توسعه داعش در افغانستان، سوژه جدید سناریوی آمریکایی
کد خبر: 3689554
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
مصیب نعیمی عنوان کرد:

توسعه داعش در افغانستان، سوژه جدید سناریوی آمریکایی

گروه سیاسی: کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا بعد از ناکامی دخالت‌های مستقیم در عراق و سوریه، سناریوی جدیدی را در افغانستان طرح‌ریزی کرده است تا با استفاده از گروه‌های فشار و تروریستی، اهدافش را محقق کند و همچنین سلطه خود را در منطقه تثبیت سازد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عملیات‌های تروریستی در منطقه پس از شکست داعش در عراق و سوریه، این‌بار در افغانستان اوج گرفته است و این باور را کاملاً تصدیق کرده که آمریکا برای ناامنی منطقه از تروریست‌ها، استفاده ابزاری می‌کند و حاضر است امنیت کشورها را فدای منافع ملی خود کند.
این حوادث منجر شد تا رهبر معظم انقلاب صبح روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه در ابتدای درس خارج فقه، در واکنش به حوادث تروریستی اخیر افغانستان بیان کنند: «همان دست‌هایی که داعش را به وجود آوردند، چه در عراق، چه در سوریه و آن جنایات را به وسیله‌ داعش مرتکب شدند و داعش را ابزاری قرار دادند برای آن همه ظلم بزرگ به مردم، همان‌ها باز دارند داعش را منتقل می‌کنند به افغانستان؛ آن‌جا شکست خوردند، می‌خواهند اینجا (افغانستان) دوباره شروع کنند» .

توسعه داعش در افغانستان، سوژه جدید سناریوی آمریکایی
مصیب نعیمی کارشناس مسائل بین‌الملل به ایکنا درباره تأثیرات منطقه‌ای توسعه داعش در افغانستان گفت: آمریکا بعد از ناکامی دخالت‌های مستقیم در عراق و سوریه، سناریوی جدیدی را در افغانستان طرح‌ریزی کرده است تا با استفاده از گروه‌های فشار و تروریستی، اهدافش را محقق کند. این طرح حدود 10 سال می‌باشد که در برنامه‌های آمریکا قرار گرفته، اما با همه ترفندها و سرمایه‌گذاری‌های کلانی که صورت داده و حتی در این مسیر از سوی برخی کشورهای عربی و غربی حمایت‌هایی هم صورت گرفت، اما در مقابل شاهد هستیم که در سوریه و عراق با شکست مواجه شدند و از این‌رو با توجه به نداشتن سناریوی متقابل و یا جایگزین، مجدداً به سمت پیاده‌سازی این روش شکست خورده این‌بار در افغانستان روی آورده‌اند.
وی در ادامه افزود: هدف اصلی آمریکا از پیگیری این روش‌های شکست‌خورده در واقع ناامن نشان دادن بیشتر فضای امنیتی منطقه است تا شاید از این‌رو بتوانند، کشورهای منطقه را درگیر جنگ‌های جانبی و غیرواقعی بکند؛ دقیقاً شبیه آن اتفاقی که به صورت غیرمستقیم در یمن توسط عربستان در جریان است. اما با توجه به ناکامی و شکست‌هایی که آمریکا در سوریه متحمل شده‌، افغانستان را به‌عنوان نقطه جایگزین انتخاب کرده، چون در آن‌جا حضور مستقیم دارد و می‌تواند گروه‌های تروریستی را به خوبی تحت پوشش قرار دهد.
نعیمی با تأکید بر بیانات مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با توطئه‌های آمریکا و اسرائیل، گفت: توجه و دقت نظر مقام معظم رهبری برای جلوگیری از تکثیر داعش در افغانستان بیشتر از این جهت است دارای اهمیت است که در خلال فقدان هوشیاری کشورهای منطقه، تروریسم ممکن است در هر یک از کشورهای اسلام ظهور و بروز پیدا کنند و افغانستان را هم شامل می‌شود. و اگر چه تروریسم در جایی با ناکامی مواجه می‌شود اما با حمایت‌هایی که آمریکا از لحاظ تسلیحاتی و مالی از آن‌ها انجام می‌دهد، باید هرلحظه انتظار ظهور آن را در مکان دیگری داشته باشیم.
وی افزود: در طول 10 سال گذشته هیچ‌گاه مشاهده نکردیم که گروه‌های تروریستی یک حمله‌ای را علیه رژیم صهیونیسیتی انجام بدهند؛ چون سران این گروهک تروریستی تحت‌الحمایه رژیم اشغالگر قدس بودند؛ حتی آن‌ها در بیمارستان‌های واقع در سرزمین‌های اشغالی مداوا می‌شدند. اما آمریکایی‌ها چون جایگزین بهتری از داعش و یا گروه‌های تروریستی ندارند، لذا به تقویت و پرورش تروریست‌ها روی می‌آورند تا از این ابزار به‌عنوان یک وسیله فشار برای سرقت اموال و ثروت ملت‌های منطقه و تحت سلطه درآوردن آن‌ها استفاده کند.

