توسعه مؤسسات قرآنی؛ دستاورد پیروزی انقلاب/ آوردن مردم از حاشیه به متن تحولات
کد خبر: 3690109
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
محمدی اظهار کرد:

توسعه مؤسسات قرآنی؛ دستاورد پیروزی انقلاب/ آوردن مردم از حاشیه به متن تحولات

گروه موسسات مردم نهاد: حسن محمدی مدیر عامل اتحادیه قرآن و عترت کشور گفت: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرانی و موسسات است و به رهبری امام خمینی (ره) به ثمر رسید.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حسن محمدی، مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در برنامه طلوع انقلاب که از شبکه قرآن و معارف سیما به روی آنتن رفت، پس از تبریک چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی درباره فعالیت‌های قرانی پس از انقلاب اسلامی و توسعه آن گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود که پشتوانه علم و ایدئولوژی آن مبانی و آموزه‌های قرآن بود. بدون شک پس از پیروزی انقلاب اسلامی همانطور که بنیانگذار انقلاب فرمودند: کتاب انقلاب قرآن بود، بعد از انقلاب اسلامی نیز اتفاقات در عرصه‌های فرهنگی علی‌الخصوص در حوزه قرانی رخ داد.

وی ادامه داد: به فرمایش امام ره انقلاب ما مردم را از حاشیه به متن آورد، در این حوزه نیز اینطور بود و مردم دغدغه قرآنی، ارزشی و دینی داشتند، موفق شدند که دغدغه‌های خود را به عرصه ظهور بگذارند. در حالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد موسسات قرآنی کمتر از تعداد انگشتان دست بود و تعدادی نیز جلسات قران وجود داشت، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عرصه و بستر قرآنی ایجاد شد و این موضوع باعث شد که مردم در بطن حوزه قرآن حضور داشته و در زمینه‌های آموزش، مفاهیم و ترویج فرهنگ قرآن کریم گام بردارند که مصادیق آن در حوزه‌های مختلف قابل مشاهده است.

حسن محمدی افزود: در روند رو به رشدی که پس از انقلاب اسلامی در بحث توسعه فعالیت‌های قرآنی در میان مردم به‌وجود آمد، بالغ بر ۴ هزار موسسه مردم نهاد با بیش از ۱۰ هزار شعبه مرکزی و خانه قرآن مشغول فعالیت هستند که به نوعی بزرگترین شبکه مدنی و مردمی- فرهنگی را در کل کشور در هر روستا، استان و شهر را شامل می‌شود.

وی درباره نقش جلسات خانگی قرآن و به سر و سامان رسیدن موسسات و مراکز قرآنی بیان کرد: مردم مهمترین نقش را در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام ره داشتند و ایشان نیز اشاره فرمودند که این انقلاب متعلق به مردم است. بعد از انقلاب اسلامی یک فرایند رو به رشدی در جهت حضور مردم در همه زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و قرآنی به وجود آمد و در حال مؤسسات قرآنی با دغدغه‌ای که در سراسر کشور دارند، در حال فعالیت هستند و یک شبکه بی بدیل و بی نظیر را در حوزه ترویج فعالیت قرآنی شکل دادند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد بسیار کمی از موسسات قرآنی در خفقان مشغول فعالیت بودند. آقای وزیری یکی از مدیران موسسات قدیمی است که چندین بار برای برپایی جلسات تفسیر و ترویج مبانی قرآن کریم توسط ساواک دستگیر شده بود و الحمدالله در حال حاضر حاکمیت در تسهیل بستر ترویج فرهنگ قرآنی کمک کننده است و خوشبختانه مردمی که دغدغه قرآنی دارند در حال حاضر فعالت می‌کنند.

توسعه و ترویج مؤسسات قرآنی؛ دستاورد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره)/ حضور مردم در انقلاب مشابه حاشیه به متن

وی درباره نقش موسسات قرآنی در برپایی آزمون قرآن و عترت تصریح کرد: بار اصلی فعالیتهای فرهنگی و قرآنی پس ازانقلاب اسلامی بر دوش مردم بود. و مردم به میدان آمدند و بار آموزش قرآن و ترویج فرهنگ اسلامی را به رهبری امام ره و بعد از ایشان به رهبری مدبرانه حضرت آقا به دوش کشیدند. ایشان ورود جدی در حوزه قرآن داشتند و به عنوان کارشناس اصلی امور قرآنی و پرچمدار فعالیت‌های قرآنی این جریان را هدایت کردند.

