زوال یک دیکتاتوری با تأیید حکمی متعصبانه
کد خبر: 3686691
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
تبعات سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم؛

زوال یک دیکتاتوری با تأیید حکمی متعصبانه

گروه بین‌الملل: حکم دیوان عالی بحرین در تأیید سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم و یک سال حبس تعلیقی وی، نشانی آشکار از شمارش معکوس سقوط و انحطاط دیکتاتوری آل‌خلیفه است.

آیت الله عیسی قاسمبه گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، دیوان عالی بحرین روز گذشته (نهم بهمن ماه) در حالی حکم حبس تعلیقی یک ساله و سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم رهبر معنوی شعیان بحرین را تایید کرد که شیخ قاسم در هیچ دادگاه صالحه‌ای محاکمه نشده است.

همچنین، دادگاه رژیم آل‌خلیفه در حالی از شیخ عیسی قاسم سلب تابعیت کرده که 45 سال پیش در سال 1973 میلادی، وی عضو شورای مؤسسان قانون اساسی و از تدوین‌کنندگان قوانین تابعیت در بحرین بوده است.

 تایید این حکم غیرقانونی، ناعادلانه و متعصبانه موجب خشم و اعتراضات گسترده مردم بحرین شده و اعتراضات گسترده‌ای را در سایه تدابیر شدید امنیتی به همراه داشته است.

آيت‌الله حاج شيخ عيسي قاسم، برجسته‌ترين علما و رهبران سياسي بحرين است که در روستاي «دَراز» در نزدیکی «منامه»، پایتخت بحرین ديده به جهان گشود و تحصيلات مقدماتي خود را در مدارس اين روستا به پايان رساند.

وی در دهه 1960 میلادی تحصيلات علوم ديني خود را در بحرين و در محضر شيخ علوي غريفي، آغاز کرد و سپس راهي نجف اشرف شد تا به تحصيل علوم ديني و از جمله فقه  بپردازد.

با آغاز فعاليت براي تأسيس پارلمان بحرين که قصد داشت پس از شکل‌گيري کشور، کار تدوين قانوني اساسي بحرين را به انجام برساند، مردم بحرين از شيخ قاسم خواستند با بازگشت به اين کشور خود را براي حضور در اين پارلمان کانديدا نمايد و در عمل شيخ عيسي موفق شد با بالاترين رأي به پارلمان بحرين راه يابد و در کنار جريان اسلامگراي پارلمان، نقش مهمي در تدوين مواد و بندهاي اسلامي در قانون اساسي بحرين ايفا کند.

تایید حکم سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم و خشم مردم بحرین

با آغاز قيام مردمي بحرين در 14 فوريه سال 2011 میلادی، شيخ عيسي قاسم به عنوان رهبر معنوي شیعیان، هدايت مردم اين کشور را جهت تبيين اعتراضات مسالمت‌آميزشان نسبت به ظلم و ستم آل خليفه و مطالبه حقوق برحقشان از اين خاندان جائر برعهده گرفت.

آیت‌الله عیسی قاسم از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

آیت الله خامنه‎ای رهبر معظم انقلاب اسلامي وی را ستاره درخشان آسمان تشیع نام توصیف کرد و فرمود: «من به وجود ایشان افتخار می‌کنم».

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی در جمع خانواده‎های شهدای هفتم تیر تعرض حاکمان بحرین به عالم مجاهد شیخ عیسی قاسم را نشانه بلاهت آنها دانستند و تأکید کردند: «شیخ عیسی قاسم فردی است که تا وقتی می‌توانست با مردم بحرین حرف بزند، آنها را از حرکات تند و مسلحانه منع می‌کرد اما حاکمان بحرین متوجه نیستند که تعرض به این عالم مجاهد، به معنای برداشتن مانع از مقابل جوانان حماسی و پرشور بحرین برای انجام هر اقدامی در مقابل حکومت است».

اتهامات واهی آل‌خلیفه

آیت الله عیسی قاسم درژوئن سال 2016 (خرداد 95 ) به اتهام زیان رساندن به منافع کشور و عدم رعایت دوستی و فرمانبرداری از حکومت سلب تابعیت شد و منطقه دراز محل سکونت وی مورد محاصره نیروهای آل‌خلیفه قرار گرفت.

ادیت شده؛ شمارش معکوس نابودی آل‌خلیفه با تأیید سلب تابعیت شیخ قاسم

جمع‌آوری خمس که از سوی حکومت بحرین پولشویی و جمع‌آوری مال بدون مجوز توصیف شده است از دیگر اتهاماتی است که متوجه رهبر معنوی شیعیان بحرین بوده و مصادره اموال وی را به همراه داشت.

حکومت آل خلیفه همچنین از برگزاری نماز جمعه در مسجد جامع امام صادق(ع) در شهر «دراز» منامه ممانعت به عمل آورد که این ممنوعیت تا کنون ادامه دارد.

حصر خانگی

حکومت بحرین از خرداد سال 96 منزل شیخ عیسی قاسم را عملا مورد محاصره قرار دارد و در طول مدت حصر خانگی حتی از ارائه خدمات پزشکی به وی دریغ کرد که این امر موجب شد وضعیت سلامت این عالم بزرگ با بیش از 70 سال سن به شدت به خطر افتد. تا این که موج اعتراضات داخلی و خارجی حکومت آل خلیفه را ناگزیر کرد در برابر این خواسته مردم تسلیم شود و شیخ عیسی قاسم را برای انجام عمل جراحی به بیمارستان منتقل کند.

اتهامات و احکام صادره از سوی حکومت در رابطه با آیت‌الله عیسی قاسم، اعتراضات بسیاری را در بحرین و جامعه بین‌المللی و به ویژه سازمان‌های حقوق بشری به همراه داشت و تظاهرات‌های متعددی در محکوم کردن این احکام در بحرین برگزار شد.

آیت الله عیسی قاسم

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از جمله نهادهای بین‎المللی بود که با صدور بیانیه‎ای خواستار احترام به حقوق آیت الله عیسی قاسم شد.

اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه، انجمن حقوق بشر بحرین، سازمان آمریکایی‌ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین، مقاومت اسلامی نُجَباء عراق، تجمع علمای مسلمان لبنان، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، حزب الله لبنان، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از دیگر نهادهایی بودند که ضمن محکوم کردن سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم خواستار احترام به حقوق وی شدند.

احکام صادره از سوی دادگاه‌های ناصالح بحرینی نه تنها از محبوبیت این مرجع عالیقدر کم نکرد بلکه موجب شد آیت‌الله عیسی قاسم محبوبیتی دو چندان در میان بحرینی‌ها پیدا کند به گونه‎ای که آنها در همه مراسم‎ها حتی در ماه محرم عکس عیسی قاسم را به همراه دارند.

آیت الله عیسی قاسم

حکومت آل خلیفه در این مدت حتی دوستان و ارادتمندان این عالم دینی را نیز بی نصیب نگذاشته و هر یک را به بهانه‌ای مورد محاکمه و حبس و یا حتی اعدام قرار داد.

سید عباس شبر، رئیس بخش آزادی‌های دینی در سازمان سلام برای دموکراسی و آزادی در ارتباط با احکام اعدام صادر شده برای شهروندان بحرینی تصریح کرد: افرادی که به اعدام محکوم شده‌اند در حقیقت تاوان دفاع از شیخ عیسی قاسم را می‌پردازند، برخی از این افراد با شیخ در ارتباط بودند برای نمونه سید حسین، راننده شیخ عیسی قاسم بود و صدور حکم اعدام برای او را می‌توان نوعی تنبیه برای شیخ عیسی قاسم دانست/.

captcha