مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ فراز و فرود‌های طرح ملی حفظ قرآن پس از ۶ سال
کد خبر: 3688930
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ فراز و فرود‌های طرح ملی حفظ قرآن پس از ۶ سال

گروه جامعه: «فراز و فرود‌های طرح ملی حفظ قرآن پس از ۶ سال» و «دستورالعمل بخش آواها و نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن کریم اعلام شد» از خبرهای جالب معارفی امروز رسانه‌های کشور بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رسانه‌های مختلف کشور امروز دوشنبه 16 بهمن ماه خبرهای متنوع معارفی را منتشر کردند اگر چه به نظر می‌رسد تعداد اخبار برخی رسانه‌ها در حوزه دینی به حدی کم است، که این تصور را به ذهن متبادر می‌کند که در ایام فاطمیه و دهه فجر انقلاب اسلامی قرار نداریم اما تعدادی از نقد‌های مربوط به موضوعات دینی کشور مطالب ارزشمندی بود که امروز منتشر شد.

ایسنا/ سرویس فرهنگی و هنری/ صفحه دین و اندیشه

خبرگزاری ایسنا، اخبار معارفی امروز خود را با خبر: «۵۰ درصد از مراکز درمانی استان تهران موقوفه است» آغاز کرده است و با خبر: «آیت الله محمدی‌ ری شهری در جلسه تفسیر قرآن کریم تبیین کرد: معناشناسی کفر و کافر در قرآن کریم» خاتمه داده است.

در بخشی از خبر مربوط به «۵۰ درصد از مراکز درمانی استان تهران موقوفه است» آمده است: «حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم حسینی معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف استان تهران صبح روز دوشنبه، ۱۶ بهمن‌ماه، در مراسم رونمایی از تجهیزات و اقلام مورد نیاز بیمارستان روان‌پزشکی رازی که از محل درآمد موقوفه حاج حسن بنکدار اصفهانی تأمین شده است، اظهار کرد: از اینکه در دهه فجر خدمتی از خدمات واقفان خیراندیش را مشاهده می‌کنیم بسیار خرسندیم. کسی که وقف می‌کند آینده‌نگاری خود را به رخ دیگران می‌کشد.

وی خاطر نشان کرد: آرزوی انسان از طرف خداوند از طریق وقف انجام می‌شود و انسان سرنوشت اموال خود را به شکلی به دست خدا می‌دهد. واقفان خیراندیش آرزوهای بزرگی دارند که برخی از این‌ها فقط مختص خودشان نیست بلکه تمام افراد جامعه را در برمی‌گیرد و آن‌ها می‌توانند یاری رسان سایر افراد جامعه باشند. این واقف کل سرمایه خود را برای کمک به مردم وقف کرده است.

حسینی تأکید کرد: حاج حسن بندکار موقوفه‌هایی نیز در شیراز داشته است. از این دست واقفان ما بسیار زیاد داریم اما متأسفانه قدردان آن‌ها نیستیم. رتبه جهانی کار خیر در ایران رتبه هفدهم است که امیدواریم با توسعه اقدامات مردم انسان دوست ایران این رتبه بهتری کسب کنیم. همه ما دانسته یا ندانسته مدیون وقف هستیم. بیش از ۵۰ درصد مراکز درمانی در استان تهران موقوفه هستند. وقف فرامذهبی و فرادینی است و متعلق به مکان یا مذهب خاصی نبوده و نیست. وقف همواره در حال خدمت‌گذاری بی‌منت به مردم است».

مهر/ سرویس دین و اندیشه

«آیت الله علیدوست در گفتگو با مهر:برای اعتلای انقلاب اسلامی از ظرفیت عظیم نخبگان استفاده کنیم» تیتر امروز خبرگزاری مهر بود.