مثلث همکاری ایران، روسیه، چین در آسیای میانه شکل خواهد گرفت
نعیمی در ادامه ائتلاف استراتژیک چین، روسیه و ایران را برای مقابله با توسعه داعش در افغانستان برای تکرارناپذیری آن‌چه در سوریه و عراق رخ داده را قوی دانست و در تکمیل این موضوع بیان کرد: قطعاً با روشن شدن اهداف استراتژیک آمریکا در جهت ناامن کردن منطقه، کشورهایی که از این ناامنی آسیب می‌بینند و نگرانی‌های امنیتی دارند مثل چین، ایران و روسیه با یکدیگر متحد خواهند شد.
وی در ادامه داد: در منطقه ما دو جبهه داریم که یکی جبهه غربی – عربی است که کلاً برای بازگشت نفوذ خودشان از ابزار تروریستی استفاده کامل کردند. اما جبهه دیگری که مخالف جبهه نخست بوده، از این وضعیت ناامنی نگران است و بنابراین در راستای مقابله با این امر متحد خواهند شد، همانطور که در سوریه به رغم تفاوت‌های سیاسی شاهد آن بودیم. بنابراین در افغانستان شرایط به نحوی است که کشورهای منطقه نسبت به آن بی‌تفاوت نیستند چون آمریکایی‌ها در مرحله آغازین تحرکات، توطئه‌های خود را در افغانستان شروع کرده‌اند و حتی با طالبان که گروه تروریستی نامیده می‌شود با آن بر سر تقسیم منافع به مذاکره پرداخته است. همچنین پرواضح است که این گروه‌های تروریستی در پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه آموزش دیده‌اند اما چون آمریکا در سوریه و عراق نتیجه مدنظر خود را به دست نیاورده، این‌بار درصدد گسترش جنگ‌های نیابتی به افغانستان و آسیای میانه برآمد است د تا از این طریق آتش جنگ‌های مذهبی و فرقه‌ای را در این منطقه مشتعل کند.

اتهام حمایت ایران از طالبان، نوعی فرافکنی علیه جمهوری اسلامی است
نعیمی اتهام حمایت ایران از طالبان که از سوی برخی مقامات افغانستان صورت گرفته را واهی دانست و در این‌باره افزود: اخیراً بعضی شخصیت‌های سیاسی افغان، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده‌اند که به حمایت از طالبان می‌پردازد؛ که اتهام واهی آن‌ها نشأت گرفته از تمایلات غربی است که در این راستا سعی کرده‌ند علیه کشورمان فرافکنی‌های متعددی انجام دهند. در واقع جمهوری اسلامی از معدود کشورهایی بود که در آزادسازی افغانستان از سلطه طالبان به این کشور بیشترین کمک را کرد. این اتهامی که مقامات سیاسی افغانستان به ایران می‌زنند، دور از واقعیت است و جمهوری اسلامی هیچ‌گاه از گروه‌های تروریستی حمایت نمی‌کند.
وی در پایان به احتمال رودررویی طالبان و داعش اشاره کرد و گفت: این احتمال که طالبان و داعش در افغانستان رودروی هم بایستند، وجود دارد؛ همانطور که در سوریه، جبه‌النصره با داعش به مقابله پرداخت اما نباید فراموش کرد هر دوی آن‌ها تروریستی هستند و برای امنیت منطقه نقش بی‌ثبات کننده دارند.

captcha