نگاهی به کارنامه درخشان گروه سرود نورالمهدی همدان
کد خبر: 3691482
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

نگاهی به کارنامه درخشان گروه سرود نورالمهدی همدان

گروه فرهنگی- سرپرست گروه هم خوانی نورالمهدی همدان عنوان کرد: اولین سرود این مجموعه به نیابت از امام عصر(عج) خوانده شد و از همان زمان نام این گروه مزین به نورالمهدی شد تا به امروز که یک موفق به ثبت یک اثر ملی به نام « من انقلابی‌ام» شده است.

سجاد امیدخواه، سرپرست گروه هم خوانی نورالمهدی شهرک ولیعصر(عج) همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان اظهار کرد: هم‌خوانی و هم‌سرائی آوازهای مذهبی، سنتی و آئینی ریشه وسابقه‌ای کهن دارد.
وی با بیان اینکه تکرار و قرینه سازی دو صفت بارز نغمه خوانی است افزود: این آئین در قالب اجرای اشعار مذهبی در مدح خاندان عصمت و طهارت(ع) همراه با نغمه‌های گوش نواز به صورت فردی و جمعی انجام می‌شود، نغمه‌ها ساختاری ساده دارند و بر اساس تکرار و قرینه سازی اشکال مختلف به خود می‌گیرند.
امیدخواه با بیان اینکه گروه سرود نورالمهدی با 15 عضو از سال 85 فعالیت‌های خود را آغاز نموده است اضافه کرد: اولین سرود این مجموعه، به نیابت از امام عصر(عج) خوانده شد و از همان زمان نام این گروه مزین به نورالمهدی شد و از آن پس با عنایات ویژه خداوند و امام زمان(عج) روز به روز مسیر رو به تعالی خود را طی می‌کند.
سرپرست گروه نورالمهدی عنوان کرد: این گروه سرود از سال 87 به صورت حرفه ای کار خود را آغاز نموده است و اکنون پس از گذشت 9 سال موفق به تولید 67 اثر با موضوعات مختلف شهدا، ائمه اطهار(ع)، فرهنگ ایثار وشهادت، استکبارستیزی و چند کار سفارشی از سوی ارگان‌های مختلف شده است.

نگاهی به کارنامه درخشان گروه سرود نورالمهدی همدان

ثبت اثر ملی «من انقلابی‌ام»
وی با بیان اینکه یک اثر با نام «من انقلابی‌ام» ثبت ملی شده است ادامه داد: گروه سرود نورالمهدی توانسته با تلفیق ساز‌های الکترونیک و آکوستیک، تلفیق کلام فارسی با عربی و زبان‌های دیگر و همچنین بهره‌مندی از ملودی کشور‌های جهان اسلام برداشتی نوین و روز آمد از این سنت قدیمی به پیشگاه دوستداران اهل بیت تقدیم کند.
امیدخواه گفت: افتخار گروه نورالمهدی است که به عنوان اولین گروه سرود شکل گرفته در استان فعالیت خود را آغاز نموده است از آن پس به مرور شاهد تشکیل گروه‌های سرود متعددی در استان بوده‌ایم.
این هنرمند بسیجی با بیان اینکه این گروه سرود به گروه‌های دیگری درسطح استان کمک کرده و باعث رونق گروه‌های بسیاری در کشور شده است ابراز کرد: اجرای بیش از 100 عنوان برنامه سرود با موسیقی و غیر موسیقی در محافل انس قرآنی، فرهنگی، مذهبی و دینی از جمله سوابق حائز اهمیت گروه سرود نورالمهدی است.
وی ادامه داد: کسب رتبه اول گروه سرود استان در سال 89، مقام اول و دوم گروه‌های سرود بسیج هنرمندان استان در سال‌های 94 و 96، برگزیده جشنواره سرود استانی شیراز و کسب رتبه نخست استان در جشنواره تولیدات فرهنگی، هنری و ادبی بسیج با نام «هنر ماندگار» در سال جاری از جمله افتخارات گروه سرود نورالمهدی است.

نگاهی به کارنامه درخشان گروه سرود نورالمهدی همدان
سرپرست گروه سرود نورالمهدی بیان کرد: تلاوت آیات قرآن به زبان‌های مختلف به صورت فردی و جمعی، اجرای برنامه‌های سرود و هم‌سرائی به زبان‌های انگلیسی، فارسی و عربی در مراسم‌های مختلف ملی و مذهبی، اجرای ادعیه و ابتهال دینی و مناجات در ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع)، برگزاری آموزش قرآن کریم و تدریس فنون قرائت، تجوید و آموزش سرود از دیگر توانمندی‌های این مجموعه است.

اجرای برنامه به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و هندی توسط گروه نورالمهدی
وی با بیان اینکه در حال حاضر گروه سرود نورالمهدی به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و هندی به اجرای برنامه می‌پردازد، اظهار کرد: این مجموعه با تمام توان خود در راستای هدف والای خود که گسترش فرهنگ مهدویت در جامعه است تلاش می‌کند، بی شک در این میان زبان هنر گویاتر و موثرتر به تحقق این مهم خواهد پرداخت.
امیدخواه ادامه داد: جوانان هنرمند و تحصیل کرده گروه سرود المهدی امید دارند با ارائه و ایده بکارگیری موسیقی اسلامی، مذهبی و آئینی سهم اندکی در جذب جوانانی که خواستار بهره‌گیری بیشتر از هنر دینی در راستای معارف اسلامی هستند گامی هرچند کوچک بردارد.

نگاهی به کارنامه درخشان گروه سرود نورالمهدی همدان
این هنرمند بسیجی گفت: گروه سرود المهدی در نظر دارد در هر مسجد و پایگاه گروه سرودی تشکیل داده و باعث رشد فعالیت‌های هنری و فرهنگی و همچنین ترغیب نوجوانان و جوانان به سمت مسجد شود، لذا علاقمندان می‌توانند آثار و اشعار خود را در اختیار این گروه سرود قرار داده تا علاوه بر شرکت در امری خداپسندانه باعث ارتقاء کیفی و ترقی فرهنگ و آئین دینی_اسلامی شهر خود شوند.
امیدخواه ضمن قدردانی از زحمات ارزشمند سپاه همدان عنوان کرد: طی چند سال فعالیت این مجموعه، معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه انصارالحسین(ع) استان تنها ارگانی است که همواره حمایت‌گر این گروه سرود بوده است.

نگاهی به کارنامه درخشان گروه سرود نورالمهدی همدان

انتهای پیام

captcha