موارد تقاضاهای القایی در ایران از جهان بیشتر است/ آنژیوهای غیر ضروری
کد خبر: 3691066
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
طباطبایی:

موارد تقاضاهای القایی در ایران از جهان بیشتر است/ آنژیوهای غیر ضروری

گروه سلامت: رئیس بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ با اشاره به رشد تقاضاهای القایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خواستار تعیین دستورالعمل و گایدلاین برای خدمات پزشکی و توسعه اخلاق پزشکی برای مقابله با آن شد.

 
سه شنبه///مواردی از تقاضاهای القایی در ایران از جهان بیشتر است/ آنژیوهای غیر ضروری
 
سید نظام‌الدین طباطبایی، رئیس بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به افزایش تقاضا‌های القایی در مراکز درمان و بیمارستانی کشور اظهار کرد: این مسئله یکی از مشکلات طرح تحول سلامت است؛ و به دلایل مختلف داخل سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.
طباطبایی بیان کرد: ما آنژیوگرافی‌های متعددی را این روز‌ها مشاهده می‌کنیم که آمار قابل توجهی از آنان سالم بوده و اصلا نیازی به این خدمت پزشکی نداشته‌اند، این مسأله نشان می‌دهد، اندیکاسیون پزشکی را برای این عمل نداشته‌اند، همچنین عمل‌های جراحی بی مورد مانند مفصل زانو چنان افزایش پیدا کرده که از استاندارد جهانی هم بالاتر رفته است.
وی عنوان کرد: بسیاری از موارد دیگر را که از داخل بیمارستان‌ها رصد کردیم نشان از افزایش جراحی‌های بی‌مورد و اقدامات پاراکلینیک القایی دارد، این اقدامات وقتی رشد پیدا می‌کند هزینه‌های درمان را مانند چاه ویلی می‌کند که به هر اندازه برای آن بودجه اختصاص داده شود نمی‌تواند جوابگوی آن بود.
رئیس بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ تصریح کرد: این مسأله هم وجود دارد که اغلب بیمارستان‌ها طلب‌هایی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان از بیمه‌ها دارند، که بسیاری از بیمه‌ها توانایی پرداخت این طلب‌ها را ندارند و قاعدتا موجب رشد تقاضا‌های القایی در بیمارستان‌ها شده است.
وی با بیان اینکه طرح‌ها باید به گونه‌ای باشد که اجازه سوء استفاده از زمینه‌های ضعف را ندهد، گفت: هر بیمارستان و مرکز درمانی سالانه باید اعتبارات مشخصی داشته باشند، اگر یک بیمارستان سالانه مثلا ۵۰ میلیارد تومان برای بیمه‌ها اختصاص می‌دهد تا کار‌های درمانی انجام گیرد این منطقی است که برای سال آینده ۲۰ درصد افزایش اعتبار برای آن قائل شد تا هزینه‌های بیمه را جبران کند.
طباطبایی ادامه داد: اما اگر اعتبار باز بوده و هیچ‌گونه قانونی نداشته باشیم، این بیمارستان که ۵۰ میلیارد تومان برای بیمه‌ها اختصاص داده سال آینده این رقم را به ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رساند که یا پرونده سازی کرده و یا تقاضا‌های القایی بالایی داشته است؛ اما اگر وزارت بهداشت این اعتبارات را تعیین کند این رقم بالا نمی‌رود و تقاضا‌های القایی کاهش پیدا می‌کند.
رئیس بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ با تأکید بر اعمال نظارت به عنوان یک مکانیسم کلیدی در کاهش تقاضا‌های القایی گفت: در طرح تحول که تعرفه‌ها و k.‌ها افزایش پیدا کرده است قاعدتا اگر نظارت منسجمی در حوزه درمان انجام شود بسیاری از تخلفات در حوزه درمان کاهش پیدا می‌کند.
وی یادآور شد: اگر گایدلاین‌ها (راهنما‌های بالینی) و دستور‌العمل‌های مشخص در رشته‌های مختلف پزشکی از قبل تعین شده باشد، مثلا اگر برای تشخیص آپاندیس دستورالعمل گفته باشد بر عهده پزشک در بالین است؛ قاعدتا نباید اجازه داد خدمات پاراکلینیک مانند سونوگرافی که هزینه اضافی را به جیب بیمار تحمیل می‌کند تجویز شود، لذا اگر این گایدلاین‌ها وجود داشته و اجرا شود بسیاری از تقاضا‌ها کم می‌شود.
طباطبایی افزود: فرهنگ سازی و اطلاع دادن به مردم و توسعه اخلاق پزشکی جزء مواردی است که این مسأله را می‌تواند کم کند و جلوی آن را بگیرد. در صورتی که مردم هم بخواهند شکایت کنند سازمان نظام پزشکی مرجع اصلی پرونده‌های پزشکی است و می‌توانند به آنجا مراجعه کنند و اگر مورد هم خاص باشد حتی می‌تواند جنبه کیفری پیدا کرده و در دادگاه‌های عمومی مطرح شود.
captcha