پایان کارگاه کتابت سوره فجر توسط هنرمندان کشوری
کد خبر: 3688015
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
در موزه قرآن آستان قدس رضوی صورت گرفت؛

پایان کارگاه کتابت سوره فجر توسط هنرمندان کشوری

گروه فرهنگی: کارگاه سه روزه کتابت سوره فجر و تذهیب قرآن کریم که از تاریخ 12 الی 14 بهمن‌ماه، در موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی برگزار شده بود، به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، کارگاه سه روزه کتابت سوره فجر و تذهیب قرآن کریم که از تاریخ 12 الی 14 بهمن‌ماه، در موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی برگزار شده بود، به کار خود پایان داد.
محمد ظریف‌صدر، مسؤل نگارخانه رضوان مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه به مناسبت دهه فجر جمعی از هنرمندان خوشنویس و تذهیب را با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری، سازمان کتابخانه‌ها و موزه‌های آستان قدس رضوی و دارالکتاب جمهوری اسلامی ایران، برای کتابت سوره فجر، از سراسر کشور دعوت کردیم، که از تاریخ 12 الی 14 بهمنماه در یک کارگاه سه روزه خلق اثر کنند.

پایان کارگاه کتابت سوره فجر توسط هنرمندان کشوری

وی با بیان اینکه دو روز اول این کارگاه با حضور 15 نفر از هنرمندان خوشنویس و تذهیب مشهدی برگزار شد، ادامه داد: روز آخر این کارگاه، 15 نفر از کاتبان کشوری به کتابت سوره فجر پرداختند.
ظریف‌صدر با تأکید بر اینکه این کاتبان یا اساتید مکتب هنری رضوان، یا داوران جشنواره دو سالانه تذهیب و یا برگزیدگان این جشنواره هستند، ابراز کرد: این برگزیدگان از شهرهایی همچون قم، تهران، اصفهان، یزد، کاشان و..... در مشهد حضور یافتند و به کتابت پرداختند.
مسؤل نگارخانه رضوان مشهد با اشاره به اینکه این خوشنویسان بیشتر به خط‌های نسخ، ثلث و نستعلیق به کتابت سوره فجر پرداختند، بیان کرد: آثار برگزیده کاتبان بعد از تذهیب دوباره، در مناسبت ویژه‌ای در کتابخانه آستان قدس رضوی و نگارخانه رضوان به نمایش در خواهد آمد.
در ادامه فرهاد شیرخانی، هنرمند خوشنویس مشهدی در خصوص کتابت سوره فجر، اظهار کرد: در کتابت سوره فجر از ترکیب سه خط نسخ، ثلث و محقق استفاده کردم.
وی با بیان اینکه بیش از 15 سال است که خوشنویسی می‌کنم، ادامه داد: فرصت بسیار خوبی برای ما هنرمندان خوشنویس پیش آمده تا در حرم رضوی کتابت قرآن کنیم، این حسی وصف‌ناشدنی است، اینکه در یک مکان مقدس به خطاطی یک سوره مبارک بپردازیم.

