80 درصد جمعیت حافظان قرآن بانوان هستند/ فکر قرآنی کم داریم
کد خبر: 3691276
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
قره شیخ‌لو:

80 درصد جمعیت حافظان قرآن بانوان هستند/ فکر قرآنی کم داریم

گروه فعالیت‌های قرآنی- رئیس سازمان دارالقرآن کشور گفت: در 10 سال گذشته بیش از 60 هزار نفر در آزمون‌های تخصصی حفظ قرآن شرکت کردند و حافظ 5 جزء تا کل قرآن هستند و 80 درصد این جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مهدی قره شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن کشور، در نشست مشترک شورای اداری خنداب و مجمع قرآنیان این شهرستان که امروز، 24 بهمن ماه در فرمانداری برگزار شد گفت: در کشور حدود 12 هزار تشکل قرآنی مردمی شامل 5 هزار مؤسسه قرآنی و 7 هزار خانه قرآنی شهری و روستایی داریم.
وی افزود: حُسن این تشکل‌ها مردمی بودن آن است در واقع اصل گردش فعالیت قرآنی توسط خود مردم انجام می‌شود که باید از لحاظ کمی و کیفی شریط ارتقای آن‌ها را فراهم کنیم، قبل از انقلاب اسلامی جمعیت قاریان و حافظان قرآن ایران به ویژه در میان اهل تشیع به 10 نفر هم نمی‌رسید اما در 10 سال گذشته بیش از 60 هزار نفر در آزمون‌های تخصصی حفظ قرآن شرکت کردند و حافظ 5 جزء تا کل قرآن هستند و 80 درصد این جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند.
قره شیخ‌لو ادامه داد: در دوازدهمین مراسم تکریم چهره‌های قرآنی 4 نماینده از استان مرکزی تکریم شدند در این مراسم دو نوجوان 15 ساله داشتیم که حائز مدرک درجه دو حفظ که معادل فوق لیسانس است بودند یعنی هم حافظ کل قرآن بودند و هم مسلط به ترجمه و مفردات قرآن.
وی تأکید کرد: همه این‌ها به برکت نظام اسلامی است که باید قدر این فرصت‌ را دانست امروز هزاران جلسه سنتی آموزش قرآن بدون هیچ چشمداشت مالی توسط مردم برگزار می‌شود.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور افزود: با وجود همه پیشرفت‌های قرآنی بعد از انقلاب اسلامی، باید برای فعالیت‌های قرآنی سرمایه گذاری بیشتری از سوی مردم، دولت و حاکمیت شود، جمعیت 80 میلیونی ایران در معرض انواع آسیب‌ها و خطرات فرهنگی و اجتماعی قرار داد و مطمئن‌ترین راهی که این جمعیت را مصون می‌کند آشنایی با فرهنگ قرآنی است.

 80 درصد جمعیت حافظان قرآن بانوان هستند/ فکر قرآنی کم داریم

ملاک قرآنی در واگذاری مسئولیت‌ها
قره شیخ‌لو تأکید کرد: لازمه توسعه فرهنگ قرآنی و متخلق شدن بدنه عمومی جامعه به ادب قرآنی، قرآنی شدن خود مدیران است، اصلی‌ترین ویژگی که پیامبر(ص) در واگذاری مسئولیت‌ها در نظر می‌گرفت میزان فهم و انس با قرآن بود نه ثروت و وابستگی حزبی.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور ادامه داد: به عنوان مدیر باید اول تلاش کنیم خودمان قرآنی‌تر از عموم جامعه باشیم نمی‌توان مردم را دعوت به قرآن کرد اما خود بهره‌ای از قرآن نداشته باشیم یک مدیر اداره باید ابتدا به قرآنی شدن خود، خانواده، پرسنل و خانواده پرسنل حساسیت نشان دهد و در این راه اقدام کند.
وی با اشاره به تعریف مرسوم از فعالیت‌های قرآنی گفت: برنامه‌های روتین قرآنی مانند مسابقات و محافل باید برگزار و توسعه یابد اما خلأ جامعه امروزی، آموزش قرآن به نحو کاربردی برای مردم است یعنی آموزش‌ها به نحوی باشد که اولاً عموم مردم را پوشش دهد و دوم اینکه برای امورات زندگی مردم کاربردی باشد و فرد بتواند از این آموزش‌ها در تعاملات خود از تحصیل گرفته تا خانواده استفاده کند.

جنس کار قرآنی باید عوض شود
رئیس سازمان دارالقرآن کشور تأکید کرد: جنس کارهای قرآنی باید عوض شود درواقع باید قرآنی فکر کنیم تا بتوانیم قرآنی عمل کنیم یعنی باید فکر کردن قرآنی را ترویج دهیم این جنس کار، نیاز شدید امروز جامعه است.
قره شیخ‌لو با اشاره به وضعیت قرآنی استان مرکزی گفت: ظرفیت‌های استان در امور قرآنی بسیار بالاست و ایده‌های خوبی در این استان شکل گرفته که جنبه ملی شدن دارند، مجموع فعالیت‌های قرآنی استان از چاپ قرآن گرفته تا مشارکت بخش‌های مختلف و مجمع خیرین در امور قرآنی نشان می‌دهد استان مرکزی می‌تواند به عنوان قطب قرآنی کشور و حتی استان معین برای استان‌هایی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی با مشکل مواجه هستند معرفی شود./انتهای پیام

captcha