پر پرواز سیمرغ‌ به مقصد بانوان انقلابی شکسته است!
کد خبر: 3691335
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲

پر پرواز سیمرغ‌ به مقصد بانوان انقلابی شکسته است!

گروه فرهنگی- بعد از قریب به 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی قدمی هر چند کوتاه برای سوژه بکر و مهم زوایای پنهان بانوان انقلابی به‌ویژه بانوان فعال پیش از انقلاب از سوی هنرمندان و فیلم‌سازان کشور برداشته نشده است که این نشان‌دهنده غفلت و ناآگاهی نسبت به این موضوع مهم در عرصه سینما است.

به گزارش ایکنا از قزوین؛ نهال انقلاب اسلامی در چهلمین سال پیروزی خود به درختی بارور و تنومند تبدیل‌شده که در عرصه‌های مختلف تحول و تغییرات بسیاری را به دنبال داشته است؛ در مسیر بارور شدن این نهال به سمت درختی تنومند عوامل مختلفی دخیل بوده‌اند که یکی از مهم‌ترین آن نقش بارز و مهم بانوان انقلابی در پیش از شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی است.
يكي از مديوم هايی كه می توان از طريق آن جوانان و بانوان نسل جديد را با نقش زن در تاريخ انقلاب اسلامي آشنا كرد ميدوم سينما است. زن در سینمای قبل از انقلاب توسط  منورالفکرهای دوران، نقش ابزاری داشت و به‌عنوان تضمینی برای فروش و سود فیلم محسوب می‌شد اما با وقوع‌ انقلاب‌ اسلامی‌ وضعیت‌ زنان در فیلم‌ها تغییر کرد و برخی از کارگردانان متعهد به ارائه تصویری از زنان پرداختند که شایسته آن‌ها بود.
پتانسیل معنا آفرینی نامحدود سینما بر کسی پوشیده نیست، سینمایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تطهیر خود تلاش کرد از روحیه فرهنگ غربی کمی دور شده و به سمت فرهنگ اصیل انقلابی حرکت کند؛ ازاین‌رو بخش جدیدی با عنوان «سینمای انقلاب» به این هنر اضافه شد.
بنابراين خلق آثار هنرمندانه و ارزشمند در حوزه سینما برای نشان دادن حرکت و پویایی انقلاب اسلامی یکی از عواملی است که می‌تواند زوایای پنهان حضور بانوان انقلابی به‌ویژه بانوان فعال پیش از انقلاب را به‌خوبی به نسل چهارم و پنجم که آن دوران را از نزدیک درک نکرده‌اند، نشان دهد اما با تأسف باید گفت تاکنون قدمی هر چند کوتاه برای این سوژه بکر و مهم از سوی هنرمندان و فیلم‌سازان کشور بعد از قریب به 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی برداشته نشده است.
گویی در حوزه فیلم‌سازی گرد غبار و فراموشی بر این سوژه بکر و تأثیرگذار پاشیده شده و هنرمندان عرصه هنر هفتم به‌عنوان یکی از ابزار قدرتمند هنری در جهان، نسبت به آن در غفلت و ناآگاهی هستند.

زن در سینمای دفاع مقدس

از سوی دیگر دوران 8 ساله دفاع مقدس یک دوران مهم تاریخی در انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که برای بسیاری از مردم جهان جذاب بوده و آن‌ها علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با آن و اطلاع از زوایای مختلف آن هستند.
زنان در دوران دفاع مقدس نقش مهمی داشتند به‌طوری‌که براساس آمار تهیه‌شده 6 هزار و 428 نفر شهیده در طول سال‌های دفاع مقدس تقدیم اسلام شده است که به نقل از نشریه داخلی بنیاد شهید و امور ایثارگران 500 نفر از این افراد رزمنده بودند. همچنین براساس آمار بنیاد جانبازان و امور ایثارگران که در شهریور 1381 منتشر شد 5 هزار و 735 نفر جانباز زن در کشور وجود دارد. همچنین 22 هزار 808 امدادگر و 2 هزار و 276 پزشک زن به جبهه‌ها اعزام شدند.
بااین‌حال در این عرصه هم کاستی‌های بسیاری وجود دارد و فیلم‌هایی که مختص زنان نقش‌آفرین در دوران دفاع مقدس باشد از انگشتان دست کمتر است. فیلم‌هایی که در آن زنان نقش اول را داشته باشند نه نقش حاشیه‌ای و مکمل.
هر چند در سال‌های اخیر رویکرد مطلوبی در حوزه خلق آثار ارزشمند در حوزه دفاع مقدس در قالب‌ فیلم‌هایی چون شیار 143 و ویلایی‌ها برای معرفی انسان‌هایی شجاع که در عین گمنام بودن حماسه عظیمی خلق کردند، ایجاد شده و سینمای دفاع مقدس با به تصویر کشیدن نقش زنان تا حدودی به جایگاه مهم و کلیدی آن‌ها در جنگ تحمیلی اشاره کرده است.
بررسی نقش زنان در فیلم‌های سینمایی پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد با وجود نقش پررنگ و حیاتی مادران و زنان در دوران مختلف قبل و بعد از انقلاب اسلامی در حوزه سینما به آن بسیار کمرنگ‌ و کم جلوه‌ پرداخته شده است و نتوانسته آن‌گونه که شایسته است به بازنمایی نقش و جایگاه زنان بپردازد.
امید است فیلم‌سازان انقلابی کشورمان در این عرصه و موضوع مغفول مانده و بکر ورود جدی پیدا کنند لذا پیشنهاد می‌شود تحقیقات و پژوهش‌های پراکنده‌ای که در این راستا وجود دارد را جمع‌آوری کرده و در قالب فیلم‌نامه‌هایی جذاب به تصویر بکشند تا سیمرغ‌های آینده جشنواره فجر نیز بار دیگر رنگ انقلابی به خود گرفته و این بار بر شانه فیلم‌سازانی برای پرداختن به چنبن سوژه‌هايی بنشینند.

یادداشت از رقیه ملاحسنی

انتهای پيام

captcha