مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مصوبه جدید برای کمک به زنگ‌های قرآنی مدارس
کد خبر: 3691352
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مصوبه جدید برای کمک به زنگ‌های قرآنی مدارس

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مصوبه جدید آموزش و پرورش برای کمک به زنگ‌های قرآنی مدارس، دلایل عدم اعلام فراخوان جشنواره بین‌المللی «کاریکاتور» آیات، انتشار فراخوان مسابقه قرآنی «راسخون» و انتخاب عبدالهادی فقهی‌زاده به ریاست بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، از مهم‌ترین اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری هستند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌های مختلف، امروز سه‌شنبه 24 بهمن‌ماه ۱۳۹۶ اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه به تفکیک به اخبار معارفی هرکدام از این رسانه‌ها اشاره می‌شود.

خبرگزاری فارس/ فعالیت‌های قرآنی

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس برای روز جاری، همانند روزهای قبل پر کار بوده و تعداد هشت خبرمنتشر کرده است. این خبرگزاری در مصاحبه‌ای با معاون تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد به تشریح دلایل عدم اعلام فراخوان جشنواره بین‌المللی «کاریکاتور» آیات پرداخته است. علی تن، در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری جشنواره‌های آیات، اظهار می‌کند: امسال برگزاری 11 جشنواره قرآنی «آیات» در دستور کار معاونت قران و عترت ارشاد قرار گرفت.
وی با بیان اینکه تاکنون فراخوان 10 جشنواره «آیات» در رشته‌های مختلف توسط اداره ارشاد استان‌های مجری اعلام شده است، افزود: برخی از رشته‌های جشنواره آیات با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان دادند و مراسم اختتامیه برخی دیگر از رشته‌های این جشنواره تا پایان سال برگزار می‌شود. تن با اشاره به عدم اعلام فراخوان جشنواره بین‌المللی آیات در رشته کاریکاتور، گفت: مسئولیت برگزاری این جشنواره به ستاد واگذار شده اما با توجه به اینکه هنوز اعتبارات ارشاد نهایی و وصول نشده است، امکان اعلام فراخوان این جشنواره را نداریم.
معاون اداره‌کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد عدم تخصیص بودجه را اصلی‌ترین دلیل اعلام نشدن فراخوان جشنواره بین‌المللی کاریکاتور عنوان کرد و افزود: با توجه به برگزاری این رشته از جشنواره آیات به صورت بین‌المللی، نمی‌توانیم بدون تخصیص اعتبارات آن را اجرایی کنیم بر همین اساس همچنان در انتظار بودجه هستیم. وی با بیان اینکه سعی داریم فراخوان جشنواره آیات در رشته کاریکاتور را تا پایان سال اعلام کنیم، گفت: همه مراحل و برنامه‌ریزی‌ها نهایی شده است و پس از وصول بودجه فراخوان اعلام می‌شود و ما سعی داریم فراخوان جشنواره تا پایان سال اعلام شود در غیر این صورت فراخوان این جشنواره سال آینده اعلام خواهد شد.
تخصیص 2 میلیارد تومان اعتبار به مؤسسات برتر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن، عنوان خبر مهم دیگری است که در این صفحه منتشر شده است. براساس این گزارش، امسال بودجه حمایتی به مؤسسات برتر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم به دو میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است و مؤسسات قرآنی که تعداد پذیرفته‌شدگان آنها در آزمون بیشتر باشد، مبلغ بالاتری را به خود اختصاص می‌دهند.
آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم امسال به صورت مشترک به همت معاونت قران و عترت ارشاد و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه برگزار می‌شود. آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در چهار رشته اصلی حفظ قرآن کریم با 16 زیر شاخه‌ شامل حفظ جزء 30، حفظ جزء اول قرآن کریم، حفظ ٢ جزء (اجزای 30 و اول)، حفظ 3، 5، 10، 15، 20، 25 و 30 جزء قرآن بر اساس مصحف شریف، حفظ موضوعی قرآن بر اساس کتاب‌های «هر روز با قرآن و عترت» و «150 موضوع»، «130 موضوع» و «مسافران آسمان»، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم با 6 زیرشاخه شامل ترجمه مفاهیم قرآن بر اساس کتاب‌های «فهم زبان قرآن»، «آموزش مفاهیم قرآن جلد 1 تا 4»، «واژه‌های آسمانی»، «آموزش مفاهیم قرآن جلد 5 و 7»، «آموزش مفاهیم قرآن جلد 7 تا 9» و «آموزش تدبر در قرآن جزء 30»، معارف اهل‌بیت(ع) با چهار زیرشاخه شامل مفاهیم نهج‌البلاغه بر اساس کتاب‌های «درسنامه نهج‌البلاغه جلد 1 و 2» و «راه روشن» و مفاهیم صحیفه سجادیه بر اساس «درسنامه صحیفه سجادیه» و انس با قرآن برگزار می‌شود. این آزمون در دو بخش کتبی و شفاهی پیش‌بینی شده که آزمون کتبی 10 اسفندماه و آزمون شفاهی از 12 تا 17 اسفندماه برگزار خواهد شد. همچنین آزمون الکترونیکی نیز توسط مؤسسه قرآنی نورالمجتبی(ع) 12 اسفندماه برگزار می‌شود.
جدیدترین تلاوت قاسم رضیعی/ آیاتی از سوره «محمد»+صوت، «پیمان ایازی» به مسابقات بین‌المللی قرآن اردن اعزام می‌شود، اعلام آمادگی ۴۰ مرکز برای میزبانی طرح ملی «رحله»، نحوه برخورد خداوند با مشرکان/ کیفر و عذاب الهی واقعیت دارد؟، رئیس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم منصوب شد و ترتیل صفحه ۳۰۱ قرآن کریم با صدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات، دیگر عناوین اخبار منتشر شده در این صفحه هستند.
ایبنا/ صفحه دین

