نذر سلامت در راه است/ پیگیری موقوفه‌های سلامت/ پیشگیری از کودک آزاری
کد خبر: 3688724
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
ایازی عنوان کرد:

نذر سلامت در راه است/ پیگیری موقوفه‌های سلامت/ پیشگیری از کودک آزاری

گروه سلامت: معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی و خیرین در برنامه‌های نظام سلامت از برنامه نذر سلامت و پیگیری موقوفه‌های راکد سلامت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، محمد هادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که صبح امروز ۱۶ بهمن ماه در محل این وزارتخانه برگزار شد به تشریح عملکرد و برنامه‌های اجتماعی وزارت بهداشت پرداخت.
 
ایازی تصریح کرد: اجتماعی شدن سلامت موضوع جدیدی نیست. سازمان جهانی بهداشت در ادوار مختلف به این موضوع تاکید کرده که باید مورد توجه تمام مدیران نظام سلامت در کشور‌های مختلف قرار بگیرد. به نظر می‌رسد در شبکه بهداشت به مسئله اجتماعی شدن سلامت نپرداختیم. در دولت دوازدهم با برنامه دکتر هاشمی، یکی از برنامه‌های محوری اجتماعی شدن سلامت بود.

وی افزود: اجتماعی شدن سلامت به این معنی است که اولا مردم باید در این امر در راستای سلامت خود مشارکت کنند. وقتی سبک زندگی مردم اصلاح شود، پیامد آن کاهش هزینه‌های درمانی خواهد بود. نزدیک به ۵ میلیون افراد دیابتی در کشور وجود دارند و ۵ میلیون نفر نیز در آستانه ابتلا به دیابت هستند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مشارکت می‌تواند فردی یا در قالب کانون‌ها باشد. در تهران یا برخی از نقاط کشور کانون‌های محلات تشکیل شده است و هر فردی بنا بر مسائلی که با آن مواجه است، عضو کانون‌ها می‌شود. فردی که دیابت دارد، عضو کانون دیابت و فردی که باردار است، عضو کانون مادر و کودک می‌شود. این کانون‌های سلامت محور می‌تواند به سلامت ساکنین محله کمک کند. موضوع بعدی سازمان‌های مردم نهاد سلامت هستند که در حال حاضر ۶۲۰ سازمان مردم نهاد سلامت داریم. این مراکز می‌توانند به بیماران کمک کنند.

ایازی بیان کرد: مسئله بعدی مشارکت مردم در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت است. وقتی نرخ موالید افزایش یافت و آموزش و پرورش با کمبود فضای آموزشی مواجه شد، این کمبود با مشارکت مردم برطرف شد. امروز به سمت میان‌سالی پیش می‌رویم و در نتیجه توسعه مراکز بهداشتی و درمانی یکی از الزامات جدی است که باید صورت بگیرد. بخشی از این کار بر عهده دولت است و بخشی دیگر نیاز به مشارکت مردم دارد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: الان حدود ۸۷۵ خیریه در حوزه سلامت داریم که این خیریه‌ها بیمارستان و خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت و درمانگاه و آزمایشگاه می‌سازند و به بیماران نیازمند نیز کمک می‌کنند. ارقامی که به بیماران کمک می‌شود بسیار قابل توجه است. در سال ۹۵ حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از طرف خیرین به نظام سلامت کمک شد.

وی ادامه داد: مشارکت سازمان یافته مردم در حوزه سلامت روز به روز در حال افزایش است. زیرا مردم می‌دانند در حال حاضر باید به مراکز بهداشتی و درمانی کمک کنند.

ایازی اظهار کرد: باید از ظرفیت سازمان‌ها و نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر به نفع نظام سلامت استفاده کنیم. شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وقتی تشکیل شد قرار بر این بود که نمایندگان دستگاه‌های مختلف در حضور رییس جمهور بگویند چه اقداماتی می‌توانند در راستای بهبود سلامت جامعه انجام بدهند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان این‌که وزارت ورزش و جوانان باید مراکزی در شهر‌ها ایجاد کنند تا موجب تحرک بیشتر جوانان و مردم شود، گفت: هرچقدر بتوانیم تحرک را بیشتر کنیم و هوای پاک در اختیار مردم بگذاریم، مردم کمتر بیمار می‌شوند. در حال حاضر در تصادفات رانندگی سالانه حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر فوت می‌کنند. در این سال‌ها حدود ۳۳۳ هزار نفر بنا بر آمار نیروی انتظامی بر اثر حوادث رانندگی مصدوم و مجروح شده و به مراکز درمانی منتقل می‌شوند. اگر هر مصدوم یا مجروح به طور متوسط ۵ روز در بیمارستان باشد باید ۵ بیمارستان هزار تخت‌خوابی برای مصدومین و مجروحین این حوادث داشته باشیم.

