌شود و نفع این امر به دشمن می‌رسد.
مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی بیان کرد: اگر بنا است که این جبهه و مقاومت علیه جنگ نرم حفظ شود باید مسئولان در راستای تقویت آن گام بردارند.
الهی ادامه داد: با کاهش اعتبارات قرآنی روند آموزش قرآن و تربیت حفاظ و نیروهای متخصص این امر کاهش یافته و ضرر آن به جامعه برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بودجه‌های قرآنی، به موقع تخصیص داده نمی‌شود، اظهار کرد: در اعتبارات تخصیص داده شده به استان‌ها معیار وسعت و جمعیت درنظرگرفته نمی‌شود و استان پهناوری چون خراسان‌جنوبی با استان‌های با وسعت کم‌تر یکسان درنظرگرفته می‌شود.

از تخصیص نامناسب بودجه‌های قرآنی تا ضرورت حمایت از موسسات قرآن
فعالیت 74 موسسه قرآنی در خراسان‌جنوبی
مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی بیان کرد: در حال حاضر 74 موسسه قرآنی، 174 خانه قرآن روستایی و 47 خانه قرآن شهری در استان وجود دارد.
الهی یادآور شد: امیدواریم با تخصیص به موقع و متناسب بودجه‌های قرآنی بتوانیم بیشتر در این زمینه فعالیت کنیم.
نباید از نظر دور داشت که بودجه‌های قرآنی هرچند کم باعث ادامه حیات موسسات و خانه‌های قرآن شده و این امر باعث سوق دادن جامعه به سمت فرهنگ قرآنی خواهد شد.
گزارش از زهرا حمیدی

captcha