سرنوشت اتحادیه قرآنی استان تهران کماکان نامعلوم/ وعده محقق نشده هیئت رسیدگی درباره ادغام کشوری
کد خبر: 3688910
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶

سرنوشت اتحادیه قرآنی استان تهران کماکان نامعلوم/ وعده محقق نشده هیئت رسیدگی درباره ادغام کشوری

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: از انتخابات اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران بیش از سه ماه و نیم گذشته است و هنوز از سوی هیئت رسیدگی، مهر تأیید نهایی را نخورده است و با این اوصاف، ادغام اتحادیه‌های کشوری عملاً به سال بعد موکول خواهد شد.

سرنوشت اتحادیه قرآنی استان تهران کماکان نامعلوم/ وعده محقق نشده هیئت رسیدگی درباره ادغام کشوری

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پرونده ادغام اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی ـ مردمی تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور که با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌ می‌کنند، از اواخر حدود سال ۸۹ و اوایل سال ۹۰ مقرر شده بود که عملیاتی شود اما پس از سال‌ها و مدت‌ها بحث و جدال و فراز و فرودها بالاخره با همت مسئولان قرآنی و تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و برپایی جلسات آن پس از ابلاغ آئین‌نامه این هیئت طی اواخر اسفندماه ۹۳، در سال ۹۴ به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با استقرار در سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شد.
هرچند طی برپایی جلسات این هیئت طی سال‌ ۹۴ از سوی مدیران تشکل‌های قرآنی ـ مردمی و اتحادیه‌های قرآنی استانی با اعتراضاتی مبنی بر برگردانده شدن رتق و فتق امور مربوط به مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در بخش مردمی برابر دستور صریح رهبری به سازمان تبلیغات اسلامی انجام گیرد تا اینکه نهایتاً در بهمن‌ماه همان سال در هفدهمین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، و طی درخواست‌های مکرر مدیران مؤسسات و اتحادیه‌های استان، با معرفی مهدی قره‌شیخلو از طرف سازمان تبلیغات اسلامی و با اخذ اکثریت آراء اعضای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات به سمت دبیر هیئت انتخاب شد.
پس از این تغییر و تحول جلسات هیئت رسیدگی بالاخره واقعیت قول مساعد مسئولان برای تشکیل اتحادیه مدغم قرآنی که طی این سال‌ها و مدت‌ها و به اذعان برخی از مدیران و اندک اندک «بعد از ۱۲ سال کش و قوس بالاخره محقق شد» و به رؤیا تبدیل شده بود پس از حدود چهار سال پیگیری جدی بالاخره از مردادماه سال 96 طبق تقویم زمانی تشکیل مجمع عمومی مشترک اتحادیه استان‌ها با ادغام اتحادیه‌ها در دو استان کردستان و ایلام از پنجم مردادماه رقم خود و این طلسم شکسته شد.
شاید بتوان گفت تلاش مؤسسات برای به سرانجام رسیدن ادغام اتحادیه به جهت ساماندهی بهتر فعالیت‌های تشکل‌های مردمی که به صورت خودجوش وارد این عرصه شده‌اند، رفع معضل توزیع بودجه در استان‌ها و اتحادیه به‌عنوان نهادی مطالبه‌گر برای درخواست‌ها و تقاضاهای مؤسسات و انتقال آن به مسئولان مربوطه، بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌های مردمی ـ قرآنی استان‌ها و بهره‌گیری از این ظرفیت از سوی دیگر دستگاه‌ها و نهادهای استانی و بعضاً نیز واگذاری برنامه‌ها به این اتحادیه‌ها و به کارگیری توان مؤسسات و خانه‌های قرآن در این زمینه است.
