ثبت 29 هزار و 903 موقوفه پس از پیروزی انقلاب اسلامی/ احیای فرهنگ وقف با فتوای تاریخی امام خمینی(ره)
کد خبر: 3689310
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

ثبت 29 هزار و 903 موقوفه پس از پیروزی انقلاب اسلامی/ احیای فرهنگ وقف با فتوای تاریخی امام خمینی(ره)

گروه جامعه: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امام خمینی (ره) با صدور پیام تاریخی، فرهنگ وقف را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی احیاء کرد، گفت: ثبت 29 هزار و 903 موقوفه در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و خدماتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از دستاوردهای مهم انقلاب و نظام به شمار می‌آید.

ثبت 29 هزار و 903 موقوفه پس از پیروزی انقلاب اسلامی/ احیای فرهنگ وقف با فتوای تاریخی امام خمینی(ره)

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی؛ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی به نقش امام راحل در احیای فرهنگ وقف اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) با صدور پیامی تاریخی وتاکید بر بازگرداندن موقوفات به وقفیت، فرهنگ وسنت حسنه وقف را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی احیا کرد.

وی با بیان اینکه این پیام نقش تاریخی در احیای حکم الهی وقف داشت، تاکید کرد: پیام امام خمینی (ره) موجب شکل‌گیری قوانین وقف و ساختار جدید نهاد وقف در کشور شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به رشد فرهنگ وقف و اقبال روزافزون مردم افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 87 به دلیل عدم توجه به کارکرد رسانه‌ها و نبود تبلیغات فرهنگی و رسانه‌ای، مردم اقبال چندانی به این سنت نیک اسلامی نشان نمی‌دادند لذا در این سال‌ها به طور میانگین سالانه شاهد ثبت 200 وقف جدید در سطح کشور هستیم .

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف تصریح کرد: با گسترش تبلیغات فرهنگی و رسانه‌ای وتبیین آثار و برکات وخدمات وقف برای مردم طی این سال‌ها شاهد رشد 10 تا 12 برابری وقف‌های جدید با نیات مختلف در سطح کشور هستیم، به طوری که تاکنون 16 هزار و 807 وقف به ثبت رسیده که این آمار نشان‌دهنده رشد 56 درصدی وقف پس از انقلاب اسلامی از سال 88 به بعد است.

وی تاکید کرد: در مجموع بیش از 29 هزار و 903 موقوفه در زمینه‌های مختلف وبا نیات گوناگون وبرخوردار از ارزشهای متفاوت اقتصادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ثبت رسیده که از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی و نظام به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه آمار موقوفات از ابتدا تا سال 57 عدد 124 هزار و 525 موقوفه رانشان می دهد افزود : بر اساس این آمار 80 درصد موقوفات فعلی از ابتدا تا انقلاب اسلامی است تصریح کرد: 29 هزار و 903 موقوفه یعنی 20 درصد موقوفات پس از پیروزی انقلاب اسلامی ثبت شده که تمامی این آمار بدون احتساب مساجد است که خود جزء موقوفات عام به شمار می روند.

وی درباره رشد چشمگیر وقف‌های جدید در سال‌های اخیر گفت: تا سال 88، 13 هزار و 96 موقوفه و از سال 88 تاکنون 16 هزار و 807 وقف جدید به ثبت رسیده که این آمار نشان‌دهنده رکوردی جدید و رشد 56 درصدی وقف پس از انقلاب اسلامی از سال 88 به بعد است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره تعداد موقوفات جدید سال 96 گفت: از اول فروردین‌ماه 96 تاکنون 2 هزار و 257 وقف جدید با نیات متنوع به ثبت رسیده که استان خراسان رضوی با ثبت 261 وقف، در میان سایر استان‌ها پیشگام است

captcha