اشتغال زایی برای 1400 نفر در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در نواحی صنعتی خراسان شمالی
کد خبر: 3689358
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳

اشتغال زایی برای 1400 نفر در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در نواحی صنعتی خراسان شمالی

گروه سیاست و اقتصاد: مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گذاری شد، برای هزار و 400 نفر در نواحی صنعتی خراسان شمالی اشتغال زایی شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، سیاوش وحدت مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف گذاری سال جاری اشتغال زایی برای حدود هزار و 560 نفر بوده است که تا کنون درصد عمده ای از سهم ذکر شده محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری 19 پروژه با مبلغ 5.6 میلیارد تومان در دست اجراست، ادامه داد: مناقصه 13 پروژه به مبلغ 5.8 میلیارد تومان نیز در دست اقدام است که عمده مناقصات مربوط به زیرساخت های آب، برق و گاز است.
وی خاطرنشان کرد: امسال 11 میلیارد و 650 میلیون تومان اعتبارات استانی در سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی مصوب شد که تا کنون بالغ بر هفت میلیارد تومان تخصیص یافته است.
وحدت یادآر شد: این اعتبار نسبت به سال های گذشته رشد سه برابری را نشان می دهد که عمده اعتبار مصوب مربوط به منطقه ویژه اقتصادی بوده است.
رئیس هیئت مدیره شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی به انعقاد 435 قرارداد در حوزه صنایع کوچک در این استان اشاره کرد و افزود: امسال 230 واحد با سرمایه گذاری 232 میلیارد تومان و اشتغال زایی برای سه هزار و 854 نفر به بهره برداری رسیده است.
ارائه 54 هزار نفر ساعت آموزش رایگان بعد از تاسیس شرکت در نواحی صنعتی
وحدت در ادامه سخنان خود از استقرار مشاورین در مرکز خدمات شهرک صنعتی بیدک خبر داد و اضافه کرد: از زمان آغاز فعالیت شرکت تا کنون به هشت هزار و 500 نفر یعنی 54 هزار نفر ساعت آموزش رایگان به منظور مهارت آموزی کارکنان و کارگران واحدهای صنعتی، ارائه شده است.
وی با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی امسال رتبه نخست دوره های مجازی در کشور را کسب کرده است، گفت: حدود 300 نفر در این دوره ها ثبت نام کردند.
وی یکی از مشکلات صنعت گران را ضعف در ایجاد شبکه، بازاریابی و آموزش عنوان کرد و یادآور شد: این شرکت علاوه بر حمایت های معنوی، حمایت مادی خود را بر ارائه برنامه های آموزشی پر محتوا متمرکز کرده است.
وحدت علاوه بر ارائه آموزش ها رایگان، حضور در 30 نمایشگاه در سطح ملی و تلاش برای حضور صنعت گران در نمایشگاه های خارجی را گامی در جهت رفع ضعف در ایجاد شبکه و بازاریابی محصولات عنوان کرد.
ارائه 20 درصد تخفیف زمین های منطقه ویژه اقتصادی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی با بیان اینکه به واحدهایی که تمایل به استقرار در منقه ویژه اقتصادی دارند، 20 درصد تشویق برای قیمت زمین ارائه می شود، تصریح کرد: این مصوبه تا پایان سال 96 به قوت خود باقی است.
وحدت همچنین از کلنگ زنی دو واحد صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی در ایام دهه فجر امسال خبر داد و افزود: برای ایثارگران، شرکت های دانش بنیان، سرمایه گذاران خارجی، نخبگان و مخترعین و کنسرسیوم های صادراتی نیز مشوقاتی از جمله کسر حدود 50 درصد مبلغ نقدی زمین و افزودن آن به مبلغ اقساط پیش بینی شده است.
وی از مزایای مهم منطقه ویژه اقتصادی بجنورد را فاصله دو کیلومتری این منطقه از مرکز استان توصیف کرد و ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی در بجنورد تنها منطقه کشور است که فاصله کمی با شهر دارد و ارائه مشوق 20 درصد در تخفیف قیمت زمین نیز فرصتی مناسب برای کاهش هزینه های سرمایه گذار است.
وی یادآور شد: البته تلاش بر این است تا مصوبه ای مبنی بر دریافت موافقت سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران برای ارائه این تخفیفات در شهرک بیدک نیز دریافت شود.
