واژه «ژن خوب» تناسبی با محرومیت‌زدایی انقلابی ندارد
کد خبر: 3689523
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷

واژه «ژن خوب» تناسبی با محرومیت‌زدایی انقلابی ندارد

گروه اجتماعی: استاد دانشگاه پیام نور مشهد گفت: انقلاب اسلامی برپایه محرومیت‌زدایی بنا نهاد شد اما به دلیل نبود زمان کافی برای تبیین مفاهیم انقلابی، در حال حاضر با واژه «ژن خوب» روبرو هستیم که هیچ تناسبی با مفاهیم ارزشی و انقلابی ندارد.

مهدی یاراحمدی خراسانی، استاد دانشگاه پیام نور مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: یک منش و روش و اندیشه و مبانی نظری در حوزه انقلاب اسلامی وجود دارد که مهم‌ترین آن محرومیت‌زدایی و توجه به محرومان کشور است.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) به عنوان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی انقلاب را بر پایه مستضعفان و پا برهنگان بنا نهاده بودند گفت: خداوند در آیه 5 سوره مبارکه قصص می‌فرماید«وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ، و ما اراده كرده‌ايم بر كسانى كه در زمين به ضعف و زبونى كشيده شدند، منّت گذاريم و آنان را پيشوايان و وارثان (روى زمين) قرار دهيم(5)» این آیه شریفه وارثان زمین را مستضعفان می‌داند و امام خمینی(ره) که تمام مسیر انقلاب را به سمت جریانات مبتنی بر آموزه‌های قرآنی بنا نهادند، اهمیت ویژه‌ای برای محرومان قائل بودند.

یاراحمدی خراسانی با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی کسانی صاحب حق بودند که به هر دلیلی حقوق آن‌ها نادیده گرفته شده بود، ابراز کرد: مبانی فکری و ابعاد مختلف شکل‌گیری انقلاب اسلامی همه براساس محرومیت زدایی از مردم بود، اما بعد از جنگ تحمیلی هشت ساله، روند سازندگی دچار انحرافاتی شد از همین رو ما تا اندازه‌ای از توصیه‌های امام راحل در خصوص محرومیت‌زدایی فاصله گرفتیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه واژه «ژن خوب» براساس دوری ما از تفکرات محرومیت‌زدایی و درگیر شدن با نگاه مادی ایجاد شد، اظهار کرد: واژه ژن خوب به این لحاظ بد است که باعث انحراف نگرش در بین مردم شد، چرا که ما در انقلاب با کلید واژه‌هایی همانند نااهلان روبرو بودیم که امام خمینی(ره) همیشه تأکید داشتند تا از این افراد دوری کنیم و به فکر محرومیت‌زدایی از مردم باشیم.

پرهیز امام راحل از نفوذ نااهلان و نامحرمان در انقلاب

وی ادامه داد: نااهلان و نامحرمان از دیدگاه امام خمینی(ره) در واقع سرسپردگان به شرق و غرب هستند، علاوه براین کسانی که مدعی‌اند و در سال‌های مبارزه از مردم دور شدند و ادای تکلیف نکردند، امروز که انقلاب به جایی رسیده است از این سفره بهره‌مند هستند نیز شامل نااهلان و نامحرومان می‌شوند.

واژه «ژن خوب» تناسبی با محرومیت‌زدایی انقلابی ندارد

یاراحمدی خراسانی با اشاره به اینکه مرفهان بی‌درد در واقع کسانی هستند که درد فقر را نچشیده‌اند اما از انقلاب بهره‌مند شدند نیز از جمله نااهلان و نامحرومان انقلاب به حساب می‌آمدند، تصریح کرد: نااهلان سیاسی و تجدیدنظران فتنه‌انگیز نیز در واقع از دیگر افرادی هستند که باید مراقب باشیم تا حق مستضعفان را از بین نبرند، چرا که در واقع روبروی واژه مستضعفان، واژه مستکبران قرار دارد بنابراین اگر ما بخواهیم صاحبان اصلی انقلاب را بشناسیم در واقع مستضعفان هستند اما اینکه تا چه حد توانستیم به این قشر از جامعه خدمت کنیم باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: ما شروع خوبی برای رسیدگی به شرایط محرومان داشتیم اما پس از اینکه درگیر جنگ تحمیلی شدیم، نتوانستیم روی مبانی نظری و توسعه مبانی ایدئولوژیک خود کار کنیم و افرادی مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و... را از دست دادیم که می‌توانستند مبانی نظری انقلاب را تبیین کنند، اما متأسفانه جنگ تحمیلی و شهادت این بزرگواران این فرصت را برای توسعه حداکثری مبانی اجتماعی انقلاب از ما گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اختلاس و ... از جمله نتایج عدم تبیین مبانی فکری انقلاب اسلامی است و اگر این روند ادامه یابد ما شاهد انحرافات زیادی خواهیم بود، تصریح کرد: بخشی مهمی از عدالت اجتماعی ما درگیر عدم تبیین این موضوع می‌شود، چرا که بین گروه‌های مختلف و مردم تفاوت زیادی ایجاد می‌شود؛ از همین رو باید بدانیم انقلاب یک فرآیند مستمر است و ما در واقع امانت‌دار یادگار امام هستیم و در پیش شهدا که جان خود را برای پیروزی انقلاب اسلامی هدیه کردند، موظفیم تا با انحرافات موجود برخورد کنیم، به فکر اصلاحات باشیم و نگاه بسته‌ای نیز در این حوزه نداشته باشیم.

captcha