هدف نهایی در افق 1414 حفظ کل نیست
کد خبر: 3688942
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶

هدف نهایی در افق 1414 حفظ کل نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به ابلاغ سند افق 1414 گفت: در این افق حفظ کل هدف نیست هر چند انتظار می‌رود بسیاری از قرآن آموزان موفق به حفظ کل شوند مراد از حفظ قرآن آشناسازی گوش مردم با صوت قرآن است تا حدی که آیات قبل و بعد سوره‌ها را تشخیص دهند.

حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به ابلاغ افق 1414 توسط شورای توسعه قرآنی کشور گفت: بر اساس تقسیم بندی ملی، استان مرکزی در افق 1414 موظف است 187هزار حافظ در جزءهای مختلف قرآن تربیت کند.
وی تصریح کرد: در افق 1414 حفظ کل هدف نیست هر چند انتظار می‌رود بسیاری از قرآن آموزان موفق به حفظ کل شوند. برای تحقق اهداف این سند مقرر شد تا افق 1404 یک سوم رقم تعیین شده از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآن را تربیت کنیم.
حجت‌الاسلام قربان‌پور ادامه داد: در جلسات توسعه فرهنگ قرآنی تمام دستگاه‌های استان موظف هستند مطابق با سند تنظیم شده در دیدگاه 5 ساله و با برنامه‌ریزی تا افق 1404در کنار هم اعم از حقیقی و حقوقی(مردمی و اداری) حضور داشته باشند، پیش بینی می‌شود دستگاه‌ها و مدیران مؤسسات قرآنی در کنار هم قرار گیرند و تعیین تکلیف کنند که اگر قرار است دستگاه یا مؤسسه‌ای در بخش حفظ فعالیت کند اول بر اساس مصادیق کلی دیدگاه را کاملاً شناخته و دوم اینکه در استان تنظیم برنامه داشته باشند.
وی اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف افق 1404 باید تربیت مربی قرآن مورد توجه قرار گیرد. برنامه‌های کارگروه‌های تبلیغ و ترویج، آموزش و پژوهش شورای توسعه باید در کنار هم قرار گیرند و هر یک از دستگاه‌های فرهنگی شرح وظایف داشته باشند.
حجت‌الاسلام قربان‌پور ادامه داد: در سند توسعه فرهنگ قرآنی و چشم انداز 1404 و 1414 منویات رهبری به دقت مورد توجه قرار گرفته است. مراد از حفظ قرآن آشناسازی گوش مردم با صوت قرآن است تا حدی که آیات قبل و بعد سوره‌ها را تشخیص دهند. برای رسیدن به این اهداف باید هم بر مفهوم و هم تلاوت آیات تمرکز شود هدف از حفظ صرف روخوانی، روان خوانی و حفظ عادی و پرداختن به مفهوم نیست باید این دو امر در کنار هم قرار گیرند.
وی ادامه داد: استانداردسازی آموزش حفظ قرآن باید اولویت قرار گیرد به نحوی که برنامه‌ها با جریان عمومی آموزش قرآن در مدارس و مؤسسات منافات پیدا نکند. برای تحقق این هدف باید اصولی برای آموزش استاندارد تعریف شود تا در سال‌های آتی با تغییر مدیریت، این راه خنثی نشود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: در ستاد حفظ، نظارت بر استانداردسازی‌ و برنامه نظارتی با مدیریت شورای توسعه دیده شده است اگر قرار است کاری انجام شود باید مدیریت واحد و نظارت وجود داشته باشد، اوقاف خدمات دبیرخانه را برعهده دارد که با جمع بندی، دستورالعمل نهایی را برای تمام استان‌ها ابلاغ می‌کند.
وی تصریح کرد: انتظار این است که وقتی بودجه ملی تصویب می‌شود دستگاه‌ها پیگیری بیشتری داشته باشند. بخش مردمی باید در اولویت قرار گیرد./انتهای پیام

captcha