واکاوی آرمان‌های انقلاب اسلامی
کد خبر: 3688808
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

واکاوی آرمان‌های انقلاب اسلامی

گروه معارف: انقلاب اسلامى ایران با هدف مبارزه با طاغوت و حکومت ستم شاهی پهلوی و اجراى احکام و ارزش‌‏هاى الهى، دفاع از حقوق مظلومان، رعایت عدالت اجتماعى، نفى تبعیض و... شکل گرفت و به پیروزى رسید و از میان اهداف مذکور، مهم ترین و اصلی ترین هدف از دیدگاه حضرت امام (ره) اجرای قوانین اسلامی و حاکمیت ارزش‏‌های الهی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، انقلاب اسلامى ایران با هدف مبارزه با طاغوت وحکومت ستم شاهی پهلوی و اجراى احکام و ارزش‌‏هاى الهى، دفاع از حقوق مظلومان، رعایت عدالت اجتماعى، نفى تبعیض و... شکل گرفت و به پیروزى رسید و از میان اهداف مذکور، مهم ترین و اصلی ترین هدف از دیدگاه حضرت امام (ره) اجرای قوانین اسلامی و حاکمیت ارزش‏‌های الهی است. بر این اساس امام (ره) که انقلاب اسلامی ایران را از سنخ نهضت‌‏های انبیاء دانسته و بدان اهمیت می‌داد، عقیده داشت که در سایه این هدف اصلی، اهداف دیگر مانند اهدف استقلال سیاسی، اقتصادی و عدالت اجتماعی و قسط  نیز تحقق پیدا می‌کند.

 مهم ترین آرمان انقلاب تبلیغ گزاره‌های دینی است

حجت‌الاسلام عبدالله محمدی، امام جمعه میانه در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: مهم ترین آرمان انقلاب گزاره‌های دینی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی اسلام در این جامعه تبلیغ می‌شود و مردم به سمت الهی شدن جذب می‌شوند و اولین هدف خکومت در اسلام ایجاد عدالت اجتماعی است.

وی، انقلاب اسلامی را یک انقلاب فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: انقلاب‌ اسلامی‌، يک‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ است‌. شكل‌ گيری‌ انقلاب‌ ناشی‌ از تحول‌ و رشد فرهنگی‌ جامعه‌ و روی ‌آوردن‌ اقشار مختلف‌ بويژه‌ قشرهای‌ جوان‌ و فرهنگی‌ جامعه‌ به‌ ارزش‌‌های اسلامی‌ بوده‌ و آرمان‌ِ اصلی انقلاب‌ هم‌، تحقق‌ جامعه‌ای‌ نمونه‌ و برخوردار از شاخص‌های‌ رشد و تعالی‌ انسانی‌ و اسلامی‌ است و یكی‌ از برجسته ‌ترين‌ اهداف‌ بلندِ انقلاب‌ اسلامي‌، اصلاح‌ فرهنگ‌ جامعه‌ و فراهم ‌كردن‌ زمينه‌‌های‌ رشد و تعالی‌ فرهنگي‌ بوده‌ است‌.

حجت‌الاسلام محمدی، از عامل اساسی در پیروزی انقلاب گفت و افزود: وحدت کلمه که عامل اساسی در پيروزی انقلاب است، در حفظ انقلاب نيز نقش مهمي ايفا مي‌کند. براي ايجاد وحدت در جامعه يک محور مشترک نياز است تا همگان حول محور آن در حرکت باشند. محبت و الفت ميان مؤمنان نيز از اموري است که وحدت را در جامعه ي اسلامي به ارمغان مي آورد و ضامن بقاي انقلاب خواهد شد.

امام جمعه میانه، از ضرورت شناخت برای حفظ این انقلاب گفت و تاکید کرد: بايد برای ادای تکليف نسبت به اين انقلاب، راه‌های استمرار و بقای آن را شناخت و در اين جهت گام برداشت.

انقلاب اسلامی ایران به خاطر پیاده نمودن شاخص‌های اسلامی در جهان شهره شد

حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشاه در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران به خاطر پیاده نمودن شاخص‌های اسلامی و اهداف درنظر گرفته شده در جهان شهره شد و اسناد و مدارک روشن به خوبی نشان می دهد که تمامی آحاد مردم مسلمان و آگاه ایران و رهبران مقبول مردم به خوبی می دانستند که در انقلاب، با نفی رژیم سلطنتی پهلوی چه چیزی را نمی خواهند.

وی خاطرنشان کرد: نهضت اسلامی که با بهره‌گيری روشن‌بينانه از آموزه‌های شيعی به ويژه فرهنگ شهادت‌طلبی برخاسته از قيام عاشورا و فرهنگ مهدويت و انتظار توانست به حاکميت استبداد داخلی و استعمار خارجی بر سرنوشت مردم ولايت‌مدار ايران خاتمه دهد و نخستين حکومت شيعی تمام عيار را در اين کشور مستقر سازد.

حجت‎الاسلام‌ ناصری یادآور شد: تشکیل حکومت اسلامی، استقرار نهادهای مدنی کشور با انتخابات مبتنی بر رای مستقیم مردم، از بین بردن سازمان‌های مخوف و غیرانسانی همچون ساواک، تعیین و تصویب قانون اساسی اسلامی، تاسیس سازمان‌ها و نهادها و ارگان‌های انقلابی و مردمی (همچون نیروی مقاومت بسیج، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان وجانبازان، بنیاد شهید و نظایر اینها) تلاش در جهت وحدت بین شیعه و سنی، مقابله اصولی با توطئه‌های عناصر فریب خورده و تجزیه طلب داخلی و حفظ انسجام و تمامیت ارضی کشور در شرایط بحرانی، از مهم ترین دستاوردهای حائز اهمیت محسوب می‌شوند.

 وی با اشاره به دستاوردهای برجسته انقلاب در حوزه فرهنگ افزود: برچیدن مظاهر فساد اجتماعی و اخلاقی رژیم ستمشاهی، پاکسازی عرصه‌های مهم فرهنگی(تلویزیون، رادیو، سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب، مجله، روزنامه) از آلودگی و فساد، احیای منزلت و هویت مساجد به عنوان مکان پالایش روحی و تهذیب نفس، شناساندن قدر و ارزش واقعی زنان به دور از ناهنجاری‌های ملحدانه غربی، اتخاذ مواضع مناسب در برخورد با جریانات ضد فرهنگی در اقصی نقاط عالم توجه دادن افکار عمومی به ظرفیت بالای فرهنگ اسلامی ایرانی، گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، احیای نماز جمعه، امر به معروف و نهی از منکر، از جمله دستاوردهای برجسته انقلاب در حوزه فرهنگ می باشند.

امام جمعه خسروشاه، از راهکارهایی برای استمرار انقلاب اسلامی گفت و تاکید کرد: تحکيم باورها و ارزش‌های اسلامی، اهتمام نسبت به مسايل فرهنگی، تقويت و برتری نظامی، حفظ وحدت کلمه و حفظ شور و نشاط انقلابی، از جمله راهکارهايی اساسی است که برای حفظ و استمرار انقلاب اسلامی ضرورت دارد.

captcha