اندیشه‌های قرآنی، عرفانی و فلسفی امام(ره)؛ رمز جاودانگی اوست
کد خبر: 3689735
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵

اندیشه‌های قرآنی، عرفانی و فلسفی امام(ره)؛ رمز جاودانگی اوست

گروه معارف: معاون فرهنگی-اجتماعی دانشگاه اصفهان گفت: آنچه امام را جاودان ساخت، اندیشه‌های عرفانی و فلسفی و قرآنی ایشان بود و انس امام با قرآن باعث شد تا دروازه‌های اسرار این کتاب آسمانی به روی ایشان گشوده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، حجت‌الاسلام جعفر شانظری، معاون فرهنگی-اجتماعی دانشگاه اصفهان در همایش منطقه‌ای اردوی دانشجویی طریق جاوید(آشنایی با سیره و اندیشه‌های امام خمینی) که امروز 18 بهمن‌ماه در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه آنچه که جاودانه است، اندیشه می‌باشد و آنچه که اندیشه را جاودان می‌سازد، نوسازی و بازخوانی آن است، اظهار کرد: هر پدیده‌ای در تاریخ بشر، معلول علتی به شمار می‌رود، چون جهان قانونمند بوده و بر اساس سنن و حکمت‌های الهی ساخته شده است.
وی افزود: بزرگترین پدیده در تاریخ معاصر ایران که منشأ تحولات تدریجی در دنیای معاصر شد، پدیده انقلاب اسلامی می‌باشد که مرهون علل گوناگون است و از زوایا و دریچه‌های مختلف تاریخی، اجتماعی و فلسفی می‌توان آن را تحلیل کرد.
حجت‌الاسلام شانظری با بیان اینکه وجه تمایز اصلی انقلاب اسلامی با بسیاری از انقلاب‌ها، امام و رهبری انقلاب است، گفت: امام از جامعیتی فوق‌العاده برخوردار بود که زاییده تفکر عرفانی و فلسفی و عجین شدن ایشان با قرآن به شمار می‌رفت، فلسفه امام خمینی محصول حکمت متعالیه بود. حکمت متعالیه با عرفان و قرآن و برهان عجین شده است و نگاه وحدت‌گونه به انسان دارد و بر همان اساس، نظام توحیدی جامعه را می‌سازد. امام خود را تبلور قرآن کرد و خود را ساخت تا توانست جامعه را متحول کند، چون معتقد بود تا انسان خود را نسازد، نمی‌تواند دیگران را نیز بسازد.
وی ادامه داد: امام در تفسیر خود به یکایک آیات قرآن که می‌پرداخت، مثل این بود که به اقیانوسی از معارف ناپیدا برای چشم حسی بشر دست یافته و انسان را به وسیله قرآن که حبل الله المتین است، به ملکوت اصلی ارتباط می‌داد. تفاوت امام با سایر رهبران این است که از جامعه فراتر رفته و مثل خورشید می‌درخشد و نگاه انسان را از زمین به آسمان و ملکوت معطوف می‌کند و به همین دلیل، ماندگار می‌شود؛ بنابراین بازخوانی اندیشه‌های امام می‌تواند با زبان و ادبیات نسل نو، ذهن انسان را به حقیقت انسانیت معطوف کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه جامعیت امام بی‌بدیل بود، گفت: امام فقیهی فیلسوف، فیلسوف الفقها و عرفان الفقهاء والفلاسفه بود. شخصیت امام تبلور و میوه قرآن می باشد که نماد اعظم او در انسان کامل یعنی حضرت محمد(ص) است .
وی بیان کرد: ماندگاری امام در این بود که همواره خدا را یاد می‌کرد و معتقد بود که زمام امور در دست خداست، همه چیز جلوه خدا و هستی، جمال و جلال خداست، نگاه توحیدی به هستی که هر چه می‌بینیم، خداست. وقتی خدا مطرح باشد، دیگر منیت وجود ندارد. گوهر وجودی تمام انسان‌ها از عالم نور و قرآن، حبل الله المتین بوده که ما را به حقیقت نور وصل می‌کند، لذا نماز، دالان ارتباط فیزیک با متافیزیک است.
حجت‌الاسلام شانظری با بیان اینکه آنچه امام را جاودان می‌سازد، اندیشه‌های فلسفی، عرفانی، قرآنی و الهی اوست، افزود: نورانیت امام از قرآن بود و انس ایشان با قرآن باعث شد تا دروازه‌های اسرار این کتاب آسمانی به روی امام گشوده شود، چنانکه در روایت آمده است:«کسی که نفسش خالص برای خدا شد، سرچشمه جوشان حکمت و معرفت می‌شود».
وی بیان کرد: مباحث فلسفی و وجودشناسی امام، توحیدی است و به انسان‌شناسی توحیدی ایشان گره می‌خورد، در اینجا سیاستی که ایشان رقم می‌زند، امتیاز پیدا می‌کند و در آن، کرامت، عزت و آگاهی انسان مطرح می‌شود. در این نوع سیاست، جامعه‌ای که بتواند به وحدت انسانی شکل دهد، می‌تواند تعالی، امنیت و رشد و توسعه پیدا کند. امام بر کلمه وحدت بسیار تأکید داشت. آنچه جامعه را از هم می‌گسلد، بریدگی است. اندیشه وحدت برخاسته از وحدت‌شناسی وجودی و توحیدی می‌باشد. جهان، واحد است و مدیری به نام الله دارد. این ربوبیت الهی بوده که جهان را اداره می‌کند و این نوع نگاه توحیدی، جامعه را منسجم می‌سازد؛ لذا مؤلفه‌ای که اندیشه سیاسی امام را شکل می‌دهد، عبارت است از «اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا: همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید».

براساس این گزارش،  همایش منطقه‌ای طریق جاویدبه همت جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و با حضور دانشجویان استان‌های اصفهان،  یزد،  چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد برگزار شد. 

captcha