حمایتی برای تولید نمایش دینی وجود ندارد/مذهبی‌کارها برای امرار معاش به سراغ ژانر دیگر می‌روند
کد خبر: 3690888
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
نمایش فاطمی و دلایل افول تولید نمایش مناسبتی/6

حمایتی برای تولید نمایش دینی وجود ندارد/مذهبی‌کارها برای امرار معاش به سراغ ژانر دیگر می‌روند

گروه هنر: عباس جان‌فدا با اشاره به دلایل افول نمایش مناسبتی گفت: فاقد هرگونه حمایتی در حوزه تولید آثار نمایشی دینی هستیم و همین امر موجب شده است که در برهه کنونی بسیاری از کارگردانان تئاتر دغدغه‌مند برای گذران زندگی به دنبال تولید نمایش در ژانرهای دیگر باشند.

عباس جان‌فدا، نویسنده و کارگردان تئاتر دینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: تولیدات نمایشی در حوزه موضوعات دینی و ارزشی محدود به زمان و مناسبت‌های خاصی است هرچند که تجربه امسال ایام فاطمیه(س) نشان داد که دیگر گویا از سوی مسئولان و هنرمندان توجهی به پرداخت مناسبتی نسبت به این موضوعات نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: هرچند که تقارن ایام فاطمیه(س) با دهه فجر انقلاب اسلامی منجر شد که امسال تمام توجهات حوزه فرهنگ و هنر به سمت برگزاری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی معطوف شود اما به نظرم عدم حمایت از تولیدات در این حوزه و اینکه مسئولان برنامه‌ریزی برای تأمین بودجه صرف شده در این گونه تولیدات ندارند منجر به این نکته شده است که متأسفانه از نظر کمی  شاهد تولیدات درخوری در حوزه نمایش فاطمی نباشیم.

جان‌فدا تصریح کرد: شخصاً از فضای حاکم بر تئاتر دینی دلسرد شده‌ام چرا که با وجود آنکه سال‌هاست در این حوزه فعالیت دارم و تصور می‌کنم همواره گروه آمادگی تولید آثار متعددی در این حوزه را داشته باش اما باید بگویم که عزمی از سوی مسئولان به منظور حمایت از تولید این آثار وجود ندارد.

این کارگردان تئاتر رضوی در ادامه گفت: عدم حمایت از روند تولید آثار نمایشی دینی و ارزشی موجب شده است که در شرایط کنونی شاهد باشیم که بسیاری از نویسندگان و کارگردانان تئاتر در این حوزه به سمت ژانرهای دیگری گرایش پیدا کنند چرا که گویا اساساً نسبت به فعالیت در این ژانر نمایشی یعنی ژانر دینی حتی از سوی مدیران و مسئولان نیز دافعه‌ای به وجود آمده است.

وی افزود: نتیجه چنین رویکردی منجر به این نکته شده است که کارگردانان برای امرار معاش و دریافت دستمزد از محل تولید و عرضه آثار نمایشی در ژانرهای  دیگر و حتی نمایشنامه‌های خارجی به این سمت رو بیاورند چرا که به هر حال فضای فعالیت حرفه‌ای عوض شده است و به نظر می‌رسد که تولید چنین آثاری با هزینه‌های هنگفت، خواهان بیشتری داشته باشد.

جان‌فدا در پایان گفت: به هر حال باید نگاهی کاملاً حرفه‌ای به تولیدات نمایش دینی و مناسبتی داشت و صرفنظر از محتوا و موضوع مورد نظر در این آثار بودجه حمایتی خوبی برای به روی صحنه بردن این آثار در نظر گرفته شود چرا که تجربه نشان داده است نگاه متفاوت و کاملاً حرفه‌ای به طرح چنین موضوعاتی علاوه بر مخاطب خاص، مخاطب حرفه‌ای را نیز ترغیب به تماشای این گونه آثار خواهد کرد.

  

  

 

 

captcha