12 میلیون دلار صادرات مصالح ساختمانی و پلاستیک از خراسان شمالی
رئیس هیئت مدیره شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در ادامه سخنان خود از صادرات 12 میلیون دلاری مصالح ساختمانی و پلاستیک از این استان به سه کشور خبر داد و گفت: امسال حدود یک میلیون دلار کالا از دو خوشه فرش و آبنابت صادرات داشته ایم.
وحدت با بیان اینکه توسعه سه خوشه آبنبات، فرش و امسال پلاستیک در دست اقدام است، بر توسعه خوشه ها در راستای سرمایه گذاری اجتماعی و نزدیک کردن این خوشه ها به یکدیگر تاکید کرد.
شهرداری با ارائه زمین در شهر، یاری رسان تولیدات داخل استان است
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاکید استاندار و مسئولان بر حمایت از محصولات تولید شده در داخل استان، اظهار کرد: با استانداری برای خرید محصولات تولید شده در نواحی صنعتی و ایجاد شهرک سوغات مکاتبه شده و انتظار بر همکاری شهرداری در این راستا است.
وحدت با بیان اینکه راه اندازی مکانی خارج از شهر برای عرضه تولیدات محصول داخل استان با وجود رقابت با سایر محصولات کشور در فروشگاه های زنجیره ای، توجیه پذیر نیست، اضافه کرد: با تخصیص مکان مناسب داخل شهر و فرهنگ سازی برای استفاده از تولیدات داخلی به ویژه آبنبات، می توان از صنعت گر و تولیدکننده حمایت کرد.
افتتاح 17 واحد صنعتی در ایام الله دهه فجر در خراسان شمالی
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در دهه فجر امسال حدود 17 واحد صنتعی با اعتبار 22 میلیارد تومان در حال بهره برداری است، اضافه کرد: بیشتر این واحدها در شهرک صنعتی بیدک، شهرک کارگاهی و شهرک صنعتی شماره یک بجنورد و فاروج مستقرند.
وی همچنین به گاز رسانی به شهرک مهمانک و راه اندازی مخابرات در این ناحیه در دهه فجر اشاره کرد.
بازگشت 20 واحد راکد به عرصه تولید
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی از بازگشت و فعال سازی مجدد 20 واحد صنعتی به عرصه تولید خبر داد و افزود: امسال بهره برداری از 25 واحد صنعتی غیر فعال در دستور کار قرار گرفت و افزایش ایمنی 40 واحد ممیز ایمنی به 54 مورد، از دیگر برنامه ها بوده است.
وحدت اضافه کرد: امسال 27 واحد صنعتی به شبکه های جمع آوری فاضلاب متصل شدند و حدود 15 ملییاد تومان، واحدهای صنعتی جهت اخذ ضمانت نامه از طریق صندوق ضمانت سرمایه گذاری معرفی شده اند.
وی ارائه تنفس 9 ماهه برای واحدهای مستقر در نواحی صنعتی غیر موثر استان، برگزاری سه کلنیک سیار در شهرک های بجنورد و اسفراین، ساماندهی شهرک بیدک به عنوان شهرک نمونه و برنامه ریزی برای نصب فیبر نوری مخابرات، تغییر فضای سبز و گسترش خیابان ها، صد هکتار توسعه در شهرک صنعتی شیروان و گاز کشی در شهرک شماره سه بجنورد را از دیگر اقدامات انجام شده و در دست اقدام این شرکت ذکر کرد.
مشکل شهرک صنعتی رازجرگلان زمین های فاقد سند است
رئیس هیئت مدیره شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاخیر در آغاز عملیات اجرایی شهرک صنعتی راز و جرگلان، توضیح داد: هفت ماه است که پیگیر خرید زمینی مناسب در این شهرستان هستیم و وضعیت دو زمین به عنوان گزینه های نهایی در دست استعلام و بررسی است.
وحدت با تاکید بر اینکه برای واگذاری زمین به سرمایه گذار باید سند ارائه دهیم، تصریح کرد: در هفت ماه گذشته معاونت فنی این شرکت حدود 30 سفر با کارشناسان مربوطه به راز و جرگلان داشته اند.
وی خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی راز و جرگلان به صورت کارگاهی خواهد بود و پیش بینی می شود حدود 40 کارگاه در این شهرک ایجاد شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه اکنون 9 شهرک، پنج ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی با هزار و 530 هکتار زمین در خراسان شمالی فعال است، اظهار کرد: از این میزان 596 هکتار زمین صنعتی احصاء شده است.

captcha