در این خبرگزاری همچنین امروز می‌خوانیم: «آیت الله محمدی ری شهری: کنترل خشم و پوشاندن عیوب دیگران از بهترین سجایای اخلاقی است»، «یادداشتی از کریم مجتهدی؛ غنای فرهنگی در عهد مغولان/ با مغول‌زدایی ایران پیشرفت نمی‌کند»، «اثر علیرضا فاصلی مهرآبادی؛ «کتاب شناسی توصیفی روان شناسی خانواده» منتشر شد»، «یادداشت؛ کرسی های آزاداندیشی، ضامن کارآمدسازی و کارآمدنمایی است»، «توسط موسسه مطالعات تمدنی اسلام و ایران؛ نشست امکان‌ها و بایسته‌های تمدن‌سازی اسلامی برگزار می‌شود» و «14  اسفندماه برگزار می شود؛ ششمین کنفرانس بین‌المللی متفکران و هنرمندان مستقل «افق‌نو»».

«اعلام فراخوان مقاله؛همایش «انقلاب اسلامی ایران؛ چیستی، مسائل و بایسته‌ها»، «یعقوب توکلی: تجاری نویسان، تاریخ نگاری دوران پهلوی را در دست دارند»، «یادداشتی از مهدی جمشیدی؛ اتهامات انقلاب و منطق انقلابی/ایدئولوژی انقلابی درمحکمۀ لیبرال‌ها» و «سلسله دروس خارج فقه «نظام عمران و شهرسازی اسلامی»-۳۲؛ حرمت و کراهت قطع درخت در روایات/ وسعت مسکن در منابع دینی» از دیگر خبرهای امروز خبرگزاری مهر است.

«حجت الاسلام ملک زاده: نیاز به رساله عملیه حکومتی داریم/ نظام‌سازی فقهی از منظر شهید صدر»، از مطالب جالب امروز مهر بود که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: «حجت‌الاسلام ملک‌زاده با اشاره به آسیب‌های فقه موجود از منظر شهید صدر گفت: محدود شدن فقه به سطح فردی و عدم ارائه مکتب و نظام اجتماعی و در نتیجه تنظیم حیات اجتماعی مسلمانان به‌ وسیله مکاتب غربی و شرقی اولین آسیب فقه موجود است که تعبیر «فقه اجتماعی» اساساً متعلق به آقای صدر بوده است.

وی با بیان اینکه حاکمیت نگاه «تجزیه‌ای» در بررسی احکام از دیدگاه شهید صدر در مقابل نگاه سیستمی، منظومه‌ای و شبکه‌ای مطرح شده است، افزود: سومین آسیب به عدم رشد و توسعه کمی و افقی فقه و عدم گسترش آن به ساحت‌های جدید مربوط می‌شود، اینکه مسائلی را به طور سنتی در اختیار داشته‌ایم و مرتباً روی آنها کار کرده‌ایم و به ساحت‌های جدید ورود نکرده‌ایم.

استاد خارج‌ فقه‌ و اصول حوزه علمیه درباره ویژگی‌های فقه مطلوب از منظر شهید صدر خاطرنشان کرد: داشتن فهم اجتماعی از نصوص دینی(در تقریظ ایشان بر کتاب فقه الامام الصادق، تألیف شیخ محمد جواد مغنیه این بحث مطرح شده است)، تبویب فقه با رویکرد اجتماعی و حکومتی، کشف مکتب و نظام اجتماعی مبتنی بر فقه که این نگاه تحت عنوان «نظام‌سازی» اکنون در حوزه علمیه مخالفان جدی دارد، از ویژگی‌های فقه مطلوب از منظر این شهید است.

وی چهارمین ویژگی مدنظر شهید صدر درباره فقه مطلوب را ساخت نظام اجتماعی با همراهی دیگر مذاهب اسلامی و مکاتب فقهی بیان کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم نظام اسلامی برپا کنیم و نه فقط نظام شیعی، لازم است که به اندیشه‌های مکاتب دیگر بی‌توجه نباشیم. البته این به معنای دست برداشتن از مکتب خودمان نیست. از آنجا که فقهای اهل سنت از روایات اهل‌بیت بی‌بهره بوده‌اند، تلاش کرده‌اند خودشان استدلال‌هایی را مطرح کنند و بخشی از اینها برای ما قابل استفاده و مشروع است.

