بررسی آثار و مضرات ماهواره بر فرهنگ دینی
کد خبر: 3690849
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹

بررسی آثار و مضرات ماهواره بر فرهنگ دینی

گروه اجتماعی: راه اندازی قارچ وار شبکه های ماهواره ای یکی از راهبردهای دولتهای غربی برای از بین بردن فرهنگ دینی و روحیه اسلام خواهی و مقاومت در ملتها از طریق بی بندباری جنسی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، آرام عباسی، کارشناس امورفرهنگی اداره تبلیغات اسلامی مریوان در یادداشتی به بررسی آثار و مضرات ماهواره بر فرهنگ دینی پرداخته است که در ادامه این یادداشت می‌آید: امروزه نظام استکبار جهانی دریافته است که با تکیه برمطالب صرفا سیاسی نمی تواند به اهداف شوم خود دست یابد بلکه در قالب فرهنگ می تواند مخاطب را بدون آنکه متوجه شود اورا به سمتی که خواست خودش است هدایت کند واز هر راهی برای ضربه زدن به ما و هویت دینی ما ونیل به اهداف شوم خود بهره ببرد.
راه‌اندازی قارچ‌وار شبکه‌های ماهواره‌ای یکی از این راهبردهای دولت‌های غربی برای از بین بردن فرهنگ دینی و روحیه اسلام خواهی و مقاومت در ملت‌ها از طریق بی‌بندباری جنسی است که این راهبرد امروزه در عمل به اوج خود رسیده است. آنها قصد دارند با پخش برنامه‌های با محتوای هرزگی و بی‌بند و باری اخلاقی فرهنگ منحط غربی را در کشورهای اسلامی به خصوص در کشور ما پیاده کرده وبه ترویج زندگی مادی و بی‌قیدوبند جنسی بپردازند.
البته به دلیل حساسیت خانواده‌های ایرانی نسبت به کانال‌هایی که بطور آشکارا هرزه‌گری می‌کنند، این شبکه‌ها نتوانسته‌اند بین مردم ایران نفوذ کنند از این رو به شبکه هایی رو آورده اند که برهنگی در آن خیلی زننده نباشد اما در عین حال تاثیر روانی انحطاط‌آمیزی داشته باشد و با همین ترفند قصد دارند به کیان خانواده ایرانی آسیب برسانند.
براساس مشاهدات عینی استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای در شهرستان مریوان به تناسب شهرهای دیگربسیار زیاد است، کثرت دیش‌های ماهواره را به راحتی می‌توان در پشت بام منازل مردم دید.
خیانت زن و شوهر امری عادی در فیلم‌های ماهواره ای !
یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های جهان غرب برای مبارزه با باورهای دینی و از بین بردن نگاه تقوایی در جامعه، طراحی رسانه در عرصه بین الملل و ایجاد یک فضای مخرب بین افراد است.
برنامه‌ریزی جهان غرب در جهت هویت‌زدایی، دین‌زدایی، خانواده‌ ستیزی و خانواده گریزی است و بر اساس این محورها به تولید فیلم و برنامه‌ می‌پردازند.
نگاه اساسی فیلم‌هایی که توسط رسانه‌های غربی تولید و از طریق ماهواره به طور رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد از میان بردن نگاه عفیفانه مرد و زن در خانواده است، آنها تلاش می‌کنند تا زیور عفاف را به‌عنوان یک عامل مخرب جلوه دهند و تعهد و پایداری افراد خانواده را نسبت به هم از میان ببرند.
زدودن حیا و تعهد در خانواده:
هدف اصلی فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای، زدودن تقوا، حیا، شرم، وفاداری، تعهد و حس مسئولیت در خانواده‌ها و ایجاد حس رقابت جنسی و تفکر آزاد‌اندیشی مطلق است
خانواده به‌عنوان اولین پله یک جامعه بسیار ارزشمند و محبوب است و در اسلام هیچ بنایی محبوب تر از خانواده پایه ریزی نشده است چنانکه در قرآن از زن و مرد به‌عنوان لباس یکدیگر یاد شده است: «هُنّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنّ؛ آنها لباس شما هستند، و شما لباس آنها. هر دو زینت هم و سبب حفظ یکدیگرید». (بقره: 187)
تضعیف باورهای مذهبی نتیجه سریال‌های ماهواره‌ای:
برنامه‌های نامناسب ماهواره به دنبال ترویج احساس آزادی مطلق و یا همان لیبرالیسم جنسی هستند؛ لیبرالیسم جنسی به دنبال ایجاد آزادی برای روابط جنسی مطلق بوده که هدف غرب اشاعه این فرهنگ است که از دستاوردهای اومانیسم محسوب می‌شود.
