برگزاری کارگاه آموزشی «اقتصاد اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)» در جهاددانشگاهی اردبیل
کد خبر: 3688611
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰

برگزاری کارگاه آموزشی «اقتصاد اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)» در جهاددانشگاهی اردبیل

گروه اجتماعی: به مناسبت ایام الله دهه فجر، کارگاه آموزشی «اقتصاد اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره)» به همت معاونت فرهنگی، 15 بهمن ویژه جهادگران در جهاددانشگاهی استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، در این کارگاه آموزشی بهراد اسدی، مدرس دانشگاه با بیان اینکه پیدایش انقلاب اسلامی در ایران از عظیم ترین و تأثیرگذارترین پدیده های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر حاضر است افزود: انقلاب اسلامی با آگاهی‌هاى عمیقى که در مـیان مـلت‌هاى مسلمان جـهان بـه ویژه در کشورهاى اسلامى به وجود آورد زمـینه تـحولات سـیاسى ریشه دار چشم گیرى را فراهم آورد.
وی اظهار کرد: آنچه بیش از همه‌، مردم را در رژیم پهلوی رنج می‌داد، بی‌توجهی نظام حاکم به ارزش‌ها و عقاید اسلامی و توهین به سنن، آداب و رسوم اسلامی و فعالیت‌های ضداسلامی رژیم بود که موجب نا امیدی و عدم رضایت مردم می شد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: انقلاب ایران معنوی و برای برپایی عدل و اقتصاد اسلامی و در راستای حفظ منافع محرومین و گسترش مشارکت عمومی بود.
اسدی با بیان اینکه اسلام، رشد اقتصادی را در عین برپایی عدالت تضمین می‌کند اضافه کرد: حضرت امام خمینی(ره) در عرصه اقتصاد، تأکیداتی جدی بر توجه اسلام به عدالت اجتماعی دارد زیرا هم بر ساختار سیاسی و هم بر ساختار اجتماعی تاثیر گذار است.
وی با اشاره به اینکه اسلام به رشد عدالت‌محور اعتقاد دارد و اجرای آن در جامعه از اولویت هاست تصریح کرد: مراحل براندازی، انتقال قدرت و پاک سازی مهره های اصلی حکومت قبلی و تثبیت حکومت جدید که از مراحل وقوع هر انقلابی است به منظور سازندگی و تحقق آرمان های آن در انقلاب اسلامی ایران انجام گرفته است.
مدرس دانشگاه بزرگترین آسیب به یک انقلاب را انحراف از مسیر درست عنوان کرد و گفت: امروزه جامعه ما دچار دردهایی شده است که یکی از آن موارد، رواج بی تقوایی و عدم ترس از خدا است که موجب کمرنگ شدن انجام فساد در جامعه شده است.
اسدی به علل سقوط حکومت از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: از نظر آن حضرت، تباه شدن اصول اساسی، فریب کاری، مقدم داشتن فرومایگان و موخر قرار دادن فرزانگان از جمله عوامل افول حکومت است که البته هر یک از این ناشی از ضعف سیاسی و سوء مدیریت مسؤولان آن حکومت می باشد.
وی تصریح کرد: اگر مشکلات بیکاری، فساد اقتصادی و تبعیض در جامعه حل شود میزان رضایت مندی مردم و حضور پایدار آنها درعرصه های مختلف کشور بیشتر شده و رغبت به مهاجرت به خارج از کشور کاهش می یابد.
این مدرس دانشگاه افزود: امید آنکه جوامع اسلامی به اهداف اصیل حکومت الهی آگاه شده و در تحقق آن تلاش کنند تا عدل الهی در زمین مستقر گردد.
اسدی، جهاددانشگاهی را از نهادهای انقلابی و موفق در زمینه عمل به آرمان های انقلاب اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: این مجموعه با گام برداشتن در عرصه های فرهنگی، آموزشی ، علمی و تحقیقاتی توانسته است خدمات ارزنده ای به جامعه ارائه دهد.
وی با اعلام اینکه حضرت امام خمینی(ره) به عنوان پاسدار ارزش های اسلامی در همه جوانب اداره جامعه و از جمله اقتصاد به دنبال پایه ریزی نظام اقتصاد اسلامی بوده اند تصریح کرد: نظام اقتصادی اسلام دارای سمت و سو و اهداف مادی و معنوی معینی است که می توان آنها از جمله آنها به هدایت مردم به سمت اخلاق کریمه و ارزشهای معنوی، استقرار عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه، رشد استعدادها و شکوفایی قدرت ابتکار و خلاقیت انسانها، ریشه کن کردن فقر در جامعه، اولویت دادن به منافع و مصالح مستضعفان و محرومان و رسیدگی خاص به آنها، برآوردن نیازهای اقتصادی مشروع و معقول مردم، رشد و شکوفایی اقتصادی و بارور کردن تجارت، صنعت و کشاورزی و. . .، ایجاد رفاه، آسایش و امنیت اقتصادی برای عموم افراد جامعه، پرهیز از وابستگی اقتصادی به بیگانه و نفی سلطه اجانب بر اقتصاد کشور و گسترش مشارکت عمومی مردم بویژه مستضعفان و محرومان در اقتصاد اشاره کرد.
این مدرس دانشگاه افزود: از نظر حضرت امام(ره) اقتصاد، اصولاً در اسلام هدف نیست بلکه وسیله و ابزاری برای تکامل معنوی جامعه است. همچنین تبیین و پیاده کردن نظام اقتصادی اسلام بعهده علما و محققین اسلامی و کارشناسان مسلمان و متعهد است که باید اولاً نظام اقتصادی اسلام را مطابق نیازها، شرایط و مقتضیات روز از منابع اسلامی استخراج، تبیین و تدوین نمایند و ثانیاً طرحها و برنامه هایی برای تحقق آن ارائه دهند.

captcha