ایکنا میزبان نوجوانان برگزیده مسابقات شوق تلاوت + عکس
کد خبر: 3687179
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱

ایکنا میزبان نوجوانان برگزیده مسابقات شوق تلاوت + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: نوجوانان برجسته و بانشاط قرآنی استان قزوین با حضور در خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) در قزوین یک بزم قرآنی به‌یادماندنی آفریدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، نوجوانان برجسته و بانشاط قرآنی استان قزوين كه در مرحله نیمه‌نهایی سومین دوره طرح ملی تلاوت در قشم حائز رتبه‌های برتر شده و به مرحله نهایی مسابقات شوق تلاوت راه پيدا كرده‌اند؛ در دفتر ايكنا در قزوين حضور يافتند.
از همان ابتدای ورود آن‌ها فضای خبرگزاری آکنده از شور و نشاط نوجوانی شد و دقایقی بعد با اين نوجوانان که به احترام کلام وحی عبا بر دوش انداختند و با شوخی و خنده در کنار هم نشستند گفتگوی صمیمانه‌ای شكل گرفت كه آغاز اين گفتگو با صلوات دسته‌جمعی آن‌ها همراه بود.
حضور معنوی اساتید برجسته قرآنی استان همچون «مجید وفاپور» و «سلیمان بهاری» در کنار این نوجوانان آتیه‌دار حائز اهمیت بود؛ چرا كه اين امر نشان می‌دهد اگر اساتید و مربیان قرآنی همواره خود را در کنار قرآن آموزان بدانند و همراه آن‌ها باشند آثار این همراهی در جزءبه‌جزء زندگی قرآن آموزان دیده خواهد شد.

اهميت آموزش قواعد تجويد در دوران ابتدايی تحصيل

محمدباقر حق‌شناس نوجوان 13 ساله اولین نفری بود که باب سخن را باز کرد. وی که در گروه الف توانسته در سبک استاد «منشاوی» رتبه برتر را به دست آورد به خبرنگار ایکنا گفت: مشغول حفظ قرآن بودم که با مؤسسه مدینه‌الرسول قزوین و استاد بهاری آشنا شدم. بعد از مدتی جذب رشته قرائت شدم و به‌مرور آموزش‌های تخصصی را در این رشته و در سبک استاد منشاوی دنبال کردم که در نهایت با برتری در مسابقات شوق تلاوت که در ابتدای بهمن‌ماه برگزار شد، توانستم جزء نفرات برتر شده و به مرحله نهایی راه پیدا كنم.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی در سطح مدارس بسیار مهم است می‌گوید: معضلی که در مدارس وجود دارد این است که دانش آموزان در دوران ابتدایی به صورت غيرتخصصی به روخوانی قرآن می‌پردازند و در بسیاری از مواقع در هنگام خواندن اشتباهاتی هم دارند و تازه بعد از دوران ابتدايی در پایه هفتم برخی از قواعد تجویدی به دروس اضافه‌ می‌‌شود.
حق‌شناس با تأکید بر اینکه باید خیلی زودتر و در مقاطع ابتدایی برخی قواعد ساده تجویدی قرآن به دانش آموزان آموزش داده شود تا آن‌ها با روخوانی درست قرآن آشنا شوند، عنوان می‌کند: بعد از گذشتن از سال‌های کودکی و ورود به دوران نوجوانی فرصت و شوق یادگیری نیز کمتر خواهد شد.
بیان این نکته از سوی محمدباقر حق‌شناس که معلم و مربی قرآن در مدرسه در ابتدای کلاس 10 دقیقه به وی فرصت می‌دهد تا قواعد تجویدی و وقف و ابتداء را به دانش آموزان و همکلاسی‌هایش آموزش دهد، باعث بیان خاطره‌ای شیرین دوران نوجوانی از سوی استاد مجید وفاپور شد که لبخند را به لب‌های یکایک حاضران نشاند؛ وی عنوان کرد: بنده به دلیل ارتباط خوبی که از همان دوران نوجوانی با قرآن داشتم در زمان مدرسه هم با همکلاس‌هایم نشست‌ها و دورهمی‌های قرآنی‌ دانش‌آموزی برگزار می‌کردم.
وفاپور ادامه می‌دهد: یادم می‌آید معلم قرآن آن سال‌ها، مرا مسئول کرده بود که در امور قرآنی به همکلاسی‌هایم کمک کنم؛ این کمک کردن‌ها در زمینه روخوانی و قرائت و امور دیگر بعضاً تا جایی بود که دانش آموزان می‌آمدند تا من اشکالاتشان را رفع کنم؛ اما در پایان‌ترم در همان درس که زحمت بسیاری هم در طول سال برای آن کشیده بودم نمره 18 گرفتم. معلممان هم وقتی با اعتراض من مواجه شد با آرامش بسیار گفت نمره 20 فقط برای خداست!

