گفت‌وگو با مراجع دینی و حوزه‌ها برای بهبود قوانین مربوط به زنان
کد خبر: 3690869
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
ابتکار عنوان کرد:

گفت‌وگو با مراجع دینی و حوزه‌ها برای بهبود قوانین مربوط به زنان

گروه جامعه: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از انجام گفت‌و‌گوهای سازنده با مراجع دینی و حوزه‌ها برای بهبود قوانین موجود و رفع موانع در خصوص زنان خبر داد.

گفت‌وگو با مراجع دینی و حوزه‌ها برای بهبود قوانین مربوط به زنان

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده امروز دوشنبه، 23 بهمن ماه در جمع تعدادی از سفرای خارجی مقیم تهران که در نشست دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر شرکت کرده بودند، با اشاره به اینکه در سال‌های اول انقلاب بین ۵۰ تا ۵۵ درصد زنان ایران باسواد بودند که این تعداد اکنون به ۹۵ درصد رسیده و زنان خلأهای موجود در این زمینه را تکمیل کرده‌اند، گفت: متاسفانه در این سال‌ها شاهد فعالیت‌های کمپین‌هایی در زمینه ایران‌هراسی در عرصه بین‌الملل بوده‌ایم و این اقدامات مانع از این شده که چهره درستی از ایران در عرصه زنان و حقوق بشر به جامعه بین‌المللی ارائه شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 4.5 میلیون دانشجو در ایران مشغول به تحصیل هستند و علی‌رغم این رشد کمی و کیفی آموزش و فرهنگ، با چالش‌هایی مواجه هستیم که برنامه‌ریزی‌ها در راستای رفع این چالش‌ها آینده روشنی را در این خصوص برای جامعه ایران متصور است.

ابتکار در ادامه به افزایش نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی و افزایش حضور زنان در شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره و ابراز امیدواری کرد که در انتخابات پیش‌رو شاهد افزایش حضور بیشتر زنان در این عرصه‌ها باشیم.

معاون رئیس‌جمهور به مبحث اشتغال زنان و چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد نیز اشاره و خاطرنشان کرد: جامعه ما همچنان مردسالار است و به سختی می‌تواند حضور زنان در بازار کار را بپذیرد و ما چنین موضوعی را در زمینه شغل‌های دولتی و خصوصی مشاهده می‌کنیم.

ابتکار تصریح کرد: ما تلاش کرده‌ایم که از زنان کارآفرین حمایت کنیم و اکنون با تعداد قابل توجهی از زنان کارآفرین در جامعه مواجه هستیم. همچنین در حال حاضر برای بهبود قوانین در چارچوب شریعت و قوانین اسلامی اقداماتی صورت گرفته و در همین چارچوب برخی از مفاد قانونی اصلاح شده است و شاهد اصلاح برخی از قوانین در راستای حفظ حقوق زنان هستیم البته پیشبرد این موضوع نیازمند انجام گفت‌وگوهای زیادی است. در حال حاضر در حوزه‌های علمیه، گفت‌وگو در مورد مباحث حقوقی و قانونی در این زمینه وجود دارد و تلاش می‌کنیم تا موانعی که در راستای بهبود قوانین وجود دارد برطرف کنیم. همچنین گفت‌وگوهای سازنده‌ای را با مراجع دینی و حوزه‌ها داشته باشیم.

ابتکار به روند بررسی لایحه منع خشونت علیه زنان و حفظ امنیت اجتماعی زنان و کودکان در مجلس ایران اشاره کرد و گفت: این دو لایحه در اختیار مجلس است و روند نهایی شدن و جمع‌بندی خود را طی می‌کند. همچنین ما گفت‌وگوهایی با علمای اهل تسنن در استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان داشته‌ایم و تلاش داریم که از طریق این گفت‌وگوها در ارتباط با ارتقای وضعیت زنان، کودکان و جلوگیری از ازدواج کودکان اقداماتی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوهایی نیز در سطح مراکز دانشگاهی و علمی در ارتباط با حقوق افراد صورت گرفته و توانسته‌ایم در این زمینه تبادل نظرهایی با مجامع بین‌المللی داشته باشیم، عنوان کرد: امیدواریم گفت‌وگوهای بیشتری در زمینه حقوق بشر در سطح بین‌المللی داشته باشیم.

30 درصد از پست‌های مدیریتی باید در اختیار بانوان قرار بگیرد

ابتکار به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه 30 درصد از پست‌های مدیریتی باید در اختیار بانوان قرار بگیرد، اشاره کرد و گفت: این موضوع باید تا پایان دولت انجام شود و اگر چنین امری محقق شود به دستاوردهای قابل توجهی در این زمینه نائل خواهیم شد.

وی بیان کرد: زنان ایرانی در حال ورود به عرصه‌های تصمیم‌گیری در نهادهای مختلف هستند و در همین چارچوب شاهد حضور موثرتر زنان در قوه قضاییه با سمت‌هایی چون دادیاری، رایزن حقوقی و ... هستیم. حضور بانوان در سطح استان‌ها و شهرها در حوزه فعالیت‌های قضایی افزایش پیدا کرده و قوه قضاییه نیز در این زمینه به نحو بازی برخورد کرده است و ما امیدواریم حضور موثرتر زنان در سطح قوه قضاییه بیشتر از اکنون فراهم شود و آنها در سطح تصمیم‌گیری قوه نیز حضور پیدا کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اقدامات انجام شده برای منع خشونت علیه زنان گفت: دوره‌های آموزشی برای زنان در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و وزارت علوم برنامه‌ریزی شده و این برنامه‌ها به نظام آموزشی اضافه شده‌ است.

وی در خصوص امنیت اجتماعی برای زنان و کودکان نیز گفت: در حال حاضر این سازمان با حمایت دولت سامانه‌ای را ایجاد کرده و هر خانمی که با معضل اجتماعی روبرو شود، می‌تواند با مددکاران که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند ارتباط بگیرد، البته همان‌طور که گفتم این فقط مختص زنان نیست و تاکنون اقدامات موثر و کارآمدی در ممانعت از اعمال خشونت علیه زنان صورت گرفته اما ما همچنان با چالش‌ها و موانع مختلفی در این زمینه روبه‌رو هستیم.

 

captcha