لزوم رسیدن به مدل مشترک در اداره کشور/ تمایل داریم در بازسازی عراق و سوریه حضور داشته باشیم
کد خبر: 3691526
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
دکتر طیبی عنوان کرد:

لزوم رسیدن به مدل مشترک در اداره کشور/ تمایل داریم در بازسازی عراق و سوریه حضور داشته باشیم

گروه دانشگاه ــ رئیس جهاد دانشگاهی در گردهمایی رؤسای واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی عنوان کرد: تا به مدل مشترک در اداره کشور نرسیم به اهداف مدنظر انقلاب اسلامی نخواهیم رسید.

لزوم رسیدن به مدل مشترک در اداره کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ گردهمایی روسای سازمان‌ها، واحدها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز و موسسه‌های آموزش عالی جهاد دانشگاهی صبح امروز چهارشنبه، 25 بهمن‌ماه جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد.

سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این نشست با گرامیداشت یاد حضرت امام(ره) و شهدا و ایام پیروزی انقلاب اسلامی، به سخنرانی پرداخت و با اشاره به حقانیت انقلاب اسلامی اظهار کرد: همه ما در حقانیت انقلاب اسلامی و راهی که در گذشته انتخاب کرده‌ایم شکی نداریم، امروز هم که کشور با مشکلات متعددی روبرو است با قاطعیت اعلام می‌کنیم طرفدار انقلاب اسلامی هستیم، اگر چه از وضعیت کلی کشور گله‌مندیم اما کارهای خوبی را که در کشور به ویژه توسط جهاد دانشگاهی در زمینه اهداف انقلاب انجام شده، نفی نمی‌کنیم.

وی با اشاره به برخی دلایل ایجاد مشکلات در کشور ادامه داد: متاسفانه در کشور بعضی طرز تفکر خود را حق مطلق می‌دانند و نتیجه آن باعث حذف بسیاری از نیروهای خوب و وفادار به انقلاب می‌شود. مردم همین نیروها را قبول دارند و در انتخابات به این افراد رای می‌دهند و اینها مسئولیت‌های اجرایی را بر عهده می‌گیرند. با این وجود هیچ‌گاه نمی‌توان برنامه‌ریزی درازمدت کرد، در این میان آنها که طرز فکر خود را قبول دارند کارهای قبلی را رد می کنند و باعث می‌شوند چاپلوس‌ها و متملق‌گوها رشد کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: همه کارهای خوبی که در کشور انجام شده را نفی نمی‌کنیم، اما با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، همه نیروهای وفادار به انقلاب باید بنشینند و گفت‌وگو کنند تا به یک مدل مشترک در اداره کشور برسند. انقلاب ما دشمنان زیادی دارد و ما تا به مدل مشترک نرسیم به اهداف مدنظر نرسیده‌ایم.

وی افزود: اگر برنامه‌ریزی درستی برای پیشرفت کشور باشد و در یک بازه زمانی 20 ساله، کشور می‌تواند به اهدافی که مدنظر امام(ره)، رهبری و انقلاب است، برسد. در این زمینه مسئولین باید برای هم‌گرایی در کشور اقدام لازم را انجام دهند.

طیبی ادامه داد: در جهاد دانشگاهی تلاش ما نیز این بوده راهی که درست انتخاب کردیم را طی کنیم، جهاد دانشگاهی توانسته در همه شاخص‌های توسعه کشور اعم از فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، کارآفرینی و ... موفق عمل کند. تلاش مدیران واحدهای جهاد هم بر همین اساس بوده است و در این زمینه برنامه توسعه جهاد بر مبنای رسیدن به اهداف سند برنامه ششم تصویب شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه کشور با مشکلات متعددی مواجه است و برای تامین بودجه استان‌ها باید از مجلس و دولت کمک گرفت، گفت: در بحث بودجه خوشبختانه جهاد دانشگاهی امسال از رشد مناسبی در بودجه برخوردار بوده و با تلاش و حضور اعضای دفتر مرکزی در صحن مجلس میزان 35 میلیارد تومان افزایش بودجه برای جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به پیشنهادی از سوی جهاد دانشگاهی به مجلس شورای اسلامی، گفت: برنامه توسعه همگون منابع کشور در استان‌ها به مجلس پیشنهاد داده شده که در برنامه تلفیق بودجه به این دلیل که سازمان‌های دیگری این پیشنهاد را داده بودند، رد شد، البته برخی نمایندگان گفته‌اند تلاش می‌کنیم این برنامه در صحن مطرح و تصویب شود.

