مروری بر زندگی «شیخ تهامی» استاد قرائات قرآن مراکش
کد خبر: 3687940
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶

مروری بر زندگی «شیخ تهامی» استاد قرائات قرآن مراکش

گروه بین‌الملل: «شیخ تهامی راجی هاشمی»، از اساتید و کارشناسان برجسته علوم قرآنی و قرائات قرآن مراکش بود که هفته گذشته پس از عمری مجاهدت در راه خدمت به قرآن در سن 82 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

مروری بر زندگانی استاد قرائات قرآنی مراکشبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری marocpress.com؛ شیخ تهامی راجی از اساتید برجسته علوم قرآنی و از کارشناسان زبده حوزه مطالعات قرآنی بود که در سال 1936 میلادی در روستای «بهالیل» از توابع شهر «صفرو» این کشور دیده به جهان گشود.

وی که در طول عمر بابرکت خود صدها قرآن‌آموز در رشته‌های مختلف قرآنی تربیت کرد، طی سال‌های 1972 تا 1974 به عنوان استاد آموزش عالی قرائت‌های قرآنی و دروس زبان‌شناسی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی شهر «رباط»، پایتخت مراکش تدریس کرد.

استاد کرسی قرآن در دانشکده ادبیات دانشگاه «محمد پنجم» شهر رباط، استاد کرسی قرائت‌های قرآنی در مسجد «حسن دوم» در کازبلانکا و ارائه مباحث و موضوعاتی در حوزه علوم و قرائات قرآنی از رسانه‌های رسمی مراکش از جمله فعالیت‌های علمی وی به شمار می‌رود.

فعالیت این عالم برجسته قرآنی تنها به دانشگاه‌ها و مساجد مراکش خلاصه نمی‌شد، بلکه وی به عنوان استاد میهمان در دانشکده ادبیات دانشگاه «بوردو» فرانسه، دانشگاه سوم و دانشکده ادبیات و علوم اسلامی شهر انجامنا، پایتخت جمهوری چاد و مدرسه عالی قرائت‌های قرآنی در شهر «صنعا»، پایتخت یمن نیز تدریس کرد و برگزاری جلسات آموزشی با نظارت سازمان علمی آموزشی و فرهنگی کشورهای عربی و تدریس در آموزشگاه عالی رسانه و روزنامه‌نگاری رباط از دیگر افتخارات این استاد برجسته علوم و قرائات قرآن بود.

«المهذب في ما وقع في القرآن من المعرب»، «التعريف في اختلاف الرواة عن نافع»، «القراءات والوقف القرآني»، «مذاهب القراء في ياء الإضافة» از مهم‌ترین تحقیقات و پژوهش‌های وی به شمار می‌رود.

پیکر شیخ تهامی راجی کارشناس و استاد پژوهش‌های قرآنی مراکش  هفته گذشته با حضور جمع کثیری از شخصیت های عالمی و سیاسی مراکش تشییع شد و در قبرستان «سیدی بلعباس» شهر «سلا»ی مراکش آرام گرفت. عبدالاله بنکیران، نخست وزیر سابق مراکش از جمله شخصیت‌های حاضر در مراسم تشییع این شخصیت برجسته علوم قرآنی بود.

سعد الدین عثمانی، نخست وزیر مراکش و دبیرکل حزب عدالت و توسعه این کشور نیز با صدور پیامی در شبکه‌های اجتماعی، درگذشت شیخ تهامی، از علمای برجسته قرائات قرآنی را تسلیت گفت.

تصاویری از مراسم تشییع پیکر شیخ تهامی راجی

مروری بر زندگانی استاد قرائات قرآنی مراکش

مروری بر زندگانی استاد قرائات قرآنی مراکش

 مروری بر زندگانی استاد قرائات قرآنی مراکش

captcha