حجت‌الاسلام ملک‌زاده با اشاره به اینکه شهید صدر در اصول حکومت اسلامی 33 بند به‌ عنوان مقدمه اساسنامه حزب‌الدعوه نوشته است، اظهار داشت: پنجمین ویژگی توجه به وجوه متغیر نظام‌های اجتماعی و شرایط زمان و مکان است که شهید صدر این را در قالب نظریاتی مانند منطقه‌الفراغ مطرح کرده‌اند ... ».

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ فراز و فرود‌های طرح ملی حفظ قرآن پس از ۶ سال

تسنیم/ سرویس فرهنگی / صفحه قرآن و عترت

تسنیم امروز دوشنبه 16 بهمن ماه فیلمی از سخنان حجت‌الاسلام قرائتی در خصوص امام خمینی(ره) را به همراه اثری با عنوان «"طلوع بهمن" کاری از گروه همخوانی الغدیر + صوت» را در سایت خود بارگذاری کرده است و در ادامه از: «عنایت حضرت زهرا(س) راز ماندگاری مفاتیح‌الجنان»، «ارسال ۱۲۰ اثر به دبیرخانه همایش بین‌المللی سیره علوی»، «دستورالعمل مسابقات آواها و نغمات دینی منتشر شد + فایل pdf»، «انقلاب اسلامی را در فرآیند قرآنی تقابل حق و باطل مطالعه کنیم»، «اظهارنظرهایی که سبب کفر می‌شوند»، «انقلاب اسلامی مصداق کوچکی از استقرار حاکمیت اسلام در دنیاست» و «برگزاری همایش تخصصی «هیأت‌های فعال در عرصه خدمت‌رسانی» در کرمانشاه» خبر داده است.

همچنین این خبرگزاری فیلمی از مداحی میثم مطیعی در بلژیک را منتشر کرده است که در خبر مربوط به آن آمده است: «مراسم سوگواری حضرت فاطمه زهراء(س) به همت بنیاد اهل‌بیت بلژیک در شهر بروکسل بلژیک با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مداحی ذاکر اهل‌بیت (ع) «میثم مطیعی» برگزار شد».

«۲۹ بهمن؛ اختتامیه همایش بین‌المللی سیره علوی با سخنرانی آیت‌الله خاتمی» و «دو عنصر قرآنی در سیره فاطمه(س) برای اصلاح روابط همسران» از دیگر مطالب خبرگزاری تسنیم است.

در مصاحبه مربوط به «دو عنصر قرآنی در سیره فاطمه(س) برای اصلاح روابط همسران» آمده است: مهدی توکل با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) تا آخر عمر شریف خود با همسر و فرزندان خود با محبت و مهربانی برخورد کرد، گفت: خداوند در آیه21 سوره روم می‌فرماید: «مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً؛ یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما مودت و رحمت برقرار کرد.» حضرت زهرا(س) بارزترین مصداق مودت و رحمت نسبت به همسر است. 

این محقق مسائل دینی با اشاره به معنای مودت و رحمت گفت: مودت به معنای حب عملی و آرمانی است. به این معنا که محبت خود را به صورت عملی به کسی که عاشق او هستی، ابراز کنی. رحمت نیز به معنای مهربانی است. این صفت از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که خداوند آن را به خود و برترین بشر یعنی رسول‌الله(ص) نسبت می‌دهد، به این معنا که خداوند در تمام سوره‌ها با رحمانیت و رحیمیت آغاز می‌کند و نسبت به پیامبر(ص) می‌فرماید: «وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ؛ ما تو را جز اینکه رحمتی بر جهانیان باشی ارسال نکردیم». حضرت زهرا(س) وجود مقدسی بود که نسبت به امیر مؤمنان همیشه در نهایت محبت و مهربانی برخورد می‌کرد؛ بنابراین ما به عنوان شیعیان حضرت زهرا(س) باید همواره با خانواده با محبت برخورد کنیم و فضای خانه را فضای رحمت و مهربانی قرار دهیم. در این صورت همسر و به دنبال آن اهل منزل احساس آرامش می‌کنند. حتی اگر یک مهمان به محیط چنین خانواده‌ای وارد شود، احساس آرامش به او دست می‌دهد. »