پایان کارگاه کتابت سوره فجر توسط هنرمندان کشوری
در ادامه زهرا میبدی، هنرمند خوشنویس از قم، در خصوص حس و حال کتابت در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: بیش از 10 سال که به صورت تخصصی خط نسخ را کار می‌کنم، هیچ حسی بالاتر از این نیست که در کنار مضجع شریف امام رضا(ع) کتابت قرآن را انجام دهم، به نظر من این توفیقی است که شاید نصیب هر کسی نشود.
وی ادامه داد: نسخ یکی از خط‌های عربی است که بیشتر در کتابت قرآن و ادعیه به کار می‌رود و به خاطر ساده و روان بودن آن مورد پسند مخاطبان و همچنین هنرمندان قرار می‌گیرد.
حبیب الله اسلامی، خوشنویس از تهران، در ادامه ابراز کرد: بیش از 25 سال است که به صورت حرفه‌ای خوشنویسی انجام می‌دهم و سوره فجر را به خط ثلث و نسخ خطاطی کردم.
وی با اشاره به اینکه خط نسخ و ثلث بیشتر در کتابت قرآن کریم مورد استفاده هنرمندان است، اظهار کرد: این خط‌ها از ویژگی‌های بسیاری برخوردار‌ند اما چون در نوشتن و خواندن ساده و روان است، مخاطب و هنرمند خوشنویس راغب به استفاده از آن هستند.
اسلامی گفت: یکی از آرزوهایم کتابت قرآن در حرم امام رضا(ع) بود که امروز محقق شد، به نظر من هیچ توفیقی بالاتر از کتابت کلام وحی آن هم در این مکان مقدس نیست.
همچنین علرضا یوسفی، هنرمند خوشنویس از کاشان، در خصوص کتابت سوره فجر در حرم امام رضا(ع)، اظهار کرد: پدرم خوشنویس بود و من نیز از بچگی عاشق این هنر شدم و در حال حاضر بیش از 10 سال است که خوشنویسی می‌کنم.

پایان کارگاه کتابت سوره فجر توسط هنرمندان کشوری
وی با اشاره به اینکه حرفه تخصصی او در خط نسخ است، ادامه داد: توفیق خاصی نصیبم شد که برای اولین بار در کنار مضجع شریف امام رضا(ع) به کتابت قرآن کریم بپردازم.
محمدتقی اسدی دیگر هنرمند خوشنویس از قم در خصوص این کتابت،افزود: سوره فجر را با خط محقق خوشنویسی کردم.
وی با بیان اینکه خط محقق نزدیکی بسیاری به خط نسخ و ثلث دارد، ابراز کرد: خط محقق فقط در نوع اعراب‌ها، سطح و ارسال کمی با خط نسخ و ثلث متفاوت است.
وی با تأکید بر اینکه حدود 30 سال است که خطاطی می‌کند، بیان کرد: کتابت قرآن کریم در حرم امام رضا(ع) قسمت هر کسی نمی‌شود. هر دفعه که به حرم دعوت می‌شوم، احساس می‌کنم عنایت خاصی از سوی امام رضا(ع) به من شده است، این یک امتیاز و جایزه‌ای است که به خطاط‌ها داده شده تا در فضای معنوی حرم امام رضا(ع) اثری خلق کنند.
در ادامه گفت‌وگو طاهر نبی‌زاده، هنرمند تذهیب، اظهار کرد: در این کارگاه سوره حمد استاد هادی ذوالریاستین را تذهیب می‌کنم.
وی با اشاره به اینکه هنر تذهیب هنری تزیینی است، بیان کرد: تزییناتی همچون نقوش گل، برگ، ترنج‌ها شمسه‌ها و ...از جمله موارد به کار رفته در هنر تذهیب است که باعث زیبایی خط می‌شود.

پایان کارگاه کتابت سوره فجر توسط هنرمندان کشوری
نبی‌زاده با بیان اینکه این هنر در کتابت قرآن کریم استفاده بسیاری می‌شود، ادامه داد: خطاطی یا تذهیب در حرم مطهر احساس خوبی به انسان می‌دهد و آن هم به دلیل این مکان مقدس است.
این هنرمند تذهیب گفت: این احساس وصف‌ناشدنی است، اینکه هنرمند خارج از دنیای مادی و در خلوتی عارفانه در کنار حرم امام رضا(ع) اثری را خلق کند.
رضا مهدوی، هنرمند تذهیب از مشهد با بیان اینکه حدود 20 سال است که با مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی همکاری دارد، ابراز کرد: این هنر در جلدسازی به خصوص جلدسازی قرآن کریم کاربرد فراوانی دارد.
وی با بیان اینکه خدا را شاکرم که این فرصت را به من داد تا در کنار حرم علی ابن موسی‌الرضا(ع) خلق اثر کنم، گفت: من معتقدم که این رویداد، اتفاقی نیست و هنرگری در حرم امام رضا(ع) عنایت خاص می‌طلبد.

captcha