بررسی «تمدن اسلامی یا اسلام تمدنی» در مشهد
کد خبر: 3689262
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴

بررسی «تمدن اسلامی یا اسلام تمدنی» در مشهد

گروه معارف: نشست‌ گسترش تفکر تمدنی و تمدن‌اندیشی با محوریت پرداختن به «تمدن اسلامی؛ چیستی و امکان» و «تمدن اسلامی یا اسلام تمدنی»، 18 بهمن‌ماه در مشهد برگزار می‌شود.

علیرضا واسعی، رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی دقتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، درخصوص برگزاری سلسله نشست‌های علمی گسترش تفکر تمدنی و تمدن‌اندیشی، اظهار کرد: سلسله نشست‌های علمی گسترش تفکر تمدنی و تمدن‌اندیشی، چهارشنبه 18 بهمن‌ماه از ساعت 9 الی 12 در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: در این نشست، حجت‌الاسلام رسول جعفریان، استاد دانشگاه تهران، با محوریت «تمدن اسلامی؛ چیستی و امکان» و حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی، عضو، هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با محوریت «تمدن اسلامی یا اسلام تمدنی» در این مراسم به ایراد سخن می‌پردازند.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی دقتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در این نشست از پنج کتاب از چهار گروه پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی نیز رونمایی خواهد شد، عنوان کرد: دو اثر از گروه قرآن و مطالعات اجتماعی، یک اثر از گروه فقه کاربردی، یک اثر از گروه کلام وحکمت و دو اثر از گروه هنر و تمدن اسلامی رونمایی خواهد شد.

وی در خصوص ضرورت برگزاری نشست‌های متعدد در حوزه تمدن، اظهار کرد: در دهه‌های اخیر تمدن و تمدن‌اندیشی، از مسائل بسیار محوری و کانونی اندیشه‌گران مختلف قرار گرفته است و دانشمندان علوم انسانی در این حوزه نظریه‌های مختلفی ارائه داده‌اند.
واسعی با اشاره به دغدغه‌های اندیشمندان ایرانی در دهه‌های اخیر مبنی بر اینکه چرا ایران و یا جهان اسلام از جایگاه ویژه و قابل احترامی که داشتند، تنزل کرده و دچار رکود شده‌اند، ابراز کرد: از نگاه دانشمندان عامل اصلی این رکود بی‌توجهی به تمدن و تمدن‌اندیشی است.
وی ادامه داد: پژوهشکده اسلام تمدنی که با هدف تمدن‌اندیشی و تفکر تمدنی ایجاد شده، یکی از وظایف خود را برگزاری نشست و دعوت از صاحب‌نظران در این حوزه می‌داند تا در مورد چیستی تمدن، گسترش تفکر و چگونگی مواجهه با مقولات تمدنی گفت‌وگوهایی را داشته باشد.
رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی با بیان اینکه با توجه به نیازهای روز، نشست‌هایی در این خصوص در سال گذشته و امسال برگزار شده است، عنوان کرد: در سال گذشته سه نشست در حوزه تفکر تمدنی و تمدن‌اندیشی در پژوهشکده برگزار شد و امسال نیز علاوه به برگزاری نشست‌هایی در دانشگاه‌های فردوسی، علوم پزشکی و جامعةالمصطفی(ص) دو همایش و دو پیش نشست در این خصوص برگزار شده است.

captcha