خبرگزاری کتاب ایران در روز جاری سه خبر منتشر کرده که مهم‌ترین این اخبار همانند سایر اخبار معارفی رسانه‌ها، انتخاب عبدالهادی فقهی‌زاده به ریاست بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن است. سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌عنوان رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم منصوب کرد.
این خبرگزاری، امروز در مصاحبه‌ای با مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، به بررسی برنامه‌های قرآنی این وزارتخانه پرداخته است. حمیدرضا مسیب‌زاده، درباره میزان تولید کتاب و محتوای قرآنی در این وزارتخانه، بیان کرد: حوزه‌های مختلفی در آموزش و پرورش به فعالیت‌های قرآنی اعم از تدوین کتاب درسی، آموزش و تربیت مربی قرآنی می‌پردازند. بخش دیگری از اقدامات نیز به فعالیت‌های فوق‌برنامه مربوط می‌شود. در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی اداره‌کل قرآن، عترت و نماز، در سه سال اخیر حدود 70 عنوان کتاب در قالب 6 میلیون جلد در شاخه‌های مختلف حوزه دین و قرآن از جمله 17 عنوان کتاب با موضوع امام‌شناسی در قالب طرح مصباح‌الهدی که شامل برش‌هایی از زندگی ائمه اطهار (ع) است را تدوین کردیم.
مسیب‌زاده ادامه داد: همچنین هفت عنوان کتاب در زمینه تفسیر، هفت عنوان با محوریت نهج‌البلاغه، هفت عنوان با موضوع صحیفه سجادیه، حدود 12 عنوان کتاب ویژه آموزش‌های حفظ موضوعی قرآن کریم و مواردی دیگر را تدوین، چاپ و بین دانش‌آموزان توزیع کردیم. ما کاملا اختیاری و با توجه به علاقه‌مندی دانش‌آموزان این کتاب‌ها را تهیه می‌کنیم و در مناسبت‌های مختلف مانند مسابقات و جشنواره‌ها، در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم. این آثار مرتب به‌روزرسانی می‌شوند و امیدواریم سال به سال‌ هم به تعداد آن‌ها افزوده شود.
«وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به قم سفر می‌کند»، عنوان خبر دیگری است در صفحه دین خبرگزاری ایبنا در روز جاری منتشر شده است.