تهاجم فرهنگی غرب در مرحله نخست برای زدودن خداباوری تلاش می‌کند، در مرحله بعد باورهای دینی مورد هجوم قرار گرفته و پس از آنکه حساسیت‌های دینی کاهش یافت به ترویج مفاسد دینی می‌پردازند و فرد را از دین‌گرایی دور می‌کنند.
نمونه بارز ترویج مفاسد دینی، عفاف زدایی و ایجاد حس رقابت زن و شوهر نسبت به یکدیگر است یعنی آنها به جای اینکه انیس و مونس هم باشند به صورت رقیب یکدیگر نمایش داده می‌شوند و نسبت به هم وفاداری، تعهد و پایبندی ندارند.
مهم ترین اثر ماهواره بر جامعه:
مهمترین و اساسی ترین معضل ماهواره تطابق نداشتن بسیاری از فرهنگهای دنیا با فرهنگ دینی و چارچوب اعتقادی ماست.فرهنگ‌سازی در جامعه ضرورت دارد ما قطعاً نمی‌توانیم معادل هزینه‌ای که غرب برای تغییر فرهنگ جامعه ایران از طریق ساخت سریال‌های مختلف صرف می‌کند برای ساخت فیلم هزینه کنیم تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که جامعه در مقابل پدیده ماهواره واکسینه شود و بتواند از خود دفاع دینی و معرفتی کند.
وقتی خانواده ایرانی بداند استفاده از ماهواره چه اثر مخربی دارد و آمار طلاق و سن ازدواج را بالا برده و خیانت زن و مرد را به هم ترویج می‌دهد، حتی اگر دین مدار نباشد، از ماهواره استفاده نمی‌کند.
الگوگیری غلط به دلیل سهل الوصول بودن:
متاسفانه الگوگیریهای غلط و ناصحیح به دلیل سهل الوصول بودن ماهواره به راحتی القا می‌شود. خشونتها و رفتارهای نا درست ارائه می شوند. این ما هستیم که باید پایه های فرهنگی مان را محکم کنیم وگرنه آسیبها وجود دارند. ممکن است یک دانش آموز برای ارائه یک تحقیق خوب سراغ اینترنت و ماهواره برود و یک دانش آموز دیگر ساعت ها وقتش را پای اینترنت و ماهواره به بطالت بگذراند.
ترویج عرفان‌های کاذب و نحله های انحرافی:
وجود ماهواره و تعدد شبکه ها و نبود محدودیت پخش در آن، نیز خود وسیله ای مناسب برای تبلیغ معنویتها شده است، شبکه های فارسی زبانی که مکتب و آیین خود را تبلیغ کرده و به خیال خود اسلام و مسلمانی را زیر سوال می برند.
پخش فیلم و سریال‌های مختلف با زبان فارسی که به هدف انتقال عقاید و افکار آنها صورت میگیرد. ترفند شیطان‌پرست‌ها برای یارگیری، تبلیغ و توزیع گسترده آرم‌های فرقه شیطان‌پرستی(چشم، مثلث، هرم، حرف ایکس، صلیب شکسته، عقرب و اسکلت سر انسان) در قالب گردنبند، انگشتر، دستبند و طرح روی لباس که بسیاری را ناخواسته و به صورت اتفاقی به خواسته‌های این گروه نزدیک کرد. ترویج این آرم‌ها و مدل‌های ویژه، امری هوشمندانه بود چرا که نسل جوان و نوجوان همیشه از پدیده‌های جدید استقبال می‌کند و به علت کم تجربگی و ناآگاهی به راحتی تن به پذیرش امور تازه می‌دهد.