فارس/ گروه فرهنگی/ صفحه فعالیت‌های قرآنی

خبرگزاری فارس امروز ترتیل صفحه ۲۹۵ قرآن کریم با صدای استاد پرهیزکار را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است و در ادامه از «فراز و فرود‌های طرح ملی حفظ قرآن پس از ۶ سال/ مطالبه رهبر معظم انقلاب تا کی باید روی زمین بماند» گزارشی ارائه کرده است.

بارگذاری ««انفجار نور» جدیدترین اثر گروه «ولیعصر(عج)» به مناسبت دهه فجر+صوت» و«تلاوت حمید‌ شیخ‌زاده در کرسی تلاوت نفحات+عکس و صوت»  و نیز انتشار خبرهای «دستورالعمل بخش آواها و نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن کریم اعلام شد»، «چاپ بیش از یک میلیون و 700 هزار جلد قرآن در 10 ماه» و «در جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه تصویب شد: تدوین آیین­‌نامه تجلیل از زبدگان و چهره‌های قرآنی» صفحه امروز فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس را تشکیل می‌دهد.

در بخشی از گزارش «فراز و فرود‌های طرح ملی حفظ قرآن پس از ۶ سال/ مطالبه رهبر معظم انقلاب تا کی باید روی زمین بماند» آمده است: «بر اساس افق 1414 باید 10 میلیون حافظ قرآن در کشور تربیت شود که با توجه به مرکز آمار و جمعیت کشور این تعداد 12.5 درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود. با توجه به برنامه‌ریزی‌ها در افق 1404 باید 3.5 میلیون حافظ قرآن کریم داشته باشیم که با این روند عدم تحقق آن دور از انتظار نیست، چرا که مسئولان عمل و اقدام جهادی در این زمینه نشان نداده‌اند و با گذشت 6 سال از مطالبه رهبر معظم انقلاب برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن هنوز هم تعداد دقیقی از حافظان کل قرآن در کشور موجود نبوده و مشخص نیست تاکنون چند حافظ قرآن تربیت شده است.

بیشتر سازمان‌ها و نهادها نیز که تنها به برگزاری آزمون‌ بدون آموزش می‌پردازند، نمی‌توانند در زمینه حفظ کل قرآن کریم ادعایی داشته باشند و اکنون تنها مؤسسات و مدارس شبانه‌روزی حفظ هستند که اقدام به تربیت حافظ قرآن می‌کنند که این مراکز نیز به دلیل کمبود اعتبارات و تقسیم ناعادلانه آن با مشکلات زیادی مواجه‌اند و اکثر این مراکز با بودجه‌های خود یا جذب خیران قرآنی حافظ قرآن تربیت می‌کنند.

سال 96 هم رو به پایان است و مطالبه رهبر معظم انقلاب هنوز روی زمین مانده. امید است مسئولان در سال آینده با اجرایی کردن برنامه‌ها در زمینه حفظ قرآن کریم گامی به سوی تحقق مطالبات رهبری بردارند و بالاخره روزی فرا برسد که شاهد آغاز طرحی کامل و جامع و گسترده برای تربیت حافظان قرآن در کشور باشیم».

