ترغیب دانش‌آموزان به نماز با معرفی الگوی شایسته از بین همسالان
کد خبر: 3690337
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳

ترغیب دانش‌آموزان به نماز با معرفی الگوی شایسته از بین همسالان

گروه اجتماعی _ کارشناس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در بررسی راه‌های جذب دانش آموزان به نماز اولين مسئله، زندگی اجتماعی دانش آموز در محيط خانواده، مدرسه، جامعه و همسالان اوست، گفت: تأثیر نقش والدین و معلمان از یک سو و معرفی الگوی شایسته از بین همسالان از سوی دیگر در ترغیب کودکان و نوجوانان به نماز و اعمال دینی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام ابوالحسن نبئی، کارشناس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: در بررسی راه‌های جذب دانش آموزان به نماز اولين مسئله، زندگی اجتماعی دانش آموز در محيط خانواده، مدرسه، جامعه و همسالان او است.
وی افزود: در اين فرآيند دانش‌آموزان در تعامل مستقيم با اطرافيان، خانواده، دوستان، مديران تربيتی، معلمان و مربی، مسجد و روحانيت، تحت تأثير رفتارها و پيام‌های آنان است و منش‌های آنان را تحت نظر دارد و رفتارهای تعبدی و اخلاقی ايشان را پيگير است.
نبئی اظهار کرد: شکل‌گيری شخصيت معنوی و اجتماعی دانش‌آموز از ابتدا در خانواده و بعد در مدرسه و در مراتب بعدی از طريق ديگران صورت می‌گيرد، بنابراين هر کدام از الگوهای رفتاری مورد توجه دانش‌آموز است و تحت تأثير آن رفتارها قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: يکايک ارزش‌های موجود در جامعه و خانواده چه در جنبه‌های مثبت و چه در جنبه‌های منفی، شخصيت نوجوان و جوان را پي‌ريزی کرده و در نگرش مثبت و يا منفی او نسبت به محيط اطراف خود نقش مهمی را ايفا خواهد کرد.

نقش الگویی والدین در پایبندی فرزندان به اعتقادات دینی
نبئی گفت: تربيت و پرورش فرزندان سالم از حيث اعتقادی و منش‌های پسنديده در گرو توجه کافی به مسائل محيطی و رفتاريی است؛ چنانچه پدر و مادر خانواده به نقش الگويی خود توجه داشته باشند و در تنظيم روابط خويش با فرزندان همت گمارند و تعهد به اصول اخلاقی و انسانی و بالاخره مذهبی را پيشه خود سازند، احساس خوب و ارزشمند، پایبند به مسائل معنوی را به فرزندان خود تقديم خواهند کرد.
این کارشناس دینی تصریح کرد: به ميزانی که رفتارهای سنجيده، الگوها و مسئولان تربيتی در شکل‌گيری شخصيت معنوی و سجايای انسانی کودک و نوجوانان تأثیرگذاراست، نمایش رفتارهای متضاد اخلاقی و مذهبی نيز در تخريب اين شخصيت موثر است.
وی عنوان کرد: اما نقش والدين و مربيان به همين جا ختم نمی‌شود، بلکه اين تلاش نظر به آينده‌ای دوخته است که برای ساختنش زمان، هزينه و انرژی بسياری صرف شده است، اين آينده و در نتيجه چگونه شدن را والدين و مربيان به نمايندگی از جامعه در معرض ديد نوجوان و جوان قرار می‌دهند که اين هويت مورد انتظار است.

مدرسه به عنوان دومین محیط تأثیرگذار در کودکان و نوجوانان
نبئی بیان کرد: پس از خانواده، که به عنوان اصلی‌ترين سازمان در نهادی و درونی شدن رفتارها برای کودک و نوجوان کمک می‌کند و اولين تجربيات زندگی را در اختيارش قرار می‌دهد، مدرسه جايگاه ويژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.
وی اضافه کرد: در اين سازمان معلم و مربی الگوهايی هستند که بيشترين درصد مقبوليت را در پيش کودک و نوجوان دارند، از همین رو گذر از اين مرحله در ساختار ذهنی و رفتاری کودک و نوجوان با اهميت است.
کارشناس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه هوشياری والدين و مربيان دلسوز و آگاه اين امکان را برای دانش‌آموز به وجود خواهد آورد که با همانند‌سازی، بهترين الگوهای رفتاری را برای خود انتخاب کند، اظهار کرد: بنابراين شرکت فعالانه مديران و مربيان در عرصه‌های فرهنگی و ترويج ارزش‌های انسانی و اخلاقی توأم با عمل، شناخت معيارهای فضيلت و انسان‌های فاضل را برای نوجوان آسان‌تر خواهد کرد.

ترغیب دانش‌آموزان به نماز با معرفی الگوی شایسته از بین همسالان

نقش تکوینی مدیران و معلمان در شکل‌گیری شخصیت دانش آموز
وی با اشاره به اینکه الگو بودن مدیران و مربیان نقش اساسی را در تکوين شخصيت دانش‌آموزان ايفا می‌کند گفت: چنانچه مديران، معلمان و مربيان همراه دانش‌آموز در نماز جماعت مدرسه شرکت فعال داشته باشند و در اجرای فرامين الهی و مواظبت در رفتار و گفتار خود کوشش کنند، دانش آموز رغبت پيدا خواهد کرد که با علاقه‌مندی بيشتر در نماز حضور يابند.
وی اعتقاد والدين دانش‌آموز به خداوند و عمل به دستور او را در جذب فرزندان به نماز موثر دانست و اظهار کرد: اگر چه صحبت ما بر سر ارائه الگوهای صحيح برای نوجوانان و جوان است تا آنان را نسبت به اقامه نماز تشويق و ترغيب کند، توجه به اين نکته نيز قابل تأمل است که حتما بزرگسالان نيز از اين امر مستثنی نيستند و به نحوی متأثر از الگوها هستند.

ارائه الگویی از بین همسالان و تأثیر آن در دانش‌آموز
وی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل موثر در ترغیب دانش آموزان به نماز ارائه الگویی از جنس و سن خودشان است به عنوان مثال تشویق موذن و مکبر برتر مدرسه، نقش موثری در ترغیب دانش‌آموزان به حضور در نمازخانه و در نتیجه ترغیب به نماز خواندن دارد که امید است در مدارس با معرفی الگوهای شايسته در جهت تقويت باورهای اعتقادی و مذهبی آنان گام برداريم.
نبئی اظهار کرد: همچنین دانش‌آموزان از امام جماعت به روز و پاسخگویی سوالات‌شان استقبال می‌کنند، از طرفی ایجاد فضای مناسب فیزیکی در نمازخانه‎ها نیز تأثیر بسزایی در حضور پررنگ دانش آموزان به نماز جماعت دارد.

نقش رسانه در معرفی الگوی برتر
وی تقویت پل ارتباطی بین والدین و مربیان مدارس را برای شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و ترغیب به نماز و رعایت سایر ارزش‌های اخلاقی مهم برشمرد و ابراز کرد: نقش رسانه به ویژه صدا و سیما در شناساندن الگوهای برتر دانش‌آموزی در عرصه نماز ، قرآن و ... خیلی تأثیرگذار است اما متأسفانه در این امراز سوی رسانه ها کوتاهی شده است.

captcha