سرانجام طی حدود دو ماه، تا مهرماه امسال با اندک تغییرات تقویم زمانی تشکیل مجمع عمومی و انتخابات هیئت مدیره مدغم قرآنی استان‌ها به دلایلی چون تداخل با ماه‌های محرم و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) به‌ویژه طی دهه اول محرم‌الحرام و ... اما سرانجام تا هفتم مهرماه این امر در 30 استان کشور انجام شد اما انتخابات اتحادیه مدغم استان تهران سرانجام با کمی تأخیر از موعد مشخص شده از سوی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، امروز، ۲۸ مهرماه با حضور مدیران مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی این استان در سالن بصیرت مجتمع آموزشی ۱۳ آبان(لانه جاسوسی سابق) برگزار شد.
اما با وجود گذشت بیش از حدود سه ماه از برپایی این مجمع و انتخابات اعضای هیئت مدیره، تأیید این انتخابات هنوز از سوی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی به مرحله نهایی نرسیده است با وجود اینکه نخستین جلسه‌ای هیئت مدیره و بازرسی مدغم قرآنی استان تهران پس از مجمع عمومی، چهارشنبه، هشتم آذرماه با موضوع انجام انتخابات هیئت رئیسه، به بررسی و تعیین شاخص‌های انتخاب مدیرعامل اتحادیه مدغم قرآنی استان انجام شد.
بنا‌بر گزارش ایکنا، اما به اذعان مهدی قره‌شیخلو، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی هنگامی پرونده 31 استان بسته می‌شود که مشکلات کمی که در انتخابات استان تهران بوده بررسی شود که سپس تأیید نهایی می‌شود.
از سوی دیگر هنوز تکلیف اتحادیه مدغم کشوری پس از مدت‌ها، به‌دلیل عدم تأیید اتحادیه مدغم استان تهران، مشخص نیست و در بلاتکلیفی به سر می‌برد. تأخیر در روند ادغام اتحادیه قرآنی کشور به گفته مدیران اتحادیه‌های قرآنی سبب به وجود آمدن خلأهایی شده است که نماینده‌های اتحادیه نتوانند رسالتشان را در خصوص دیگر تشکل‌های مردمی به درستی انجام دهند موردی که شاید رسالت مؤسسات قرآنی را که به صورت خودجوش اقدام به گام‌نهادن در این راه شده‌اند با سردی روبرو کند.
بنا بر گفته حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان لرستان «انتظاری که مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم قرآنی استانی از هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی دارد، این است که هر چه زودتر تکلیف اتحادیه مدغم را مشخص کند».
وعده و قولی که مهدی قره‌شیخلو اواخر آذرماه امسال طی گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا داده بود «به زودی، تاریخ تشکیل اتحادیه مدغم کشوری را مشخص می‌کنیم، چون باید نمایندگان استان‌ها و اتحادیه‌های جدید استان‌ها به عنوان مجمع عمومی بیایند و انتخابات کشوری را برگزار کنند. درصددیم براساس همکاری دوستان در هیئت رسیدگی به موسسات قرآنی، همچنین در اتحادیه‌های استانی، به یاری خداوند تا پایان سال، ادغام اتحادیه کشوری را شاهد باشیم».
که طبق اساسنامه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت و به اذعان مدیران اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها فرآیند تشکیل مجمع عمومی، زمانی حداقل دوماه را لازم دارد که بعید به نظر می‌رسد در اندک زمان باقی مانده از سال این امر محقق شود که شاید سال 97 بحث ادغام با تشکیل اتحادیه مدغم کشوری سروسامان گیرد و شاهد آرامش نسبی در میان این تشکل‌های مردمی خودجوش باشیم.
هرچند تا پایان امسال، 44 روز زمان باقی مانده است اما امیدست در این فرصت باقی مانده در گام نخست تأیید نهایی انتخابات اتحادیه مدغم قرآنی استان تهران توسط هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی انجام شود و در گام بعدی پس از به سرانجام رسیدن پیش‌نویس اساسنامه اتحادیه مدغم کشوری در شورای توسعه، فرآیند و مقدمات برپایی انتخابات سالم و خوب، شاهد به واقعیت تبدیل شدن این خواب و رؤیا که مؤسسات سال‌های سالست انتظار آن را می‌کشند، باشیم.

علاقه‌مندان برای دریافت اساسنامه ادغام اتحادیه اینجا کلیک کنید.

تقویم برپایی مجمع عمومی استان‌ها

مطالب مرتبط
captcha