مهر/ قرآن و متون دینی

این صفحه از خبرگزاری مهر در روز جاری در خبری مهم با اشاره به انتشار فراخوان مسابقه قرآنی «راسخون» از سوی مؤسسه جامعه القرآن، آورده است: منیر روحی مسئول روابط عمومی موسسه جامعه القرآن و عترت اهل البیت تهران و البرز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان این مطلب گفت: به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ، المپیاد علمی قرآنی راسخون ۱۵ جزء ویژه قرآن آموزان دوره حفظ تخصصی ۹۶- ۹۷ از سوی موسسه جامعه القرآن منتشر شد. در حفظ کتبی ۳۰ سوال ۴ گزینه ای و مفاهیم کتبی با ۳۰ سوال ۴ گزینه ای و حفظ شفاهی همراه ۱۵ سوال ۱۵ خطی از اجزاء ۱ تا ۱۵ قرآن کریم آزمون می باشد.
روحی با تاکید بر منابع آزمون حفظ و مفاهیم ادامه داد:در رشته حفظ کتبی و شفاهی قرآن کریم با رسم الخط عثمان طه و در رشته مفاهیم کتبی قرآن حکیم و شرح واژگان استاد ابوالفضل بهرام پور از منابع آزمون می باشد. یکشنبه ۶ اسفند ماه آزمون شفاهی ۵ جزء اول، ۸ اسفند ماه آزمون شفاهی ۵ جزء دوم و ۱۰ اسفند ماه ۵ جزء سوم و ۱۱ اسفند ماه نیز آزمون کتبی برپا خواهد شد. آزمون کتبی شعب برادران و خواهران استان تهران و البرز در روز جمعه اسفند ماه ساعت ۱۰ به آدرس اتوبان رسالت (غرب به شرق) نرسیده به ایستگاه مترو علم و صنعت، خیابان شهید حیدرخانی، درب اصلی دانشگاه علم و صنعت ، دانشکده علوم پایه برگزار می گردد.
روحی در پایان با اعلام نتایج این آزمون اظهار داشت: قرآن آموزان می توانند نمونه سوالات شفاهی و کتبی را تا ۴۸ ساعت قبل از آزمون در سایت WWW.JQK.IR ملاحظه نموده و با با مراجعه به سایت WWW.JQK.IR از نتایج المپیاد مطلع شوند.

«شعار انقلاب اسلامی حاکمیت قرآنی است» و «گردآوری بزرگترین آرشیو صوتی تصویری قرآنی جهان اسلام در رسانه ملی»، عناوین دو خبر منتشر شده در این صفحه در روز جاری هستند.

ایسنا/ دین و اندیشه

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز در گزارشی به آغاز پیگیری حقوقی برای وضعیت قبرستان تاریخی امامزاده عبدالله پرداخته و آورده است: «طرح پروژه‌ی ساماندهی و همسطح کردن قبور تاریخی امامزاده عبدالله با دستور قضائی متوقف و بالاخره نقشه‌ی این طرح به اداره میراث فرهنگی رسید» حدود ۲۰ روز قبل اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرری در طرحی با نام «ساماندهی و هم‌سطح کردن قبرهای امامزاده عبدالله» کار خود را آغاز کرد و با برداشتن بخشی از سنگ قبرهای ابتدای صحنِ امامزاده و کندن کانالی با هدف ایجاد تاسیسات در این مکان تاریخی کار خود را پیش می‌بُرد، حتی از چند روز گذشته نیز سنگ قبرهای جدید در گوشه‌ای دپو شدند. بعد از گذشت ۱۰ روز از آغاز کار، میراث‌فرهنگی شهرستان شهر ری موفق شد جلوی کار را با حکم دادستانی بگیرد، طرحی که نه تنها هیچ استعلامی از میراث فرهنگی برای آغاز این کار گرفته نشده بود، هیچ طرح یا نقشه ای نیز به این اداره کل ارائه نشده بود.
قدردانی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از حاتمی‌کیا و بازخوانی هنرمدرن ومدرنیسم؛ نظریه هنر والتر بنیامین، عناوین دو خبر منتشر شده دیگر در این صفحه هستند.