ایازی بیان کرد: در زلزله اخیر بخش عمده‌ای از نیاز‌های مراکز درمانی را با مشارکت بنگاه‌های اقتصادی مانند بانک‌ها برطرف کردیم. در تهران بانک صنعت و معدن ۵ پایگاه انتقال خون با مشارکت وزارت بهداشت ساخت. این مسئولیت‌های اجتماعی می‌تواند کمک‌های ارزش‌مندی به نظام سلامت کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارها، راه اندازی مجامع ملی سلامت است. مجمع ملی سلامت، مجمع سلامت استانی و ... که سه ضلع دارند. یک ضلع مردم شامل کانون‌های اجتماع محور و خیرین و سازمان‌های مردم نهاد هستند. ضلع دیگر دولت و وزارت بهداشت و استانداری‌ها و دستگاه‌های مختلف هستند و ضلع دیگر فرهیختگان و انجمن‌های علمی و روحانیون هستند که می‌توانند در فرهنگ‌سازی نقش جدی ایفا کنند. مجمع ملی سلامت در اسفند سال گذشته برگزار شد و مجمع بعدی در اردیبهشت ماه سال آتی برگزار خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت گفت: برنامه جدی ما در سال ۹۷ راه اندازی کانون‌های اجتماع محور و مجامع سلامت استانی خواهد بود.

پیش‌گیری از کودک آزاری

ایازی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اقدامات پیشگیرانه در راستای جلوگیری از کودک آزاری گفت: در جایی که کودک مورد آزار قرار می‌گیرد و در نتیجه فرد به بیمارستان منتقل می‌شود در بیمارستان خدمات درمانی مورد نیاز به کودک ارائه می‌شود، اما اقدامات فرهنگ‌ساز برای پیش‌گیری از کودک آزاری مربوط به دستگاه‌های دیگر است.

وی افزود: در مورد خشونت نیز باید گفت که این موضوع مربوط به دستگاه‌های دیگر است. بسیاری از تماس‌هایی که با ۱۱۰ گرفته می‌شود مربوط به نزاع‌های خیابانی است و این نشان می‌دهد که نیاز به اصلاح رفتار است.

جمع آوری کمک‌های مالی در فضای مجازی برای درمان بیماران

ایازی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره جمع آوری کمک‌های مالی برای درمان برخی بیماران بی‌بضاعت گفت: خیریه‌ها کمک‌های خوبی به مردم و بیماران ارائه می‌کنند. به تازگی هم شبکه ملی خیریه‌ها و شبکه‌های مردم نهاد شکل گرفته است. این شبکه‌ها در هماهنگی با هم این کار را انجام می‌دهند.

وی افزود: گاهی مشاهده می‌شود در فضای مجازی فراخوانی برای بیمار خاصی اعلام می‌شود و مردم به یک فرد مشهور اعتماد می‌کنند و کمک‌هایی انجام می‌دهند. این کار را تقبیح نمی‌کنیم. به تازگی جلسه‌ای هم گذاشتیم که بتوانند با کمک ما اقدامات بهتری انجام بدهند.

ایازی درباره حضور برخی افراد در تقاطع خیابان‌ها و جمع آوری کمک مردمی برای درمان بیماران بیان کرد: این افراد هم اگر در قالب خیریه‌ها فعالیت کنند مورد تایید ما هستند و در غیر این صورت خیر.

وضعیت مردم زلزله زده کرمانشاه

معاون وزیر بهداشت در ادامه این نشست خبری گفت: ۱۶ درصد از بانوان و ۱۲ درصد از آقایان در جامعه نشانه‌های افسردگی دارند. برای نشاط در جامعه کار‌های جدی از قبیل: اصلاح وضعیت اقتصادی و ایجاد اشتغال موثر است.

ایازی درباره وضعیت مردم کرمانشاه بعد از زلزله نیز بیان کرد: گزارشی مبنی بر فوت افراد به واسطه برودت هوا وجود ندارد. وضعیت مردم از جهت اسکان خوب نیست. یک سوم مردم هنوز در چادر زندگی می‌کنند. کمک‌های دولت و مردم نباید به مردم منطقه زلزله زده قطع شود.

جای خالی مشاوره روان‌شناسی و تحت پوشش بیمه نبودن این خدمات

معاون اجتماعی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نیاز جامعه به مشاوره روان‌شناسی گفت: در مراکز جامع سلامت، دفاتر مشاوره راه اندازی شده و این خدمات ارائه می‌شود. سازمان نظام روان‌شناسی هم مجوزی به روان‌شناسان در نقاط مختلف کشور داده شده است.

وی افزود: روان‌شناسان می‌گویند که باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند تا مردم به آن‌ها مراجعه کنند و خدمات مشاوره‌ای دریافت کنند. این کار در حال حاضر انجام نمی‌شود و افراد به علت مشکلات مالی به مشاورین مراجعه نمی‌کنند. در حال حاضر مراکز جامع سلامت با حداقل هزینه، خدمات مشاوره را ارائه می‌کنند.

آسیب‌های احتمالی به نوجوانان به واسطه بازی‌های رایانه‌ای

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره آسیب‌های احتمالی به نوجوانان به واسطه فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای گفت: عدد دقیقی درباره میزان خسارت این بازی‌ها به نوجوانان وجود ندارد، اما یکی از دغدغه‌های جدی ما همین موضوع است.

 وی در پاسخ به ایکنا مبنی بر وضعیت موقوفه‌های سلامت اظهار کرد: هنوز برخی از موقوفه‌ها را داریم که متاسفانه مبتنی بر نیت واقف نیستند. همچنین موقوفه‌ای مانند افشین نزدیک سه دهه است راکد مانده و هنوز هیچ اقدامی در مورد آن صورت نگرفته است. اما خوشبختانه با تعامل خوب وزارت بهداشت و سازمان اوقاف در حال انجام و به اتمام رساندن موقوفه‌های سلامت هستیم. باید بگویم که تمامی رقبات این موقوفه‌ها در صورتی ‌که نیت واقف در راستای سلامت بوده باشد نیز باید در حوزه سلامت صرف شوند.
captcha