سه اصل انقلاب اسلامی ایران و تفاوتش با دیگر انقلاب‌ها
کد خبر: 3689769
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷
چمران مطرح کرد:

سه اصل انقلاب اسلامی ایران و تفاوتش با دیگر انقلاب‌ها

گروه سیاست و اقتصاد: عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه انقلاب ایران در دنیا نمونه است، گفت: انقلاب‌ ما دارای سه اصل ایدئولوژی، رهبری و امکانیت است و در این سه موضوع با تمام انقلاب ها تفاوت دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مهدی چمران، عضو سابق شورای شهر تهران در نشست بررسی وضعیت کنونی نظام با آرمان‌های اولیه، که امروز، 18 بهمن‌ماه در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امام تعبیری از دهه فجر داشتند و عنوان کردند که انفجار نور بود، در واقع انفجار نور در منطقه مهم خاورمیانه و دنیا انجام شد. 

وی افزود: انفجار نور بدین معنی بود که مردم را از جهالت‌ها نجات دهد، به سوی نور هدایت کند، ارتقا ببخشد و به پیش ببرد. برداشت و انتظار ما از انقلاب این بود که از تمام جهالت‌ها نجات یافته و به سوی نور هدایت شویم. از ظلمت‌های قبل از انقلاب با پیروزی انقلاب و با رهبری امام(ره) که رهبر و شخصیت بی‌نظیری بود نجات پیدا کردیم. در طول تاریخ اسلام به جز صدر اسلام چنین شخصیتی وجود ندارد.

 ایدئولوژی برگرفته از اسلام

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه شعار ما «استقلال، آزادی، حکومت اسلامی» بود، عنوان کرد: این شعار بعد به «جمهوری اسلامی» تبدیل شد، ایدئولوژی ما براساس مکتب اسلام است. ما استقلال فکری و استقلال در برابر ابرقدرت‌ها و سایر کشورها داشتیم و در طول تاریخ مستعمره نشدیم اما انگلیسی‌ها به شدت در ایران حاکم شدند و شاهان ما تحت نفوذ آنها قرار گرفتند، ما تحت نفوذ مستشاران آمریکایی نیز بودیم بنابراین استقلال ما برای آنها گران تمام شد. این استقلال یکی از اصولی بود که بر آن پافشاری کردیم.

مفهوم آزادی

چمران با اشاره به اینکه موضوع دوم، آزادی به معنای واقعی کلمه بود، تصریح کرد: استقلال ما با گروه‌های کمونیست ابتدا و بعد از انقلاب مشترک بود، اما استقلال آنها واقعی نبود. مفهوم آزادی آن‌ها نیز به مفهوم آزادی ما نبود. آزادی از نظر ما این بود که از تمام قید و بندها آزاد و تنها بنده خدا باشیم. هر فردی که بنده خدا باشد آزاد واقعی است. نباید از چیزی بترسیم و در برابر مشکلات و انحرافات کار خود را انجام دهیم. اما آزادی آنها بیشتر بحث بی‌بندی باری بود. در کمونیسم، آزادی مفهومی ندارد.

عضو شورای مرکزی جمنا اضافه کرد: موضوع سوم جمهوری اسلامی بود که هم اسلامیت و هم جمهوریت را در بردارد، یعنی هم تمام نهادهای ما باید انتخابی باشد و هم بر مبنای فکری و ایدئولوژی مکتب اسلام شکل بگیرد.

وی افزود: این اصولی است که در انقلاب به دنبال آن بودیم و اکنون نیز باید به دنبالش باشیم. تا زمانی که این اصول را رعایت کنیم، می توانیم بگوییم انقلابی هستیم و مسیر آن را درست طی می‌کنیم. استقلال ما نیز باید واقعی باشد نه این که از آمریکا بترسیم. زمانی که آمریکا می خواهد کشوری را بترساند یکی از ناوگان و کشتی‌های جنگی خود را به نزدیکی آن کشور می‌فرستد، اوایل نیز که می خواست ایران را بترساند همین کار را انجام می‌داد ما از این ناوگان‌ها نگرانی نداریم. سال گذشته نیز در همین مورد عده‌ای را دستگیر و اسیر کردیم.

هزینه های استقلال برای کشور

چمران با بیان اینکه باید در زمینه فکری در مقابل امریکا و انگلیس آزاد اندیشانه و مستقلانه فکر کنیم، عنوان کرد: آنها می‌خواهند عقاید خود را بر ما تحمیل کنند اما ما این را نپذیرفتیم و برایمان نیز هزینه داشته است. در زمان جنگ در جریان‌های بین المللی، کنفرانس‌ها و مجامع، بسیار سختی کشیدیم. به خاطر فشار روانی که به جمهوری اسلامی وارد می شد کمتر کشورهایی جرات داشتند تا به ایران بیایند و با نمایندگان ما از نزدیک صحبت کنند. در این زمان تنهایی خاصی را تجربه کردیم و کمتر کشوری با ما ارتباط داشت.