محمدی به برخی از دستاوردهای نظام انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در حوزه های مختلف مصدایق بسیاری از فعالیتهای قرآنی را میتوان نام برد. به عنوان نمونه برپایی آزمون قرآن وعترت معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در جهان اسلامی که متعلق به ایران است. همچنین در مسابقات بین المللی قرآن کریم جایگاه بی نظیری داشته و نمایندگان کشورمان به عنوان یک رقیب برای کشورهای دیگر محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین پارمان فرهنگی- قرآنی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی که متشکل از دستگاه های مختلف است را شاهدیم که در حوزه سیاستگذاری کلان فعالیت‌های قرآنی شکل گرفته است که تصمیمات نافذی انجام می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت تصریح کرد: مهم‌ترین مولفه انقلاب اسلامی مردم هستند که این انقلاب را در ذیل سیاست‌ها و رهبری حضرت آقا به پیش بردند.

محمدی درباره دستاورد ادغام اتحادیه های قرآنی اظهار کرد: ادغام اتحادیه‌ها قرآنی را به نوعی از دستاوردهای نظام باید به حساب آورد. زمانی که دغدغه فراگیر و همگانی ایجاد شد، دستگاه‌های مختلف تلاش برای تشکیل یک نهاد قرآنی و ساختار فرهنگی کردند که البته آفاتی را نیز به دنبال داشت و باعث تشدد در سیاستگذاری، رهبری و تولیت‌ها صورت گیرد. معتقد هستیم باید سیاست‌گذاری‌ها در ذیل سیاست‌گداری‌های کلان واحد باشد و در این راستا تعامل، توافقی با دیگر اتحادیه موسسات قرآنی- مردمی ایجاد شد و طی فرایندی که در سال‌های گذشته برای ادغام انجام شد، در سال جاری عملیاتی شد و 31 استان اتحادیه مدغم قرآنی دارند و در نتیجه پس از تشکیل مجمع عمومی کشوری، اتحادیه کشوری نیز ادغام خواهد شد.

وی به زمان ادغام اتحادیه کشوری اشاره کرد و گفت: زمان قابل پیش بینی نیست. امید داشتیم که در ایام دهه فجر این اتفاق مبارک بیافتد اما برخی از مسائل و استحکاکی که در این مسئله به‌وجود آمد، این موضوع را به تاخیر انداخت و در سال 97 به طور قطع شاهد این اتفاق خواهیم بود.

توسعه و ترویج مؤسسات قرآنی؛ دستاورد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره)/ حضور مردم در انقلاب مشابه حاشیه به متن

محمدی به چشم انداز اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و مؤسسات قرآنی تاکید کرد و افزود: یکی از اتفاق‌های خوب در سال 97، به سرانجام رسیدن اتحادیه مدغم کشوری است که موجب یک اتحادیه منسجم و مقتدر خواهد بود که این موضوع به جایگاه مردمی و موسسات قرانی و ترویج فرهنگ قرآنی کمک خواهد کرد. در چشم اندازی که برای مؤسسات تعیین شده، چشم اندازی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است که امیدواریم به زودی با تسهیل بستر تاسیس و فعالیت و حمایت موسسات بتوان تعداد کمی و شرایط کیفی را ارتقا بدهیم.

وی ادامه داد: بنابر فرمایش رهبری، کاری که قرآنیان می‌کنند کار راهبردی است و در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و امنیتی تاثیر گذار است که با توسعه فعالیت‌های مردمی و قرآنی اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود و همچنین شاهد ترویج فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی خواهیم بود.

محمدی در ادامه در باره سهم مؤسسات قرآنی و اتحادیه در برپایی آزمونهای قرآن و عترت و مسابقات قرآن بیان کرد: اتحادیه به عنوان نماینده بخش مردمی در همه سیاستگذاری های کلان، فعالیتهای ملی و هر نوع اتفاق های قرانی، قطعا به عنوان یک نقش موثر حضور خواهد داشت. اکثر این اتفاقات بر دوش موسسات قرآنی بوده و اتحادیه به عنوان نماینده حوزه مردمی وظیفه ذاتی خود دانسته که در کانون‌های مختلف تصمیم سازی حضور داشته باشد تا جایگاه واقعی موسسات قرآنی مشخص شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در انسجامی که در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه مردمی شکل گرفته است، امیدواریم این حوزه‌های کارآمد مردمی در کنار کمبود اعتبارات قرآنی راندمان خوبی داشته باشند. هر زمان که به نهادهای مردمی و طرفیت‌های آنان اعتماد شد، موفقیت حاصل شد و هر زمان که فعالیت‌های مردمی کمرنگ بود، شکست حاصل شد. بنابراین مسئولان نیز باید کمک کنند تا به سمت تقویت نهادهای مردمی حرکت شود و توسعه یافته و شاهد اتفاقات خوب در عرصه فعالیت‌های قرآنی باشیم.

یادآور می‌شود، همزمان با ایام الله دهه فجر، طرح تلویزیونی «عطر انقلاب» از ساعت 6 تا 23 به صورت زنده و در زمان‌های مختلف به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.
captcha