توجه به مقاطع مغفول مانده زندگی حضرت فاطمه(س) در تولید نمایش دینی
کد خبر: 3690342
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
نمایش فاطمی و دلایل افول تولید آثار مناسبتی/5

توجه به مقاطع مغفول مانده زندگی حضرت فاطمه(س) در تولید نمایش دینی

گروه هنر: معمولاً صرف‌نظر از برهه‌ها و مقاطع گوناگون زندگی باشکوه و گوهربار زندگی حضرت زهرا(س)، در جریان تولید نمایش دینی ما تنها به مقطع پایانی عمر و واقعه شهادت ایشان توجه نشان می‌دهیم.

محمد حسن‌زاده، نویسنده و کارگردان تئاتر دینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: متأسفانه در طی سال‌هایی که با موضوع زندگی حضرت زهرا(س) شاهد تولید و اجرای آثار نمایشی نوعاً فاخری بوده و هستیم، بیشترین تأکید نمایشگران پرداخت به مقطع شهادت آن بانوی بزرگوار بوده و این در حالیست که سایر مقاطع زندگی گوهربار آن حضرت که سرشار از شکوه و سبک زندگی اسلامی بوده است، مورد غفلت واقع شده است.

وی ادامه داد: هر بار که صحبت از حضرت زهرا(س) به ویژه در محافل فرهنگی و هنری می‌شود فوراً اذهان به واقعه شهادت ایشان متبادر می‌شود در حالیکه زندگی باشکوه آن حضرت در مقاطع خاصی از تاریخ اسلام سرشار از نکاتی ناگفته و تأثیرگذار است که اتفاقاً جنبه‌های دراماتیک آن نیز بیشمار است.

حسن‌زاده تصریح کرد: قطعاً چنین نگرشی به موضوع و مضامین فاطمی به شکل آئینی و نمایشی که سرشار از لحظات تلخ و اندوهبار است با مقطعی از زمان یعنی دهه فجر و جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی در تعارض و تضاد است و در نتیجه امسال که دهه فجر با ایام فاطمیه(س) تقارن پیدا کرده نمی‌توان میان این دو رویداد ارتباطی حتی به شکل ساختار و قالبی یافت در حالیکه اگر به وجوه مغفول زندگی حضرت زهرا(س) دقیق شویم به روشنی می‌توان به مقاطعی اشاره و آن را تبدیل به اثر نمایشی کرد که متناسب با جو حاکم بر فضای فرهنگی کشور متأثر از ایام‌الله دهه فجر است.

این کارگردان تئاتر دینی در پایان گفت: مضامینی همچون نوع‌دوستی، کمک به سائل و نیازمند،غم‌خواری و دلسوزی پدر بزرگوارشان؛ پیامبر(ص)، ولایتمداری و... از جمله مظاهری است که در زندگی آن حضرت می‌توان آن را به وفور مشاهده کرد اما ما غافل از چنین رویدادها و مقاطعی تنها به دوران پایان زندگی آن حضرت به ویژه ایام پس از رحلت پیامبر(ص) که به فاصله کمی شهادت این بانوی بزرگوار نیز به وقوع می‌پیوندد، توجه نشان می‌دهیم.       

captcha