طیبی با تاکید بر بحث برنامه‌ریزی و با بیان اینکه از اهداف جهاد دانشگاهی این است که در واحدها بخش‌هایی داشته باشیم که متولی برنامه‌ریزی باشند، گفت: پیش از بودجه جهت‌گیری کاری در جهاد دانشگاهی مهم است، واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی بر اساس نیازهای ملی و استانی باید دارای فعالیت‌های شاخص باشند.

وی با بیان اینکه علاوه بر برنامه ششم جهاد که برنامه‌ای عرضه‌محور بوده، برنامه دیگری توسط جهاد دانشگاهی دنبال می‌شود، عنوان کرد: مصوبه «نقش جهاد دانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور» برنامه دیگر جهاد دانشگاهی است. نقشه راه جهاد در نقشه جامع علمی کشور تصویب شده و اصرار داریم به جای شورای عالی انقلاب فرهنگی، آن را به صحن مجلس ببریم و توسط رئیس‌جمهور تصویب و ابلاغ شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به برخی افتخارات جهاد دانشگاهی در عرصه علمی، گفت: در بحث انتقال فناوری و واگذاری بازار به خارجی‌ها در برابر انتقال فناوری، جهاد دانشگاهی پایه‌گذار و متولی آن بوده و در زمینه آب شیرین کن‌ها و حمل و نقل ریلی در برنامه توسعه کشور، جهاد دانشگاهی پیشگام بوده است.

وی با تاکید بر برنامه و ایده‌‌های پیش روی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: بحث مهم این روزها در جهاد دانشگاهی و مسئله‌ای که بیش از یک سال است فکر اولیه آن در جهاد دانشگاهی ایجاد شده است؛ آینده‌نگری درباره فعالیت‌های آینده جهاد دانشگاهی است، اینکه می‌خواهیم فعالیت‌های موجود را ادامه دهیم یا تغییری در روند ادامه فعالیت‌ها داشته باشیم و فارغ از برنامه ششم و مصوبه و کارهای انجام شده، بر اتفاقات دنیا فکر و پیشنهادی در این جهاد دانشگاهی ارائه شود.

طیبی افزود: بر همین اساس و بر مبنای تغییر روند ادامه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی «کانون تفکر» در این نهاد تاسیس شد و اکنون آقای امین اسماعیلی مسئولیت آن را بر عهده دارند. لازم است همه واحدها ارتباط خوبی با این کانون داشته باشند تا به آن هدف مورد نظر دست پیدا کنیم.

وی در ادامه به دیداری اعضای جهاد دانشگاهی با رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: رئیس مجلس در این دیدار خواستار انجام چند کار بزرگ در کشور توسط جهاد دانشگاهی بود و پس از آن دیدار ما زمینه‌های کار در جهاد دانشگاهی را به ایشان اعلام کردیم و منتظر پیگیری و اعلام نتیجه توسط ایشان هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر توانمندی‌های جهاد دانشگاهی و لزوم ارتباط بیشتر با دولت اظهار کرد: برای حضور در عراق و سوریه و مشارکت در بازسازی شهرهای آنها، رایزنی‌هایی انجام شده و پیگیر حضور و فعالیت جهاد دانشگاهی در این دو کشور هستیم تا از توانمندی‌های جهاد دانشگاهی برای بازسازی شهرهای عراق و سوریه استفاده کنیم.

وی با اشاره به لزوم حضور قوی جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها عنوان کرد: باید یک جریان فکری قوی در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم، بر همین اساس تا هفته‌‌های آتی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی معرفی خواهد شد و یک شورای فرهنگی متشکل از نیروهای جوان تشکیل می‌شود تا جهاد دانشگاهی بتواند با یاری آنها نقش خوبی در توسعه فرهنگی دانشگاه‌ها ایفا کند.

وی افزود: کار در شرایط فعلی کشور سخت‌تر است و نیازمند تخصصی شدن و کیفی‌تر شدن آموزش‌ها و دانش‌بنیان اداره شدن کشور هستیم تا با این زمینه بتوان انتخاب موضوع خوب داشت و همچنین نیروی انسانی خوب و توانمند تربیت کرد.

یادآور می‌شود، این نشست دو روزه است و تا فردا 26 بهمن‌ماه در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی جهاد دانشگاهی ادامه دارد.

انتهای پیام

captcha