دنیای شهدا دنیای عجیبی است
کد خبر: 3686682
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
گفت‌وگو با چهره برتر هفدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس؛

دنیای شهدا دنیای عجیبی است

گروه فرهنگی: متن زیر گفت‌وگو با منوچهر مهدی‌پور محقق خوزستانی دفاع مقدس و چهره برتر هفدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، منوچهر مهدی‌پور نویسنده و محقق دفاع مقدس از استان خوزستان به دلیل تحقیقات فردی در زمینه دفاع مقدس به عنوان چهره برتر هفدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس معرفی شد و از اثر او به نام «راهنمای شهدای دزفول» در گروه آثار مرجع و کلیات در این برنامه تقدیر ویژه شد.

وی فرهنگی بازنشسته و از رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس شهرستان دزفول است.

متن زیر گفت‌وگوی ایکنا با این نویسنده دفاع مقدس استان خوزستان است

منوچهر مهدی‌پور، نویسنده دفاع مقدس و چهره برتر هفدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان درباره آغاز تحقیقات خود در تدوین راهنمای شهدای دزفول گفت: فرهنگی بازنشسته هستم و بعد از بازنشستگی در سال 85 با گذر از 32 قبرستان دزفول توانستم دایره‌المعارف شهدای دزفول را تمام کنم. چنین کاری تنها درباره شهدای دزفول انجام شده است. 

این محقق اظهار کرد: با همکاری بنیاد شهید مشخصات کلی شهدای مدفون در این آرامستان‌ها و اشعار و جملات و عناوین روی سنگ قبرهای آنان جمع آوری شد.

گفت‌وگو با چهره برتر هفدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس/دنیای شهدا دنیای عجیبی است

مهدی‌پور گفت: شهرداری دزفول در سال 93 این کتاب را چاپ کرد. در سال 94 این کتاب در جایزه کتاب سال استان خوزستان در بخش دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، اثر برتر شناخته شد و در سال 96 الحمدلله در هفدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس موفق به کسب رتبه شد.

این محقق دفاع مقدس که از نخستین گویندگان رادیو دزفول نیز به شمار می‌رود، با اشاره به گردآوری اسناد دفاع مقدس در دزفول اظهار کرد: طی 11 سال گذشته تاکنون 600 هزار عکس و سند از شهدای عزیز و رزمندگان در دزفول جمع‌آوری کرد‌ه‌ام، با قریب 8 هزار نفر مصاحبه کرده و مجموعه عظیمی تولید کرده‌ام.

وی افزود: از مجموعه این اسناد 90 عنوان که در ارتباط با دفاع مقدس است انتخاب کردم و این کلیدواژه‌ها بر اساس تصاویر تبیین شده‌اند؛ به طور مثال نقش تانکرهای آب در دفاع مقدس، نقش بیل‌چه، نقش مراسم عزاداری، مراسم دعا در جبهه حضور زنان و ... بر اساس تصاویر در این مجموعه گردآوری شده‌اند.

مؤلف «راهنمای شهدای دزفول» درباره فضای تحقیق و مطالعه درمورد شهدا گفت: دنیای شهدا دنیای عجیبی است، تا کسی نیاید داخل متوجه نمی‌شود. این دنیا  یک «دامگه» است. می‌دانید چرا می‌گویم «دامگه»؟ چون کسی که وارد این دنیا شود نمی‌تواند از آن خارج شود. علایق شخصی هم هست اما اگر وارد این کار شدی نمی‌توانی از آن خارج شوی.

مهدی‌پور که خاطرات خود از ارتباط با دنیای شهدا و خانواده‌های آنان را می‌نویسد، افزود: مسائل زیادی از شهدا دیده‌ام. شهدا دنیای خاص خودشان را دارند و گاهی پیش آمده که دو سال دنبال یک مادر شهید بودم که تمایلی به حرف زدن و مصاحبه نداشت، اما به کمک شهدا، همراهی کرد. گاهی پیش آمده درباره یک دختر شهید 11 ساله تحقیق کنم، باخودم فکر می‌کردم این شهید جای کار ندارد؛ اما وقتی تحقیقات خود را از طریق معلم و مدیر مدرسه‌اش ادامه دادم فهیمدم او در مدرسه قاری قرآن بوده و صوت دلنشینی داشته است.

این محقق دفاع مقدس در پایان سخنان خود گفت: اگر جوانان ما بخواهند زندگی آرام و مناسبی داشته باشند، نگاهی به زندگی شهدا داشته باشند لازم نیست دقیق مثل آنها باشند اما آنها را الگو قرار دهند.

گفتنی است، منوچهر مهدی‌پور جلد دوم دائره‌المعارف راهنمای شهدای دزفول را نیز آماده چاپ کرده‌ است. «چگونگی تشکیل بسیج عشایر دزفول» و «خاطرات رزمندگان بسیج عشایر دزفول» از دیگر آثار آماده چاپ این محقق دفاع مقدس است.

captcha