وجود چهارچوب خاص اجرای مقامات در ترتیل/ به مسابقات این رشته بها داده شود
کد خبر: 3687517
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

وجود چهارچوب خاص اجرای مقامات در ترتیل/ به مسابقات این رشته بها داده شود

گروه فعالیت‌های قرآنی - پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به اینکه برای پیشرفت در زمینه تلاوت ترتیل باید جلسات قرآنی با تغییر رویه به این نوع تلاوت بیشتر بپردازند، گفت: مبحث مقامات قرآن بیشتر برای قرائت تحقیق پیگیری می‌شود ولی اگر جلساتی در همین قالب برای تلاوت ترتیل برگزار شود و همچنین به مسابقات این رشته بها داده شود، نتیجه‌ مطلوبی‌ به دنبال دارد.

حسن هادیزاده، پیشکسوت و مدرس قرآن کریم در گفت‌وگو با (ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه بحث ترتیل‌خوانی در کشور ما جا نیفتاده است، ابراز کرد: برخلاف سایر کشورها که از تلاوت ترتیل استقبال زیادی می‌شود در کشور ما استقبال از این نوع تلاوت آنگونه که باید مطلوب نیست و رویکرد نوجوانان قاری هم به سمت قرائت تحقیق است.
وی با اشاره به اینکه رویکرد مسئولان قرآنی کشور هم به سوی قرائت تحقیق است، عنوان کرد: هرچه مسئولان ما به امری اهمیت دهند، رویکر مردم هم به همان سمت خواهد رفت اما باید توجه کرد که تبلیغ هم بسیار اثرگذار است.
هادیزاده با اشاره به اینکه در مسابقات قرآن بهترین جوایز به رشته قرائت تحقیق تعلق دارد، ابراز کرد: مردم به این مبنا عادت کرده‌اند و استقبال خوبی از تلاوت ترتیل نشان نمی‌دهند و این نوع تلاوت بیشتر به ایام ماه مبارک رمضان اختصاص یافته است.
ترتیل در مسیر خوبی حرکت نمی‌‎کند
این قاری قرآن کریم با بیان اینکه ترتیل در مسیر خوبی حرکت نمی‌کند، تصریح کرد: مسئولان قرآنی باید توجه بیشتری نسبت به این موضوع از خود نشان دهند تا قاریان هم به سمت تلاوت ترتیل جذب شوند.
وی با اشاره به اینکه برای پیشرفت در زمینه تلاوت ترتیل باید جلسات قرآنی نیز بیشتر به این نوع تلاوت بپردازند و تغییر رویه دهند تا معیار، تنها قرائت تحقیق نباشد، افزود: مبحث مقامات قرآن بیشتر برای قرائت تحقیق پیگیری می‌شود، ولی اگر جلساتی در همین قالب برای تلاوت ترتیل برگزار شود، نتیجه‌ مطلوبی‌ را به دنبال دارد.
این مدرس قرآن کریم با اشاره به اینکه اجرای مقامات در تلاوت ترتیل از چهارچوب خاصی برخوردار است، ابراز کرد: در قرائت تحقیق سه مبحث شروع، اوج و فرود وجود دارد که تلاوت را متفاوت می‌کند اما در ترتیل چنین شاخصه‌هایی وجود ندارد.
هادیزاده با بیان اینکه در تلاوت ترتیل، مردم تفاوت نغمات را خیلی احساس نمی‌کنند، عنوان کرد: حس نکردن تفاوت نغمات، تلاوت را برای مخاطبان خسته‌کننده نشان می‌دهد، بنابراین قاریان کمتر به سمت ترتیل می‌روند، اما اگر بتوان ترتیل پرتحریری اجرا کرد، افراد بیشتری جذب این رشته می‌شوند.
چگونگی توجه به معنامحوری در تلاوت ترتیل
این قاری قرآن در رابطه با جایگاه تلاوت معنامحور در ترتیل نیز گفت: در تلاوت ترتیل می‌توان معنامحوری را بهتر کار کرد اما این امر بستگی به خود قاری دارد که چه میزان نسبت به معنا و تلاوت ترتیل مهارت دارد، از طرفی اغلب قاریان بیشتر بر روی زیبا خواندن تمرکز کرده و نسبت به معانی توجه خاصی ندارند.
هادیزاده با اشاره به اینکه در تلاوت ترتیل، مقامات گوناگونی وجود دارد، افزود: به همین دلیل توجه به تلاوت معنامحور به راحتی می‌‌تواند در تلاوت ترتیل لحاظ شود، در اصل صدا و توانمندی خود قاری باید بالا باشد تا مرتل به یکی از برترین‌های جهان اسلام تبدیل شود.
کسب رتبه در مسابقات و توقف پیشرفت قاری
وی با اشاره به اینکه قالب افرادی که در مسابقات شرکت می‌کنند و مقام می‌آورند بعد از کسب رتبه روند پیشرفت آنان متوقف می‌شود، تصریح کرد: قاریان ما حد ایده‌آل قرائت قرآن را کسب مقام بین‌المللی و کشوری می‌دانند و وقتی به این مقام دست پیدا کردند دیگر در مسابقات شرکت نمی‌کنند و خود را در آخر خط می‌دانند که همین امر موجب می‌شود دیگر به دنبال پیشرفت نباشند.
این مدرس قرآن کریم با بیان اینکه در رشته ترتیل، مسابقات در مرحله کشوری متوقف می‌شود، ابراز کرد: یکی از ضعف‌هایی که موجب شده استقبال از رشته ترتیل کاهش یابد، نبود این مسابقه در مراحل بالاتر است، اگر این مسئله در مسابقات ترتیل‌خوانی حل شود، استقبال قاریان هم بیشتر خواهد شد.
توجه به نیازهای بانوان قرآنی
هادیزاده با بیان اینکه باید به برنامه ها و جلسات قرآن بانوان خیلی بیشتر از وضعیت کنونی بها داده شود، تشریح کرد: بسیاری از بانوان در فضای جلسات قرآن کریم مهارت پیدا می‌کنند و فضای دیگری برای رشد آنان وجود ندارد.
وی ادامه داد: جلسه تخصصی در رشته ترتیل و تحقیق برای بانوان وجود ندارد که وقتی علاقه‌مندان دوره‌های تجویدی را می‌گذراند خود را در آن عرصه قوی کنند، اگر جایی برای عرضه این توانایی وجود نداشته باشد، شخص انگیزه خود را از دست می‌دهد.
انتهای پیام

captcha