با توجه به اینکه هم‌اکنون جهان، تشنه مذهب است، عرفان‌های کاذب از سوی رسانه‌های غربی به شدت ترویج می‌شود تا به خیال خود نیازهای اصلی بشر به دین و مذهب از طریق ایجاد این عرفان‌ها پاسخ داده شود. در این شبیخون فرهنگی و جنگ نرم افزاری، ایران حرف زیادی برای گفتن دارد ولی نتوانسته‌ایم از منابع دینی و اسلامی خود برای مقابله با شبیخون فرهنگی دشمن و ارائه الگویی اسلامی به جهانیان استفاده کنیم.
بر همین اساس آثار مخرب استفاده و تماشای ماهواره در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و دینی را می توان به شرح ذیل و به صورت تیتر وار بیان کرد.
تأخیر در ازدواج و زیاد شدن طلاق
مبارزه گسترده با ازدواج مجدّد و جنایت جلوه دادن آن، معاشرت دختران و پسران جوان، قبل از عقد ازدواج و متاسفانه عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج که در اکثر مواقع به‌عنوان راه حلی طبیعی برای رفع دلهره های احتمالی در روابط جنسی دختر و پسر، ورود بسیاری از عادتهای غربی به خانه ها و الگوپذیری ازسبک غلط زندگی آنان
عدم احترام به پدرو مادر
قطع صله رحم و بی توجّهی به حقوق شهروندان و همسایگان
پی ریزی و ایجاد آمادگی ذهنی تفکر شیطان پرستی در نوجوانان و جوانان
تعصب زدایی از کانون خانواده و ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم خانواده
- ترویج مفهوم زندگی با دیگران به جای ازدواج
- ترویج فمینیسم و کم رنگ کردن نقش مرد در جامعه در حد کسی که تنها جهت رفع نیازهای جنسی زن خلق شده است!
- مخدوش نمودن رابطه فرزندان پسر و دختر در خانواده
- افزایش تأثیر پذیری جنسی و خشونت در جوانان و نوجوانان بخصوص از طریق پخش موزیک ویدئوهای خاص
ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانواده
- ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به همسر و البته شوهر به زن
- هویت زدایی از مفهوم خانواده به‌عنوان کوچکترین واحد اجتماعی مستقل و مؤثر
نقش صدا و سیما در مقابله با شبکه های خارجی مخرب:
برنامه‌سازان فرهنگی و هنری و سازمان‌هایی مانند صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، نظام آموزش عالی و دیگر ارگان های دولتی باید در بخش غنی سازی و سالم سازی فرهنگ سرمایه گذاری کنند. در مقابل تهاجم فرهنگی باید فعالیت، برنامه سازی،تفریحات سالم و امکانات کافی ایجاد شود. چرا که منع، تنها راه مقابله نیست.
ما نباید در برابر دنیای غرب انفعالی برخورد کنیم و منتظر باشیم تا آنها سریال ساخته و ما آن را رد کنیم بلکه باید آموزه‌های دینی و ا خلاقی را فعالانه و پویا برای جامعه تبیین کنیم.
لزوم تبین تهدید ها و فرصتهای ماهواره:
آثار ماهواره دو وجهی است. حسن‌ها و عیب‌هایی دارد. یک سری فرصت دارد و یک سری تهدید. ماهواره در کنار شبکه‌های مبتذل (تهدید ها) یک سری شبکه‌های تخصصی (فرصت‌ها) هم دارد که بسیاری از کارشناسان از آنها جواب می‌گیرند.
بهتر است برای مخاطب آثار خوب و بد را روشن کنیم. بگوییم این جنبه‌های خوب ماهواره است و این جنبه های بد آن.همان طور که در ابتدا آموزش روش استفاده از هر وسیله ای لازم است. چاقو هم خوب است هم بد. بچه زمانی که روش استفاده از چاقو را بلد نباشد، قطعا دستش را می برد. پس باید ابتدا روش استفاده از تکنولوژی را به تناسب افراد به آنها بیاموزیم، سپس تکنولوژی را در اختیارشان قرار دهیم.

captcha