نبود «خلاقیت» و «ایده خوب»؛ بزرگترین مشکل کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها
کد خبر: 3689775
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰

نبود «خلاقیت» و «ایده خوب»؛ بزرگترین مشکل کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها

گروه دانشگاه: دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است که نبود ایده‌های خوب در زمینه فعالیت‌های قرآنی موجب عدم استقبال مسئولان دانشگاهی از فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌‌ها است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست گردهمایی دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‎‌های سراسر کشور، عصر روز گذشته، 18 بهمن ماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره) برگزار شد.
فاطمه قائمی پناهیان، دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه این مراسم و در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به فعالیت‌های کانون قرآن و عترت این دانشگاه بیان کرد: کار قرآنی با استقبال چندان مناسبی همراه نبود و وقتی از مسئولان دانشگاه علت این وضعیت را می‌پرسیدیم، در جواب می‌گفتند، دلیل این است که ایده خوبی برای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه وجود ندارد و اگر ایده خوب قرآنی وجود داشته باشد، مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه افزود: ما نیز برنامه‌هایی را پیشنهاد دادیم و کار را پیش بردیم، اما آنطور که بنده در دانشگاه‌های مختلف آسیب‌شناسی کردم معلوم شد که باید طبق نیاز و علاقه مخاطب باید فعالیت قرآنی داشت، به عنوان مثال در دانشگاه علوم پزشکی، با توجه به این که دانشجویان بیشتر به دنبال مسائل و استدلال‌‌های علمی هستند، به نظرم آمد که باید از همین طریق با آنها صحبت کنیم و شاید یک آسیب در جامعه قرآنی این بوده که نتوانسته‌ایم به صورت مطلوب با مخاطب ارتباط برقرار کنیم.

پنجشنبه ///نبود «خلاقیت» و «ایده خوب»، بزرگترین مشکل کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها
قائمی پناهیان بیان کرد: در نتیجه ایده‌ای را قبل از این که مسئولیت را قبول کنم، در همین راستا داشتیم و روی آن کار می‌کردیم، در واقع یک تیم از دانشجویان نخبه از رشته‌های مختلف تشکیل شد و سعی کردیم بنیه اعتقادی را در دانشگاه شکل دهیم و کاری که انجام دادیم نیز در حوزه علم و قرآن بود. کار کردیم
دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه تصریح کرد: چون در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستیم، بیشتر سعی ما بر این شد که برای ورود مخاطب به فضای قرآنی از استدلال‌های و شواهد علمی ـ قرآنی استفاده کنیم و از این طریق عظمت قرآن را به جامعه نشان دهیم و کاری که در این زمینه صورت گرفت این بود که توانستیم محتوا و آثار تأثیرگذاری را تولید کنیم که از آنها حمایت خوبی نیز به عمل آمد، ضمن این که کارها به زبان‌های دیگری نیز ترجمه شد و توسط یکی از اساتید به خارج از کشور ارسال شد.
قائمی پناهیان بیان کرد: قبل از این که وارد کانون قران و عترت دانشگاه شوم، این تیم را تشکیل دادیم و کارهایی که محتوای علمی ـ قرآنی داشت، توسط یکی از اساتید به خارج از کشور ارسال شد و در یک همایش علمی در کالجی در تگزاس آمریکا ارائه شدند و موجب شد تا استقبال خوبی از سوی جامعه علمی آنها صورت گیرد، ضمن این که مخاطبان نیز دانشمندان آنجا بودند و خیلی از آنها نیز ترغیب شدند که حداقل مطالعه بیشتری در مورد اسلام داشته باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: حتی آن کالج، درخواست دادند تا کارها را به صورت کامل ارسال کنیم تا به عنوان واحد درسی مورد استفاده قرار گیرند اما گفتیم که اول باید در کشور خودمان ثبت شود و بعد از آن به نشر بین‌المللی آثار بپردازیم.
دبیر کانون‌ قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: بعد از این که وارد کانون قرآن و عترت شدیم، امکاناتی در اختیار ما قرار گرفت و با توجه به این که ایده ما جدید بود، دانشگاه هم استقبال کرد و این ایده مورد حمایت قرار گرفت، همچنین نمایشگاهی در دانشگاه تحت عنوان علم و قرآن برپا کردیم که در آن دستاوردهای کانون قرآن و عترت دانشگاه به نمایش درآمد و این کار در قالب کانون پیگیری شد و پس از این بود که حمایت‌های بیشتری نیز صورت گرفت و برای اولین بار بود که در کشور این آثار رونمایی به عمل می‌آمد.
وی در ادامه افزود: اگر نیروهای قرآنی دانشگاه‌ها بیشتر تلاش کنند و ایده جدید ارائه دهند و در کنار ارائه ایده، پیگیری مستمر نیز داشته باشند و مطابه‌گری نمایند، این ظرفیت وجود دارد که کارهای بزرگی انجام شود، ضمن این که ویژگی ممتازی که کانون قرآن و عترت دارد این است که می‌تواند یک طیف گسترده‌ای از مخاطبان را مورد پوشش قرار دهد، ما نیز طبق همین مبنا سعی کردیم با توجه به مخاطب شناسی، موضوع علم و قرآن را مطرح کنیم و این بنیه اعتقادی در دانشگاه شکل گرفت و در حال حاضر شرایط طوری است که دانشجویان تشنه شنیدن معارف قرآن هستند و در این فضا است که می‌توان سبک زندگی قرآنی و معارف قرآنی را به دانشجویان ارائه کنیم.
قائمی پناهیان بیان کرد: البته با توجه به این که ایده‌های خوبی ارائه شده است، انتظار داریم که مورد حمایت بیشتری واقع شویم، یکی از مشکلات در زمینه بودجه بوده که به دلیل محدودیت، تا حدودی کارها متوقف شده است.
وی در ادامه افزود: یک بخشی از مشلات نیز به جشنواره قرآن و عترت برمی‌گردد از این جهت که توجه به ظواهر زیاد شده و تمرکز مسئولان به سمت این است که آماری بدهند که چه تعداد در جشنواره و مسابقات شرکت کرده‌اند، اما آن حساسیتی که تاثیرگذار باشد و معارف قرآن را در جامعه نشر دهد دیده نمی‌شود. البته امیدواریم با ایجاد گفتمان قرآنی صدای دانشجویان توسط مسئولان شنیده شود و آن طور که شایسته است در این زمینه پاسخ گو باشند.

captcha