باشگاه خبرنگاران جوان/ سرویس فرهنگی هنری/ صفحه قرآن و عترت

این باشگاه در کنار حدیث روز و زندگی‌نامه یک شهید( امروز شهید عبدالله علیزاده) از «خرید و فروش قسطی، رباست یا خیر؟»، «مدیرکل اعزام مُبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه؛ دوره آموزشی مُبلغان برگزار می شود»، «در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ استخاره از نگاه علما/ از استخاره نمی توان، طلب غیب کرد»، «اظهارنظرهایی که سبب کفر می‌شوند» و «دستورالعمل بخش آواها و نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن کریم اعلام شد» خبر داده است.

میزان/ سرویس فرهنگی / صفحه دین و اندیشه

این صفحه امروز خبری منتشر نکرده است.

روزنامه کیهان 

«تعدادی از صندوق‌های کمیته امداد در تبریز جمع‌آوری شد»، «به یاد سردار شهید «حاج علي محمدي‌پور»تا زماني‌كه خداوند بخواهد و اسلام نياز به خون داشته باشد، خون مي‌دهيم(حدیث دشت عشق)»، «انقلاب الهی(درمکتب امام)» «کدام انقلاب؟ کدام مردم؟(یادداشت روز)» و  «با حضور مردم شهیدپرور پیکر مطهر شهید مدافع حرم «جاسم حمید» در اهواز تشییع شد» از جمله خبرهایی با محتوای دینی امروز روزنامه کیهان بود.

در خبر مربوط به جمع‌آوری صندوق‌های صدقه در تبریز آمده است: «مسعود برزگرجلالی» معاون خدمات شهری شهرداری گفت: طبق صورتجلسه 15 آذرماه، کمیته امداد متعهد به ساماندهی صندوق‌های صدقات و جمع‌آوری صندوق‌هایی که در فضای سبز و فواصل اندک از هم بودند در 10 روز شده بود اما بعد از 45 روز به دلیل عدم انجام این تعهد ازسوی کمیته امداد، شهرداری راساً اقدام به جمع‌آوری کرده و نماینده این نهاد که قرار بود در عملیات جمع‌آوری حضور داشته باشد، نیروهای شهرداری را همراهی نکرد. وی تاکید کرد که ساماندهی صندوق‌های صدقات، شامل تمام صندوق‌های صدقات نصب شده در سطح شهر و متعلق به موسسات می‌باشد و محدود به کمیته امداد نیست و موسساتی هم که مجوز نداشته باشند، صندوق آنها حذف خواهد شد. برزگر جلالی افزود: طبق توافق با کمیته امداد، صندوق‌ها می‌بایست با حفظ فواصل 200 متر از یکدیگر نصب شوند درحالی‌که در برخی نقاط در فواصل 15 متری از هم نصب هستند و کمیته امداد می‌بایست تا 25 آذر، به تعهدات خود عمل می‌کرد. «محمد کلامی» مدیرکل کمیته امداد استان نیز گفت: شهرداری به بهانه تبریز 2018 و بدون هماهنگی اقدام کرده و این امر موجب کاهش درآمدهای این نهاد می‌شود.
وی افزود: 188 صندوق در تبریز جمع‌آوری شده که آن را سرقت تلقی می‌کنیم و نمی‌دانیم صندوق‌ها با پول‌های آن، کجا برده شده است.
با این‌حال برزگر جلالی با عنوان این‌که «کلامی» حاشیه‌سازی می‌کند و کمیته امداد هر موقع مراجعه کند می‌تواند صندوق‌ها را تحویل بگیرد، بر لزوم توجه به تعهدات و اقدامات برای حفظ شایستگی‌های بصری شهری از سوی همه و عدم نصب تمامی صندوق‌های صدقات در داخل فضاهای سبز، کنار باجه‌های تلفن و دیگر تجهیزات شهری مانند سطل زباله‌ها و میادین و تقاطع‌های شهری و توجه به رعایت فواصل منطقی بین صندوق‌ها، تاکید کرد. گفته می‌شود در تبریز 4500 صندوق صدقات کمیته امداد وجود دارد».

captcha