ایکنا میزبان نوجوانان برگزیده مسابقات شوق تلاوت شد+ عکس

جامعه قرآنی به اخلاق قرآنی توجه ويژه داشته باشند

محمد آقاجانی قاری 16 ساله برتر کشوری دیگر مهمان ایکنا بود. وی که از روستایی در منطقه قاقازان به شوق قرآن راه طولانی را طی می‌کند و هفته‌ای دو روز برای کسب آموزش‌های قرآنی به قزوین می‌آید گفت: شاید مهم‌ترین مشوق و همراه من عمويم بوده چرا که وی باعث شد تا استعداد قرائت در من شناسایی شود و همواره در اين راه همراه من بوده است. در مسابقات شوق تلاوت سال گذشته در گروه ب سبک استاد «شحات انور» رتبه چهارم را به دست آوردم اما امسال با تلاش و ممارست بیشتر رتبه دوم این رشته را از آن خود کرده و به مرحله نهایی راه پیدا کردم.

وی ادامه می‌دهد: نمی‌توان کسی را به‌اجبار در این مسیر قرار داد بلکه باید خود فرد دوست داشته باشد که این امر با تشویق اطرافیان میسر خواهد شد. همین تشویق باعث می‌شود تا فرد در همه امور زندگی خود تلاش کند تا اخلاق، روحیه قرآنی و سبک زندگی مناسب را سرلوحه خود قرار دهد چرا که افراد قرآنی زیر ذره‌بین دیگران قرار دارند و لحظه‌به‌لحظه زندگی آن‌ها مورد توجه جامعه است.

امیرحسین باجلان دیگر نوجوان برتر قرآنی استان در معرفی خود گفت: از 13 سالگی به‌صورت تخصصی در وادی قرآن و قرائت وارد شدم و اینک در سن 18 سالگی توانسته‌ام در مسابقات نیمه‌نهایی شوق تلاوت در گروه الف سبک استاد «منشاوی» بر دیگر رقیبان پیشی گرفته و به مرحله نهایی که در کربلای معلی برگزار خواهد شد راه يابم.

وی با تأکید بر اینکه اساتید و مربیان قرآنی باید نسبت به اخلاق قرآنی و رعایت آن توجه بیشتری داشته باشند گفت: تقویت اخلاق قرآنی در جامعه می‌تواند آثار بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد لذا این نکته مهم و اساسی باید همواره مورد توجه همه به‌ویژه اساتید، مربیان و فعالان قرآنی باشد.

امیرعباس برزگر 14 ساله كه در گروه الف سبک استاد «مصطفی اسماعیل» حائر رتبه شده بود، از نشاط کلاس‌های قرآنی گفت و آن را یکی از علل اصلی حضور در مسیر قرآنی برشمرد.

ایکنا میزبان نوجوانان برگزیده مسابقات شوق تلاوت شد+ عکس

حضور پدر و پسر قرآنی در ايكنا

از نکات جالب این بزم حضور پدر و پسر قرآنی بود. محمدمهدی بهاری فرزند 12 ساله استاد بهاری که یکی از برترین قاریان نوجوان است و سال گذشته نیز رتبه نخست را به دست آورده و در این دوره از مسابقات در رشته تلاوت آزاد توانسته گوی سبقت را از دیگر شرکت‌کنندگان برباید و بر جایگاه نخست بنشیند از فعالیت خود و تلاش و انگیزه‌اش مي گويد: حضور پدرم در کسوت استادی غنیمت و فرصت بزرگی است که بسیار بابت آن شاکرم.

