به گزارش خبرنگار
ایکنا؛ علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه گردهمایی روسای ادارات قرآن، عترت و نماز استانهای سراسر کشور برگزار شد، ضمن سلام و درود به روح امام و شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و همچنین آرزوی صحت و سلامت برای مقام معظم رهبری و توفیقات روز افزون برای ایشان گفت: این گردهمایی برای ایجاد یک درک بیشتر در جهت محور اصلی برنامههای این معاونت برگزار شده است.
وی با بیان اینکه محور اصلی برنامههای معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در سه اصل قرآن، عترت و نماز متمرکز خواهد شد افزود: امروز اگر به فرایندهای سند تحول بنیادین بهعنوان نقشه و اساس کار در وزارت آموزش و پرورش نگاه کنیم میبینیم که روح حاکم بر تعلیم و تربیتی است که تمام ساحتهای ششگانه را در بر میگیرد که باید دانشآموز را در مسیر کمال قرار دهد، ولی امروزه در مدارس ما فقط به یک ساحت اهمیت داده میشود. این مسئله نشان از توجه به حیات طیبه را در این سند به ما میدهد. در این سند قرار است دانشآموزان با رویکرد تعلیم و تربیت تمام ساعتی در مسیر کمال قرار گیرند.
کاظمی ادامه داد: در این تعلیم و تربیت رویکرد عدالت محوری که روح حاکم بر انقلاب و نظام است باید حاکم شود. البته زمانی به این مسئله میرسیم که فعالیتهای ما با برنامه همراه باشد. سیر کمال تعلیم و تربیت و چگونگی محقق شدن آن بر مبنای حیات طیبه، در نظام آموزش و پرورش حیاتی و بسیار مهم است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه محور فعالیتهای آموزش و پرورش باید برنامههای قرآنی، عترت و نماز باشد تصریح کرد: ما باید بتوانیم این مسیر را طی کنیم اگرنه موفق نخواهیم شد. ساحت تربیت دینی و اعتقادی حاکم بر همه ساحتها است؛ از این منظر حیات ما هم باید با رویکرد دینی باشد و گرنه موفق نخواهیم شد.
مأموریت اصلی ما تبیین مبانی دینی و قرآنی و تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است
وی با بیان اینکه اولویت قرآن، عترت و نماز بر مبنای سند تحول بنیادین و مبنای دینی انتخاب شده است اظهار کرد: مأموریت اصلی ما تبیین مبانی دینی و قرآنی و تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. البته در کنار این مسائل آموزش و پرورش چالشهای متعددی را در رو به روی خود دارند لذا برای اینکه بتوانیم سند تحول بنیادین را جامعه عمل بپوشانیم باید بیش از پیش ترویج و تبلیغ قرآن عترت و نماز را در آموزش و پرورش جاری و ساری کنیم.
به گزارش ایکنا؛کاظمی در ادامه با بیان اینکه امروز دهها چالش مختلف ازجمله نگاه تفکیکی، نگاه آموزش فردی و امثال آن بلای جان آموزش تربیتی شده است افزود: خوشبختانه آموزش و پرورش یک اقدام انقلابی بزرگ را در این ایام برای کاهش این نگاه انجام داده است و آن برداشتن و حذف آزمون ورودی پایه هفتم در مدارس مختلف بوده است. بر این اساس آزمونهای آمادگی برای ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و همچنین آزمونهای مقیاس وسیعی که توسط بنگاههای آزمونساز و آزمونپرداز در دبستانها برگزار میشود، ممنوع شده است. این تصمیم در راستای ارزشهای اسلامی و اهداف سند تحول بنیادین یعنی «توسعه و گسترش عدالت آموزشی» است، که میتواند تب کنکور زودهنگام در دوره کودکی را تا حد زیادی کنترل کند.
وی با بیان اینکه ما به دنبال تربیت انسانی هستیم که درست زندگی کنند و در مسیر صحیح زندگی قرار گیرد گفت: ما که برای قبولی دانشآموزان در کنکور نیامدهایم؛ امروز بزرگترین مشکل آموزش و پرورش این است که روی یک ریل حرکت میکنند و خود را محدود به فعالیتهای مشخصی کرده است. نمرهگذاری، وجود کنکور و بسیاری از این موارد باعث ایجاد ترس و افسردگی و هزاران بلایای دیگر در میان دانشآموزان ما شده است. بر همین اساس امروز آموزش و پرورش یک تصمیم و رویکرد انقلابی گرفته است که خیلی از افراد نسبت به آنها موضع گرفتند.
کاظمی با بیان اینکه کسانی که در حوزه قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش کار میکنند باید قدر خودشان را بدانند و لحظهای از فعالیت خود درنگ نکنند افزود: کار کردن در حوزه قرآن و آموزش و پرورش نعمتی الهی است و آن را نمیتوان با چیزی عوض کرد؛ در مسیر قرآن قرار گرفتن توفیقی است که لطف خداوند منان بوده؛ لذا باید بدانیم که مشکلات نباید ما را تضعیف کنند. اگر مادیات، مشکلات و کمبودها در مقابل ما قرار گرفت و ما را از حرکت باز داشت باید بدانیم که دشمن در تحقق هدف خود موفق بوده است باید بدانیم که ما برای قرآن و نماز باید جان و مال بدهیم.
خداوند راهبردهای تربیتی را در قرآن و در سوره مزمل آورده است
به گزارش ایکنا؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دفاع از ارزشهای اسلام و قرآن دشوار و سختی خود را دارد، گفت: باید استراتژی و رویکردمان را تغییر دهیم. خداوند راهبردهای تربیتی را در قرآن و در سوره مزمل آورده است که یکی از آنها قرائت و توسل جستن به خود قرآن است. امروز اگر مشکلات در این حوزه فراوان است به دلیل این است که خودمان مشکل داریم لذا آموزش و پرورش باید به مبانی و تبیین مفاهیم قرآنی توجه و دقت بیشتری کنند چرا که قرآن است که میتوانند ما را در مسیر صحیح و درست نگه دارد.
وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای قرآن مبارک بودن آن است، مبارک به معنی خیری است که استمرار دارد؛ برهمین اساس قرآن منشا برکت و موفقیت ما است و انسان را در مسیر هدایت و سعادت قرار میدهد، اما به شرط اینکه در آن تدبر کنیم و به آن تمسک بجوییم. تمسک به قرآن یعنی تجلی شدن آموزههای قرآنی در رفتار و کردار ما؛ لذا برای هرکدام از این رویکردها باید مجموعهای از فعالیتهای قرآن و عترت را برنامهریزی و طراحی کنیم.
کاظمی با بیان اینکه امروز معرفت دلی نسبت به قرآن، عترت و نماز باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد گفت: اگر امروز دانشآموز و یا معلم ما به نماز و قرآن اهمیت نمیدهد به دلیل این است که معرفت به اقامه نماز ندارد؛ اگر معرفت به نماز پیدا شود فرد در جنگ رو در رو هم نماز خود را ترک نمیکند، از این رو ما باید بر روی معرفت قرآن، نماز و عترت بیش از پیش کار کنیم.
مهمترین راه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی پیوند دانشآموزان با قرآن عترت و نماز است
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه امروز مهمترین راه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی پیوند دادن دانش آموزان با قرآن عترت و نماز است، افزود: خود کنترلی و خدا را حاضر و ناظر برخود دیدن بهترین وسیله برای جلوگیری از آسیب است و اگر این نباشد، سایر موارد هم اثربخش نخواهد بود؛ لذا باید این مسئله، محور پیشگیری از آسیبهای اجتماعی قرار گیرد و اولویت فعالیتهای ما باشد.
وی با ابراز تاسف از اینکه امروز بخشی از فعالیتهای فرهنگی و پرورشی از قالب مدرسه بیرون آمده و به صورت فردی و نخبهپروری تبدیل شده است ادامه داد: این مسئله را باید تغییر دهیم و فعالیتها را به مدرسه و دانشآموزان برگردانیم؛ باید به گونهای رفتار کنیم که تمامی این فعالیتها شامل حال همه دانشآموزان شود. البته باید ظرفیت ایجاد کنیم و از خود معلمان و دانشآموزان در فعالیتهای دینی، فرهنگی و پرورشی از جمله اقامه نماز استفاده کنیم.
بنا بر گزارش ایکنا؛ کاظمی بیان کرد: آموزش و پرورش یکی از دستگاههای موفق در ترویج و تبلیغ فعالیتهای قرآنی بوده است، اما این فعالیتها کافی کافی نیست و بر همین اساس از اداره کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش میخواهیم که این فعالیتها را با قوت و قدرت بیشتری ادامه دهند؛ مسابقات قرآن را به قوت خود برگزار کنند و فعالیتهای فراگیر مهم بیشتری را در این حوزه ایجاد کنند.
جریانهای قرآنی را در سطح کشور ایجاد کنیم
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: باید جریانهای قرآنی را در سطح کشور ایجاد کنیم چرا که ما میتوانیم در سختترین شرایط ممکن کارهای اثربخشی انجام دهیم و لذا باید به دنبال فعالیتهای اثربخشی در کف مدارس باشیم. باید فعالیتهای کمفایده و تشریفاتی را کم کنیم و به فعالیتهای اثربخش و خرد، بهای بیشتری دهیم.
راهاندازی مرکز آموزش عمومی قرآن در مدارس کشور
وی گفت: افقهای روشنی در پیش رو داریم و تلاش میکنیم مرکز آموزش عمومی قرآن را برای سال آینده در تمامی مدارس سراسر کشور راهاندازی کنیم؛ این مجموعه در تمامی استانهای کشور راهاندازی خواهد شد و کار گروههای متفاوتی را برای آن فعال خواهیم کرد، که به برنامههای متنوع دینی و قرآنی در آنها میپردازند.
بهدنبال توسعه فعالیتهای مهارتمحور و اخلاقمحور هستیم
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اولویت و استراتژی ما توسعه فرهنگ قرآن نماز و عترت است. بر همین اساس به دنبال توسعه فعالیتهای مهارت محور و اخلاق محور هستیم که راهکار عملیاتی برای آن را تدوین خواهیم کرد. همچنین تلاش میکنیم نشاط و امید در بین دانشآموزان ایجاد شود. امروز دانشآموزان از فضای مدرسه زده شدند و با یک فضای دانشزده و دانش محور روبرو هستیم که نشاط را از دانشآموزان گرفته است. برهمین اساس یکی از سیاستهای اصلی ما تحقق این مسائل است.
بنا بر گزارش ایکنا، کاظمی در پایان با بیان اینکه یکی از فعالیتهای اثرگذاری که میتوانند در تحقق این مسئله نقش آفرینی کنند فعالیتها و برنامههای دینی و قرآنی است، ادامه داد: در کنار این برنامهها برنامههای اردویی، ایجاد مراکز فرهنگی و تقویت دارالقرآنها جزء رویکردهای اصلی ما در برنامههای این معاونت است. تلاش میکنیم بهترین فعالیتهای فرهنگی در دارالقرآنهای وزارت آموزش و پرورش و مدارس برگزار کنیم و همچنین برنامههای اثر بخشی را در این حوزه تقویت خواهیم کرد.
انتهای پیام