وی ادامه داد: استقلال برای ما هزینه داشت و مشکلاتی نیز به وجود ‌آورد اما همه را گذراندیم تا استقلال واقعی خود را حفظ کنیم و توانستیم همه جا مستقلانه فکر کنیم، تصمیم بگیریم و اجرا کنیم.

پیاده کردن مفهوم واقعی آزادی در ایران

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه به مفهوم واقعی آزادی، توانستیم آزادی را در کشور پیاده کنیم، بیان کرد: در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی می توانیم ادعا کنیم که در آزادی از آنها جلوتر هستیم و از طرفی هم با کشورهای منطقه قابل قیاس نیستیم. ما در این 39 سال، 38 انتخابات انجام داده ایم. کشوری هستیم که حتی برای شورا نیز براساس انتخابات پیش رفتیم. کشورهای خلیج فارس و همسایه ما با مقوله انتخابات آشنا نیستند. شاهد هستیم که کشور عربستان نیز که بی دلیل سعودی را به دنبال آن عنوان می‌کنند همچون زمانی که ایران را کشور شاهنشاهی پهلوی می‌نامیدند، از نظر آزادی و آزادی عمل در چه جایگاهی است.

وی ادامه داد: آزادی واقعی یعنی انسان بنده خدا باشد و از هیچ کس و هیچ چیز نهراسد، حرف خود را راحت علیه هر کسی که می خواهد باشد، بیان کند اما مبنای درست فکری داشته باشد. هرج و مرج با آزادی کاملا متفاوت است.

سه اصل انقلاب اسلامی ایران

چمران با بیان اینکه انقلاب ما در دنیا نمونه بوده است، عنوان کرد: انقلاب‌های دیگر با انقلاب‌های ما کاملا فرق داشته است. انقلاب دارای سه اصل ایدئولوژی، رهبری و امکانیت است و در این سه موضوع با تمام انقلاب ها فرق داشتیم. شاید تنها انقلاب الجزایر نزدیک انقلاب ما بود اما با این وجود باز هم با ما متفاوت بود. انقلاب‌های دیگر با نیروی سلاح، قوه قهریه و جنگ موفق شدند اما انقلاب اسلامی با آنها کاملا متفاوت است. ایدئولوژی آنها دست‌ساز بشر و از مارکس و کمونیست بود.

شباهت دیگر انقلاب ها به انقلاب ایران

وی افزود: در الجزایر، تفکرات اسلامی وجود داشت اما بقیه تفکرات کمونیستی و یا سرمایه‌داری بود. مکتب ما الهی بود. رهبر ما امام، یک مجتهد و مرجع تقلید بود. رهبران آنها شخصیت‌های برجسته‌ای داشتند اما در این حد و قابل قیاس با امام نبودند. آنها با سلاح و جنگ آمده بودند اما ما نجنگیدیم و سلاح و ارتش نداشتیم.

انقلاب ایران، ریشه های سرمایه داری و کمونیستی را زیر سوال برد

چمران با اشاره به اینکه تمام فشارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی که بر ما وارد شد به دلیل همین سه موضوع است، عنوان کرد: ریشه بسیاری از دشمنی‌ها به این دلیل است که ما ایدئولوژی و مکتب سرمایه‌داری، سوسیالیستی و کمونیستی را زیر سوال بردیم. زمانی که کمونیست زیر سوال رفت، برچیده شد و اکنون بعد از 70 سال به عنوان فلسفه‌ای عقب مانده و شکست خورده به آن نگاه می‌شود. امروز در دانشگاه‌های مختلف به تفکرات ما احترام می گذارند و به عنوان تفکری نو به آن می‌نگرند. در هر جایی که می‌خواهند علیه ظلم قیام کنند دنبال رو انقلاب اسلامی ما هستند.

نظام اسلامی ایران مواضع تندروانه ندارد

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه مواضع تندروانه آمریکا بود که ما را به عکس‌العمل واداشت، عنوان کرد: ما مواضع تندروانه نداشتیم. در دولت آقای روحانی نرمش در برابر آمریکا نشان دادیم و از خیلی چیزها گذشتیم اما در مقابل یا تحریم و یا تشدید تحریم‌ها بود.

وی افزود: ما به اندازه کافی نرمش، همکاری و هماهنگی به خرج دادیم و به آمریکا اعلام کردیم که با آنها مشکلی نداریم و حتی آنها را 99 درصد می دانیم و قبول داریم اما آنها با ما مشکل دارند. ما کار خاصی علیه آنها انجام ندادیم. اگر آنها همچون کشورهای اروپایی با ما برخورد کنند ما نیز همانگونه با آنها برخورد خواهیم کرد.

captcha