ایرنا/ معارف

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا در روز جاری در خبری به بررسی و بازبینی وظایف کارگروه قرآن و فعالیت‌های بین‌المللی پرداخته و آورده است: اولین جلسه کارگروه «قرآن و فعالیت های بین الملل» کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی به ریاست عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این جلسه ضمن بازبینی ترکیب و وظایف کارگروه، تصمیم­گیری مقدماتی در خصوص رئیس، دبیر، ترکیب اعضا، وظایف و روند کاری کارگروه «قرآن و فعالیت­های بین­الملل» اخذ شد تا در جلسه ٤٥ کمیسیون توسعه فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور تاریخ 6 اسفندماه 96 به تصویب نهایی برسد.
این جلسه با حضور آیت الله محمدحسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، حجت الاسلام حمید محمدی قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سید محمدحسین هاشمی معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدحسین محمدزاده رئیس شبکه قرآن، سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن، محمدمهدی عزیززاده رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی، حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت الاسلام محمدحسین رفیعی مدیر کل قرآنی جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مهرماه امسال از تصویب سند راهبردی فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به منظور تقویت جایگاه قرآنی ایران در حوزه بین الملل خبر داده بود. سیدمحمدحسین هاشمی گفت: کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی دارای کارگروه‌‎های مختلفی از جمله کارگروه قرآن و بین‌الملل است که مربوط به فعالیت‌های برون مرزی قرآنی و فعالیت‌های قرآنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
«رئیس بیست وششمین نمایشگاه بین المللی قرآن منصوب شد»، عنوان خبر دیگری است که امروز در این صفحه منتشر شده است.


تسنیم/ قرآن و عترت

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم، همانند روزهای قبل پرکار بوده و تعداد شش خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «آزمون انتخابی مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان برگزار می‌شود» که در این صفحه منتشر شده، آمده است: سومین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم روشندلان جهان اسلام در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال آینده و همزمان با سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. بر همین اساس آزمون انتخابی نمایندگان کشورمان برای حضور در این رقابت قرآنی روز چهارشنبه دوم اسفندماه از ساعت 14 و با حضور قاریان و حافظان کل قرآن کریم نابینا از سراسر کشور برگزار می‌شود.
در این رقابت انتخابی علی‌اکبر حنیفی در بخش لحن، عباس امام‌جمعه در بخش تجوید، حسن ربیعیان در بخش صوت، سعید رحمانی در بخش وقف و ابتدا و مهدی عباسی در بخش حسن حفظ به عنوان داور انتخاب شده‌اند. ریاست هیئت داوران بر عهده حبیب مهکام گذاشته شده و ذبیح‌الله روحی نیز مسئول بخش فنی معرفی شده است. این رقابت روز دوم اسفندماه در ساختمان پیامبر اعظم(ص) سازمان بهزیستی واقع در تهران، خیابان حافظ، خیابان رشت برگزار می‌شود.
ویژه‌برنامه هیئت شهدای گمنام در فاطمیه دوم، نگاهی به کتاب «رهبری پیامبر(ص) در قرآن»، چه شد که رسول خدا(ص) فاطمه(س) را پاره تن خود خواند، تجلی آیه مودت در سیره حضرت زهرا(س) و خصلتی که حضرت زهرا(س) آن را دوست داشت، دیگر عناوین اخبار منتشر شده در این صفحه از خبرگزاری تسنیم هستند.

میزان/ دین و اندیشه

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری اساسا به روز نشده و آخرین خبر منتشر شده در این صفحه مربوط به روز یکشنبه 22 بهمن‌ ماه است.

