تجلیل از فعالان قرآن و عترت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خراسان رضوی
کد خبر: 3687245
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
در مشهد صورت گرفت؛

تجلیل از فعالان قرآن و عترت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خراسان رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی: فعالان قرآن و عترت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خراسان رضوی طی مراسمی در مشهد مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سومین گردهمایی تقدیر از فعالان قرآن و عترت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خراسان رضوی،‌ امروز، 11 بهمن ماه در دانشگاه فردوسی برگزار شد.

در این مراسم،‌ رویا بخشی‌زاده، دبیر ستاد احیای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی اظهار کرد: مبنای ارزیابی فعالیت‌های قرآنی این ستاد گزارش ناظران ستاد در طول سال، گزارش‌های دبیران کانو‌ن‌ها و فرم ارزیابی که پایان سال تحصیلی در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد، بوده است.
وی با اشاره به اینکه ارزیابی توسط یک تیم شش نفره طی دو ماه انجام شده است، افزود: ما نمره ذهنی به فعالیت قرآنی نمی دهیم، بلکه ملاک ما فرم ارزیابی همراه با مستنداتی که عرض شد، است.
بخشی زاده با بیان اینکه متاسفانه شاهد توقف و افول فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و رشد آن در موسسات هستیم، ادامه داد: طبق ارزیابی سال گذشته، بالاترین نمره دانشگاه‌ها 52.28، موسسات 60.35 و دانشگاه‌های شهرستان‌ها 57.50 بوده در حالی که ملاک نمره برتر 70 به بالا است.

سومین گردهمایی تقدیرازفعالان قرآن وعترت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برگزار شد
دبیر ستاد احیای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی تصریح کرد: سه مشکل عمده در این بخش وجود دارد که شامل عدم حمایت مادی و معنوی مسئولان، عدم همکاری دانشجویان در حوزه قرآن و عترت و عدم ارتباط موثر با ستاد احیاء است.
وی بیان کرد: البته اداره کل اوقاف و امو خیریه خراسان رضوی در مسیر پیشبرد فعالیت های قرآنی کمک بسزایی کرده است که از آن جمله می‌توان به حمایت در برگزاری مسابقات قرآن و تجهیز کردن نمازخانه دانشگاه‌های متقاضی به قرآن و برگه‌های ختم قرآن که مورد استقبال دانشجویان هم قرار گرفته است، اشاره کرد.

بخشی‌زاده افزود: رویکرد ستاد، احیای تقویت فعالیت های دانشجویی با ایده‌های نو و دور شدن از فعالیت‌های معمول است که همه ساله از سوی سازمان‌ها ابلاغ می‌شود. لذا احیای این امر نیازمند حمایت معنوی مسئولان است.
در بخش دیگری از این گردهمایی مظفری، نماینده دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان اظهار کرد: با وجود فعال بودن دانشگاه آزاد، متاسفانه فعالیت های آن به چشم نیامده از طرفی یک شکاف عمده بین فعالیت های معارفی و قرائت وجود دارد.
در ادامه جامی، نماینده دانشگاه تابران نیز تعاملات بیشتر و حضور محسوس ستاد احیای فعالیت‌های قرآنی با دانشگاه‌ها را خواستار شد.
همچنین میثم لعل‌عوض‌پور، مدیر اجرایی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر فضای مجازی عاری از محتوای قرآنی است و این خلاء احساس می شود لذا باید در این خصوص خالصانه ورود پیدا کرد و نهضت قرآن آموزی را بین دانشگاهیان ترویج داد.
در ادامه حجت‌الاسلام احمد ترابی، رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه محور انقلاب ما قرآن و عترت بوده است، گفت: با مدیریت صحیح از یک دریا، می‌شود اقتصاد یک کشور را تامین کرد. اما با وجود دریای معارف قرآن هنوز نمی‌دانیم چطور از آن بهره ببریم.

وی عنوان کرد: اگر خداوند به ما بگوید انقلاب شد و بعد از آن برای کتاب من چه کرده‌اید؟ نه تنها پاسخی نداریم که حتی در روخوانی آن اکثرا با مشکل مواجه هستیم.

سومین گردهمایی تقدیرازفعالان قرآن وعترت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برگزار شد

وی نسبت به کار مفهومی در عرصه فعالیت های قرآنی تاکید کرد و گفت: در حوزه معارف قرآن نیازمند کار تدبری و دادن طرح هستیم.

در بخش دیگری از این جلسه حجت‌الاسلام محمد احمد‌زاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: برای حاکمیت قرآن انقلاب کردیم و با توجه به آیات قرآن یکی از مفاهیم اصیل قرآنی کفر به طاغوت و ایمان به الله است.

وی اظهار کرد: این مصادیق اصیل قرآنی باید به گفتمان رایج در جامعه تبدیل شود که دانشجویان فرهیخته برای گسترش در این زمینه کمک به سزایی خواهند کرد.

در بخش دیگری از این نشست دانشور، مسئول مرکز حفظ قرآن شهید شهریاری دانشگاه فردوسی با بیان اینکه این مرکز در سال 85 راه‌اندازی و تاکنون به صورت مستمر فعالیت داشته است، گفت: متاسفانه با وجود فعالیت‌های چشمگیر این مرکز در حوزه قرآن، همواره مورد کم لطفی مسئولان بوده‌ایم و پتانسیل عظیم فعالیت‌های قرآنی به دلیل عدم حمایت مسئولان در دانشگا‌ه ها همچنان بالقوه باقی مانده است.

شریفیان، نماینده کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از همکاری معاونت فرهنگی ناامید شده‌ایم، عنوان کرد: مسئولان فقط شعار می‌دهند و اگر با این اوضاع پیش برویم در حوزه مباحث قرآنی وضعیت‌مان رو به افول می‌گراید، از طرفی ایمن‌سازی نسل جوان با قرآن موثر است که اگر این اتفاق نیفتد دیگر کاری از پیش نخواهیم برد.

ساربان، دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه اسفراین در ادامه افزود: توسعه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه ها توجه مسئولان را می‌طلبد اما در حال حاضر می‌بینیم که به دلیل عدم این توجهات، وضعیت قرآنی در جامعه خوب نیست و جز در مراسم ترحیم، قرآن در کنج طاقچه‌ها خاک می‌خورد.

ساربان ادامه داد: نوع نگاه تقدس‌گرایانه به قرآن جوابگو نیست وگرنه پس از گذشته حدود 40 سال از انقلاب، باید شاهد نتایج مطلوب‌تری از ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه بودیم.

وی گفت: تا هنگامی که به دنبال کار تزئینی در حوزه فعالیت های قرآنی باشیم کاری از پیش نخواهیم برد بلکه باید به سمت فراهم آوردن زمینه تدبر و عملی کردن قرآن در زندگی حرکت کنیم.

گفتنی است، در پایان این نشست از 28 دانشگاه، موسسه آموزش عالی و فعالان قرآنی دانشگاه‌ها در حوزه قرآن وعترت تجلیل به عمل آمد.

captcha