محمدمهدی در پاسخ به این سؤال که چه تفاوتی میان پدری که استاد قرآنی باشد با دیگر پدران وجود دارد، عنوان کرد: آنچه از این موضوع مهم‌تر است داشتن انگیزه در خود فرد است. بسیاری از افراد با وجود داشتن اساتیدی که با آن‌ها نسبت نزدیک دارند به دلیل نداشتن انگیزه و همت نتوانسته‌اند در این مسیر قرار بگیرند و بعد از مدتی می‌روند. من تلاش می‌کنم همیشه انگیزه قرآنی را تقویت و از راهنمایی‌های استاد و پدر عزیزم بهره‌مند شوم.

ضرورت توجه به استعداديابی قرآنی

ابوالفضل برزگر 12 ساله کلاس ششم از دیگر مهمانان ایکنا بود. وی با بیان اینکه 2 سال است وارد فعالیت‌های قرآنی شده است، گفت: با حمایت والدین و به‌ویژه مادرم كه از مهم‌ترین مشوق‌های قرآنی من است توانستم در سبک استاد «مصطفی اسماعیل» گروه ب رتبه دوم را به دست آورم.

وی گوش دادن به آیات قرآنی را خیلی مهم می‌داند و می‌گوید: در خانه بسیار به تلاوت‌های استاد «مصطفی اسماعیل» گوش‌داده و با آن تکرار می‌کنم.

بهنام سلیمانی نیا 16 ساله آخرین مهمان قرآنی ایکنا بود که در گروه ب سبک استاد «منشاوی» حائز رتبه‌ برتر شده بود. وی که بیش از 3 سال است به‌صورت حرفه‌ای وارد وادی قرائت قرآن شده، می‌گويد: حضور استاد بهاری و تلاش‌های وی برای ارتقاء نوجوانان قرآنی بسیار قابل‌تقدیر است چرا که ايشان خود را در این عرصه وقف کرده و موجب درخشش بسیاری از نوجوانان استان در مسابقات کشوری شده است.

وی برخورد صحيح با قرآن آموزان و جذب آن‌ها با اخلاق نیکو را از مهم‌ترین علل گرایش افراد به کلاس‌های قرآنی دانسته و عنوان می‌کند: اخلاق قرآنی باید توسط مربیان و اساتید در محیط کلاسی بیشتر مورد توجه باشد چرا که گاه کم‌کاری در این موضوع دیده می‌شود. از سوی دیگر بسیاری از دانش آموزان دارای استعدادهای خوبی برای ورود به عرصه قرائت هستند اما استعدادیابی مناسب صورت نمی‌گیرد و همین امر موجب می‌شود آن‌ها نتوانند در این موضوع ورود جدی داشته باشند. لذا نیاز است ظرفیت‌ها و استعدادیابی لازم صورت بگیرد تا به این سمت هدایت شوند.

ایکنا میزبان نوجوانان برگزیده مسابقات شوق تلاوت شد+ عکس

بركت حضور قاريان نوجوان در ايكنا

مهدی گلدوزها، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قزوین که از ابتدای این دیدار در جمع مهمانان حاضر بود، خطاب به این نوجوانان قرآنی می‌گوید: حضور شما در  ایکنا یک اتفاق به‌یادماندنی‌ است که همواره در اذهان خبرنگاران و کادر حاضر در خبرگزاری خواهد ماند.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی و داشتن تخصص در رشته‌های مختلف توسط شما بسیار عالی و قابل‌تقدیر است، خاطرنشان می‌کند: امیدوارم در آینده یکایک شما در علوم روز تخصص پیدا کرده و به مسئولان متخصص، متعهد و انقلابی تبدیل شوید.
بعد از اتمام گفت‌وگو یکایک  نوجوانان برتر کشوری آیاتی را به انتخاب خود با صوتی دل‌نشین قرائت کردند و صحنه‌های به‌یادماندنی را برای پایان این مهمانی باشکوه آفریدند.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین در پایان بار دیگر ضمن تبريك به برگزیدگان مرحله نیمه‌نهایی مسابقات شوق تلاوت، برای آن‌ها در مرحله نهایی آرزوی موفقیت كرد.

گزارش از رقیه ملاحسنی

captcha