باشگاه خبرنگاران جوان/ قرآن و عترت

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، در روز جاری یکی از پرکارترین روزهای خود را پشت سر گذاشته و تعداد 9 خبر منتشر کرده است. این خبرگزاری در مصاحبه‎ای با حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، به بیان نکاتی درباره عواقب بدحجابی پرداخته و آورده است: وجود انگیزه‌های غیردینی و سیاسی در این ماجرا را نمی‌توان نا دیده گرفت. البته روشن است که این مطالبه با هر انگیزه‌ای خیلی در جامعه و اصطلاحا کف خیابان شیوع پیدا نکرده و بیشتر در در فضای مجازی گسترده شده و با بازنشر چند عکس و کلیپ در تیراژ بالا ، چنین وانمود می شود که یک جریان قوی در کار است.
حجت‌الاسلام سرلک افزود: به کسانی که دوست دارند، تنور بدحجابی ها را داغ نگه دارند، می‌گویم که این نوع بینش و منش در بن و پایه خود بیشتر از آنکه فریاد آزادی زنان را داشته باشد، سر و صدایی است که ناخواسته آزادی دسترسی به زن را فراهم می‌کند. به عقیده من این نوع آزادی خود زنی اجتماعی و عاطفی زنان است که البته در میان مردان هم طالب و مشتاق کم ندارد!
این خبرگزاری همچنین در مصاحبه‌ای با محمد رضا مسیب زاده مدیر کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش، به بیان نکاتی درباره فعالیت‌های قرآنی این وزارتخانه پرداخته و آورده است: اخیرا با توجه به دستورعملی که پیرامون حذف آزمون ورودی مدارس دوره متوسطه اول سمپاد و نمونه در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده، از سمت وزیر آموزش و پرورش نیز شجاعانه به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده است. تا از این طریق شاهد افزایش ساعت زنگ های درسی قرآن و اندیشه شویم.
وی در ادامه بیان کرد: وقتی که دیدگاه آحاد جامعه براین است که موفقیت در قالب آزمون و کنکور خواهد بود و دروسی مانند ریاضی و فیزیک ضریب بالاتری نسبت به قرآن و دینی دارد، ناخودآگاه ما دروس مهم و پایه را تعیین می کنیم. اما الان با این اتفاقات ارزشمندی که در پایه ابتدایی رقم خورده، دانش آموزان نشاط و شادی کودکانه خودشان را خواهند داشت و نگران حفظ فرمول و آزمون و تست نخواهند بود.
در ایام فاطمیه از تشییع جنازه نمادین خودداری کنیم، برخی بدنبال شبهه افکنی بی‌مورد درباره اصل وقف‌اند، آیت الله قائنی میراث دار مکتب معنوی فقهای عارف به شمار می‌رفت، عبدالهادی فقهی زاده رئیس بیست و ششمین نمایشگاه قرآن شد، فاطمیه دوم هیئت کجا برویم؟، زندگی نامه شهید علیرضا اربابی و حدیث پیامبر اکرم (ص) درباره خشم خداوند، دیگر اخبار منتشر شده در این صفحه هستند.


روزنامه کیهان/ معارف


صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز 24 بهمن‌ماه در گزارشی با عنوان « «شب»؛ گذرگاهی به سوی آسمان» آورده است: باید دانست که منظور خدای متعال از اینکه می‌فرماید: « اللیل لی» (شب از آن من است) چیست؟ از این فرمایش معلوم می‌شود، لحظات شب تاثیر فراوانی در تحصیل کمالات دارد. خداوند وقتی می‌خواهد از اوصاف اهل بهشت بگوید، می‌فرماید: آنها کسانی هستند که شب را کم خوابیده و در ثلث آخر شب(سحر)مشغول استغفارند.(ذاریات- ۱۷و۱۸) لذا معلوم می‌شود که در ذات «زمان» استعداد‌هایی نهفته است، «المناسبات الزمانیهًْ من ام المناسبات»، مناسبات زمانی و آن مواقعی که باعث اعتلای نفس انسان می‌شود، در سیر و سکوت انسان یک اصل مهم محسوب می‌شوند.
هیچ کس نمی‌تواند نماز شب را همانند آقا رسول‌الله اقامه کند. ایشان در چند مرحله نماز شب را اقامه می‌کردند، بدین ترتیب که چندین بار در شب برای نماز از خواب شیرین بر خاسته و نماز می‌خواندند، راوی نقل می‌کند که ایشان حتی در لحظات حساس جنگ بدر هم از نماز شب غافل نشدند و تا موقع سحر به مناجات با خدا مشغول بودند.
حوادث و گردش روزگار مایه عبرت و تجربه ، کارگزاران نتیجه عملکرد مردم(چراغ راه)، شرایط امامت و رهبری(حکایت خوبان)، ارتباط «بهشت» و«جهنم» با «اعمال» انسان، رابطه شکر نعمت و افزایش ظرفیت وجودی انسان، همت سکاکی برای علم آموزی در سن 40 سالگی، حوادث و گردش روزگار مایه عبرت و تجربه و عاقبت عبودیت دنیا پوچی و توقف سالک است!(سلوک عارفانه)، دیگر عناوین منتشر شده در این صفحه روزنامه کیهان در روز جاری هستند.

انتهای پیام

captcha